Tablica interaktywna - zrób to sam

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tablice interaktywne są dość drogie i na próżno jeszcze szukać ich w klasach w większości szkół w Polsce. Ale potrzeba jest matką wynalazców, więc znaleźli się naukowcy, którzy rozwiązali ten problem. Jak przekonuje dr Johnny Lee z Carnegie Mellon University, możemy otrzymać 80% funkcjonalności tablicy interaktywnej już za 10% kosztów standardowego urządzenia.YOUTUBE

Oto sposób, autorstwa dr Lee, w jaki tanim kosztem każdy nauczyciel może we własnej klasie stworzyć tablicę interaktywną. Aby to zrobić potrzebujemy Wiimote'a (wiilota), czyli kontrolera ruchu firmy Nintendo (koszt ok. 140 zł.), pióro na podczerwień (koszt praktycznie żaden, wystarczy stary marker, bateria 1.5V oraz dioda na podczerwień) oraz rzutnik z komputerem wyposażonym w bluetootha. Jeśli ktoś nie ma ochoty samemu stworzyć pióro, wtedy można kupić już gotowe, np. na stronie WiiTeachers (koszt 10 USD). Co dalej?

Potrzebne jest darmowe oprogramowanie, np. Pentabulous wraz z Linktivity Presenter (na rynku dostępne jest również oprogramowanie płatne, np Smoothboard za ok. 80 zł), chociaż do zwykłej pracy w klasie wystarczy to pierwsze. Teraz łączymy wiilota z komputerem poprzez bluetooth. Następnie, po uruchomieniu programu kalibrujemy obraz za pomocą pióra (czyli zaznaczamy piórem 4 punkty w rogach ekranu). Należy pamiętać o tym, żeby pilot był tak umieszczony aby widział cały obraz wyświetlany przez rzutnik (kąt widzenia wiilota wynosi około 45 stopni), na przykład na ścianie. To działa!

Ideę działania takiej najprostszej i najtańszej tablicy interaktywnej opracował i zademonstrował dr Johnny Lee – możemy obejrzeć jego prezentację podczas wykładów TED (film posiada polskie podpisy):

Niemożliwe? Ale prawdziwe! Oto jak uczniowie klasy III i IV Szkoły Podstawowej w Jamielniku korzystają z tej tablicy interaktywnej:

Notka o autorze: Łukasz Rumiński jest nauczycielem w Zespole Szkół w Jamielniku w województwie warmińsko-mazurskim i uczy języka angielskiego.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie