Edukacja muzyczna na smartfonie i tablecie

fot. Andrzej Wieteszka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od 1 września dzieci, młodzież oraz nauczyciele mogą korzystać z nowej wersji serwisu edukacyjnego Muzykoteka Szkolna, pogłębiającego zainteresowanie i wiedzę na temat muzyki. Nowa Muzykoteka Szkolna, dostępna także na urządzeniach mobilnych, zawiera m.in. sylwetki ponad 100 kompozytorów, 450 nagrań utworów, lekcje do nauki nut, a dla nauczycieli - scenariusze lekcji i ćwiczenia, które pozwolą wprowadzić w świat muzyki w niekonwencjonalny sposób.

Muzykoteka Szkolna, prowadzona przez Narodowy Instytut Audiowizualny pod adresem www.muzykotekaszkolna.pl, od czterech lat wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli i uczniów, oferując kompendium wiedzy o muzyce klasycznej podane w nowoczesnej i innowacyjnej formie. 

Nowa, ulepszona odsłona serwisu profiluje treści w zależności od tego, kto z niego korzysta, by jeszcze skuteczniej zachęcać do wielkich odkryć muzycznych bez konieczności wychodzenia z domu. Na dzieci i młodzież w nowym roku szkolnym czeka wiele nowości, wśród nich cykl komiksów opartych na librettach najsłynniejszych oper, ale także kilkaset utworów muzycznych, sylwetki kompozytorów, gry i zabawy.

15 września do serwisu trafi również aplikacja mobilna Orkiestrownik, która pozwala zajrzeć do wnętrza orkiestry symfonicznej. Na muzykotekaszkolna.pl nauczyciele znajdą dostosowane do podstawy programowej scenariusze lekcji – pomysły na to, jak w 45 minut zainteresować uczniów światem muzyki np. operą, zestawy ćwiczeń m.in. przygotowane przez Barbarę Kingę Majewską „Muzyczne smaki” łączące naukę słuchania z kulinariami, „Fraszki na fortepian” ułatwiające naukę gry na instrumentach klawiszowych, ćwiczenia do nauki nut czy lekcje polskich tańców narodowych. W przygotowaniu są również zajęcia dotyczące kształcenia słuchu i podstaw prowadzenia chóru. Nowa Muzykoteka Szkolna jest też w pełni dostępna na urządzeniach mobilnych, można z niej więc korzystać podczas lekcji bez konieczności wykorzystania rzutnika. Materiały dydaktyczne dostosowane są do wszystkich poziomów kształcenia i zgodne z podstawą programową nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących.

W serwisie znaleźć można ponadto cykl filmów „Gra miejska” w reżyserii dokumentalisty Piotra Stasika, w których uczniowie szkoły podstawowej w niekonwencjonalny sposób poznają świat instrumentów i różnych brzmień, gimnazjaliści szukają harmonii w zgiełku miasta, a licealiści wkraczają w nieznany świat muzyki najnowszej i poznają współczesnych kompozytorów. Muzykoteka Szkolna wprowadza także w świat rockowego instrumentarium (cykl „Szkoła rocka”) i instrumentów historycznych („Barokowe lekcje”) oraz prezentuje instrumenty muzyki tradycyjnej – od suki biłgorajskiej do fideli płockiej.

Nowa, przejrzysta szata graficzna i nawigacja strony pozwalają szybko odnaleźć poszukiwane materiały wybierając temat (muzyka klasyczna, muzyka rozrywkowa, muzyka dawna, muzyka tradycyjna), epokę lub poziom kształcenia (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna). W stale powiększającej się bazie materiałów audiowizualnych znajduje się ponad 450 nagrań muzycznych i specjalnie opracowany „Kanon Muzykoteki Szkolnej” zawierający 130 najważniejszych w historii muzyki utworów.

Podobnie jak w poprzedniej wersji serwisu dostęp do niego jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji ani logowania, a ze wszystkich zamieszczonych w nim treści, w tym także filmów i nagrań audialnych, w ramach działań edukacyjnych można korzystać bez ograniczeń.

Muzykoteka Szkolna to jednak nie tylko portal i działania w przestrzeni wirtualnej, ale także liczne spotkania i warsztaty dla najmłodszych, organizowane przede wszystkim w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie (stacja metro Służew). W ciągu roku szkolnego odbywają się tu m.in. cykl warsztatów „Akademia dzieci” oraz weekendowe zajęcia muzyczne dla maluchów.

 

(Źródło: Narodowy Instytut Audiowizualny)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie