Jak efektywnie korzystać z Facebooka w szkole?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy media społecznościowe mogą być użytecznym narzędziem w klasie? Chociaż części nauczycielom wydaje się, że służą one uczniom do tracenia czasu, pisania głupot i rozrywki, istnieje wiele wartościowych sposobów na wykorzystanie serwisów społecznościowych w celach edukacyjnych. Pokażę to na przykładzie Facebooka.(C) Facebook.com

Ten niezwykle popularny wśród nastolatków portal społecznościowy jest platformą komunikacji, która służy do prezentowania swoich (i cudzych) myśli, dyskusji online, dzielenia się interesującymi i wartościowymi treściami – stronami internetowymi, zdjęciami, filmami. I jest doskonałym miejscem do zbudowania ciekawych i twórczych relacji między nauczycielem a uczniami.

Wśród dyrektorów szkół i nauczycieli wciąż dominuje podejście zakazowe do mediów społecznościowych. Uważa się, że „podłączenie” do nich uczniów w szkole nie przynosi żadnych korzyści. Akcentuje się negatywne aspekty, jak korzystanie przez młodzież z niepożądanych treści (np. gier), nadużywanie prywatności lub cyberprzemoc. Zważywszy jednak na niezwykłą interaktywność mediów społecznościowych i ich pozytywny odbiór przez naszych uczniów, warto zastanowić, w jaki sposób włączyć je w codzienną praktykę szkolną.

Oto kilka podpowiedzi:

1. Stwórz grupę na Facebooku dedykowaną swojej klasie (lub przedmiotowi).

Grupa na Facebooku może pozwolić twoim uczniom udzielać się na forach dyskusyjnych, komentować publikowane przez ciebie treści i komunikować się. Świetnie sprawdza się jako narzędzie wspomagające pracę projektową, ułatwia tworzenie tematycznych/roboczych grup w klasie. Nauczyciele mogą korzystać z tych grup do wysyłania wiadomości zbiorczych, przypomnień czy zadań domowych.

Aby chronić swoją prywatność, załóż na Facebooku swój osobny profil jako nauczyciel, gdzie będziesz zamieszczać wyłącznie „profesjonalne” informacje i komentarze. Warto przy tej okazji porozmawiać z uczniami o ich prywatności na Facebooku – oni także powinni mieć prawo do ukrycia tych informacji o sobie, których nie chcą ujawniać nauczycielowi. Warto oddzielić te dwie „sfery”, by budować społeczność klasową opartą na zaufaniu i szacunku.

O tym, w jaki sposób wykonać pierwsze kroki na portalu, można dowiedzieć się z tutoriali zawartych na stronie www.e-nauczanie.com.

2. Stań się źródłem informacji

Jeśli uczniowie pracują nad jakimś projektem lub wprowadzasz na zajęciach nowy temat, pomóż im, dostarczając ciekawych, aktualnych danych, publikując na waszej tablicy linki do wartościowych artykułów czy zasobów multimedialnych. Ich wiedza wzbogaci się także o opinie i komentarze, które ty bądź oni zamieszczać będziecie na profilu klasowym (przedmiotowym). Podpowiadaj uczniom, które strony na Facebooku warto polubić, by zdobywać z danej instytucji czy medium świeże informacje na dany temat, jak ochrona środowiska czy polityka. Będą oni wtedy na bieżąco z interesującymi ich zagadnieniami.

Dobrym przykładem na tego typu aktywność jest profil Agnieszki Bilskiej, nauczycielki angielskiego w Gliwicach.

3. Ćwiczcie języki obce

Każdy, kto lubi uczyć się języków, znajdzie na Facebooku niezliczoną okazję, aby szlifować swoje umiejętności. Nauczyciele języków obcych mogą podpowiedzieć uczniom, by szukali grup osób uczących się danego języka, aby zdobywać praktyczne umiejętności komunikacyjne, np. umawiając się na rozmowy przez Skype. Albo polubili strony, dzięki którym poznają codziennie nowe słówko, zagrają w ciekawą grę czy obejrzą interesujący filmik.

To przykładowe strony: język niemiecki, język hiszpański - Practice Spanish, nauka języków z wykorzystaniem Skype - Practice languages via Skype.

4. Prezentujcie dokonania

Facebook jako miejsce prezentacji jest wciąż mało używaną, a niezwykle atrakcyjną i pojemną strukturą. Nie musimy przecież zadawać wiecznie podsumowania projektu w Power Poincie! Pozwalając uczniom na stworzenie własnej strony dla swojego projektu, mobilizujemy ich do chwalenia się swoimi osiągnięciami, znaleziskami czy problemami zarówno z nauczycielem, jak i pozostałymi grupami. Uczniowie najchętniej i najszybciej uczą się od siebie nawzajem. Są też bardzo wrażliwi na opinie swoich rówieśników, stąd warto zachęcać uczniów, by nawzajem wspierali się w swoich wysiłkach, chwalili, umiejętnie krytykowali. Fan page projektu to nie tylko czytelny zapis postępów prac uczniów nad zadaniem, ale także doskonałe miejsce do prezentacji aktywności uczniowskiej szerszemu gronu – zwłaszcza rodzicom.

Tak wygląda blog uczennic z Jasionówki na temat Funduszy Europejskich w ich regionie.

5. Użyj Facebooka do zbierania informacji

Spróbuj zamieścić na tablicy zdjęcie dla swojej grupy na Facebooku i poprosić uczniów o komentarze, np. co to za ptak lub zabytek kultury? To świetna forma wciągania uczniów w rozmowę, prowokowania do szukania odpowiedzi lub wyznaczania zadań dla klasy. Portal oferuje również możliwość tworzenia ankiet – wykorzystasz je do badań, zbierania opinii lub inicjowania późniejszej dyskusji w klasie.

6. Komunikuj się

Facebook jest dobrą alternatywą do wysyłania zbiorczych e-maili do Twoich uczniów. Połączyć ich w grupę i wysyłaj wiadomości, prace domowe, przypomnienia i aktualizacje. Dzięki portalowi możesz także w łatwy sposób nawiązać kontakt z rodzicami – większość z nich ma przecież swoje profile na Facebooku. Będą oni także mieli łatwiejszy wgląd w to, co robisz z uczniami na lekcjach, jakie planujesz wycieczki i wyjścia, co ciekawego dzieje się w szkole.

7. Publikuj multimedia

Multimedia służą za atrakcyjny środek do wzbogacenia nauki. Zasoby, które znajdziemy w sieci, mogą być w prosty sposób współdzielone przez portal społecznościowy. Filmy, zdjęcia, podcasty, prezentacje natychmiastowo trafiają do odpowiednich uczniowskich grup, mogą być przez nich użyte do nauki, skomentowane. Łatwość publikacji multimediów oraz interaktywność portalu to bezcenne funkcje, gdy chcemy, aby nasi uczniowie sami stali się twórcami – do wykonania zadań domowych nie muszą przecież używać wyłącznie długopisów. Stwórzmy im pole do korzystania z aparatów, kamer, dyktafonów i dzielenia się swoimi multimediami na Facebooku.

Przykładowo zdjęciami ze swoich podróży oraz ciekawymi anegdotami o przyrodzie dzieli się na Facebooku Adam Wajrak.

8. Naucz współpracy

Synergia grupy, praca w zespole to zagadnienia, które nabierają coraz większego znaczenia w nowoczesnym kształcenia uczniów. Najlepszą metodą jest stwarzanie okazji do współpracy przy projektach czy zadaniach. Media społecznościowe są doskonałym środowiskiem, umożliwiającym w czasie rzeczywistym wkład poszczególnych członków zespołu w dyskusje, komunikację i prezentację. Tym lepszym, że wielu uczniów już z nich korzysta i uznaje za wygodne i naturalne miejsce aktywności.
 
(Źródło: ZDNET.com, opracowanie własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie