Jak klocki Lego mogą być wykorzystane w edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Bez względu na to, czy ma się 4 czy 40 lat, trudno oprzeć się przyjemności układania klocków Lego. To zapewne powód, dla którego wielu nauczycieli wykorzystuje je w edukacji. Od przedszkola aż po szkoły wyższe klocki Lego służą nauce matematyki, fizyki, informatyki, inżynierii a także interakcji społecznych. Szacuje się, że klockami Lego każdego roku bawi się 400 mln ludzi na świecie.(PD)

Te ponadczasowe plastikowe cegiełki, wymyślone w 1949r. przez Duńczyków, przez dziesięciolecia przybierały coraz to nowe kształty. Od najprostszych zestawów Lego Duplo dla najmłodszych po skomplikowane dające się programować Lego Mindstorms NXT – wszystkie służą nauce, eksplorowaniu i dobrej zabawie.

Radość konstruktora

W artykule zamieszczonym na portalu Edudemic pod tytułem "20 sposobów, w jaki wykorzystuje się Lego w klasie" poznajemy, jak w amerykańskich szkołach stosuje się klocki do nauki kreatywnego myślenia i pracy zespołowej, a przy tej okazji podstaw matematyki, techniki i mechaniki. „Mam nadzieję, że te zajęcia popchną dzieci do wyboru zawodu inżyniera” - mówi nauczyciel prowadzący w Bristolu wakacyjne kursy pod hasłem „Kids College”, na których powstają oryginalne pojazdy, budynki czy roboty. I zapewne nie jest odosobniony w swojej motywacji. Wielu nauczycieli matematyki, fizyki czy informatyki docenia popularność tego narzędzia wśród młodszych i starszych dzieci i nie ma kłopotu, by namówić je do edukacyjnych zabaw z ich użyciem. Wraz z możliwościami, jakie dają Lego Mindstorms NXT – klocki wyposażone w procesor, silnik i różnego rodzaju czujniki – ruchu, dźwięku, światła, które da się projektować i programować z użyciem komputera, wiele szkół decyduje się na tę formę zajęć, widząc, jakim cieszą się wśród dzieci zainteresowaniem.

Wojciech Zuziak, prowadzący w Bielsku-Białej zajęcia pozalekcyjne pod nazwą Laboratorium Robotyki twierdzi: „Nic tak nie cieszy młodego konstruktora, jak maszyna posłuszna jego woli, realizująca napisany przez niego program.” I wymienia konkretne umiejętności, powiązane z podstawą programową, których uczą się dzieci z podstawówki i gimnazjaliści podczas zajęć z Lego Mindstorms NXT: umiejętności odmierzania potrzebnej ilości materiału, montażu modeli na podstawie instrukcji i schematów rysunkowych, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego. Powstałe na zajęciach dzieła uczniowie dokumentują w multimedialnej formie i publikują opisy swoich badań, dzięki czemu ich praca zostaje utrwalona i może inspirować innych.

Klocki rozwiązują problemy

Dzieci ze szkół podstawowych w Stanach Zjednoczonych biorą udział w międzyszkolnych zawodach projektowania robotów lub maszyn z klocków Lego. W artykule opisane zostały zmagania zespołów w stanie Indiana, których zadaniem było zaprojektowanie takiej maszyny, która wiązałaby się z zagadnieniami bezpieczeństwa żywności. Uczniowie przed fazą projektową wykonali projekt badawczy, udając się na pobliską farmę, szukając w sieci informacji na ten temat, czytając przepisy prawne. Konkurs dał uczniom szanse na zdobycie wiedzy z różnych dziedzin i znalezienie własnego pomysłu na rozwiązanie ważnego społecznego zagadnienia. Nie chodzi więc tylko o zabawę klockami, ale o pracę zespołową, zdobywanie i przetwarzanie informacji w strategię i design wykonanej maszyny oraz motywujące współzawodnictwo.

Lego Logos

Klocki Lego przydają się także w nauce języka. Studenci z Woodland Park High School w stanie Kolorado otrzymali zadanie stworzenia filmików z użyciem klocków i figurek pod tytułem „Gdyby Lego potrafiło mówić”. Mieli stworzyć animację-teledysk i piosenkę rap, której treść i forma opowiadałaby o zasadach poprawnego budowania zdań w języku angielskim. Użyte klocki musiały odzwierciedlać różne części mowy, a ich układ – gramatykę zdań. Połączenie nauki języka, projektowania, nowych mediów, muzyki, matematyki w jeden projekt dobrze obrazuje, w jak kreatywny sposób można wykorzystywać Lego w edukacji.

W Polsce kilka lat temu głośno było o pomyśle dr Jarosława Spychały, który jest autorem innowacyjnego programu nauki filozofii „Lego Logos”. Jego zajęcia – od szkoły podstawowej po uczelnie wyższe – odbywały się według schematu: najpierw uczniowie zapoznawali się z tekstem filozoficznym, następnie przedstawiali swoją interpretację tekstu za pomocą budowli z klocków, a na zakończenie wszyscy uczestnicy spotykali się, by rozmawiać o stworzonych przez siebie pracach i doszukiwać się wspólnie filozoficznego sensu. W jednym z wywiadów nauczyciel tak podsumowywał swoją metodę: „Okazuje się, że choć wszyscy mają te same klocki i czytali ten sam tekst, każdy z nich rozumie go inaczej. Dzieci same pytają się, dlaczego tak się dzieje i to powoduje dociekania filozoficzne.”

(Źródła: Edudemic.com, eNauczanie.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie