Edukacja muzyczna na smartfonie i tablecie

fot. Andrzej Wieteszka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od 1 września dzieci, młodzież oraz nauczyciele mogą korzystać z nowej wersji serwisu edukacyjnego Muzykoteka Szkolna, pogłębiającego zainteresowanie i wiedzę na temat muzyki. Nowa Muzykoteka Szkolna, dostępna także na urządzeniach mobilnych, zawiera m.in. sylwetki ponad 100 kompozytorów, 450 nagrań utworów, lekcje do nauki nut, a dla nauczycieli - scenariusze lekcji i ćwiczenia, które pozwolą wprowadzić w świat muzyki w niekonwencjonalny sposób.

Muzykoteka Szkolna, prowadzona przez Narodowy Instytut Audiowizualny pod adresem www.muzykotekaszkolna.pl, od czterech lat wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli i uczniów, oferując kompendium wiedzy o muzyce klasycznej podane w nowoczesnej i innowacyjnej formie. 

Nowa, ulepszona odsłona serwisu profiluje treści w zależności od tego, kto z niego korzysta, by jeszcze skuteczniej zachęcać do wielkich odkryć muzycznych bez konieczności wychodzenia z domu. Na dzieci i młodzież w nowym roku szkolnym czeka wiele nowości, wśród nich cykl komiksów opartych na librettach najsłynniejszych oper, ale także kilkaset utworów muzycznych, sylwetki kompozytorów, gry i zabawy.

15 września do serwisu trafi również aplikacja mobilna Orkiestrownik, która pozwala zajrzeć do wnętrza orkiestry symfonicznej. Na muzykotekaszkolna.pl nauczyciele znajdą dostosowane do podstawy programowej scenariusze lekcji – pomysły na to, jak w 45 minut zainteresować uczniów światem muzyki np. operą, zestawy ćwiczeń m.in. przygotowane przez Barbarę Kingę Majewską „Muzyczne smaki” łączące naukę słuchania z kulinariami, „Fraszki na fortepian” ułatwiające naukę gry na instrumentach klawiszowych, ćwiczenia do nauki nut czy lekcje polskich tańców narodowych. W przygotowaniu są również zajęcia dotyczące kształcenia słuchu i podstaw prowadzenia chóru. Nowa Muzykoteka Szkolna jest też w pełni dostępna na urządzeniach mobilnych, można z niej więc korzystać podczas lekcji bez konieczności wykorzystania rzutnika. Materiały dydaktyczne dostosowane są do wszystkich poziomów kształcenia i zgodne z podstawą programową nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących.

W serwisie znaleźć można ponadto cykl filmów „Gra miejska” w reżyserii dokumentalisty Piotra Stasika, w których uczniowie szkoły podstawowej w niekonwencjonalny sposób poznają świat instrumentów i różnych brzmień, gimnazjaliści szukają harmonii w zgiełku miasta, a licealiści wkraczają w nieznany świat muzyki najnowszej i poznają współczesnych kompozytorów. Muzykoteka Szkolna wprowadza także w świat rockowego instrumentarium (cykl „Szkoła rocka”) i instrumentów historycznych („Barokowe lekcje”) oraz prezentuje instrumenty muzyki tradycyjnej – od suki biłgorajskiej do fideli płockiej.

Nowa, przejrzysta szata graficzna i nawigacja strony pozwalają szybko odnaleźć poszukiwane materiały wybierając temat (muzyka klasyczna, muzyka rozrywkowa, muzyka dawna, muzyka tradycyjna), epokę lub poziom kształcenia (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna). W stale powiększającej się bazie materiałów audiowizualnych znajduje się ponad 450 nagrań muzycznych i specjalnie opracowany „Kanon Muzykoteki Szkolnej” zawierający 130 najważniejszych w historii muzyki utworów.

Podobnie jak w poprzedniej wersji serwisu dostęp do niego jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji ani logowania, a ze wszystkich zamieszczonych w nim treści, w tym także filmów i nagrań audialnych, w ramach działań edukacyjnych można korzystać bez ograniczeń.

Muzykoteka Szkolna to jednak nie tylko portal i działania w przestrzeni wirtualnej, ale także liczne spotkania i warsztaty dla najmłodszych, organizowane przede wszystkim w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie (stacja metro Służew). W ciągu roku szkolnego odbywają się tu m.in. cykl warsztatów „Akademia dzieci” oraz weekendowe zajęcia muzyczne dla maluchów.

 

(Źródło: Narodowy Instytut Audiowizualny)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie