Niezwykła podróż uczniów z Hobbitem

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe, wspaniałe dzieło Petera Jacksona już na ekranach kin. Hobbit Bilbo Baggins wyrusza w niebezpieczną podroż, by wraz z czarodziejem Gandalfem i trzynastoma krasnoludami pokonać smoka Smauga. „Hobbit“, jaki by nie był i tak trafi prawdopodobnie z miejsca do kanonu epokowych dzieł filmowych. A jak można wykorzystać popularność tego filmu (i książki) w klasie?CC-BY-SA-NC Albert Puła

Na pomysł przygotowania niecodziennej lekcji fantasy wpadł Marcin Zaród, nauczyciel języka angielskiego z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie. Z okazji premiery Hobbita pojawił się scenariusz uproszczonej sesji RPG w świecie Śródziemia – Ancient Evil Lesson Scenario. Zawiera on komplet materiałów do lekcji angielskiego, poprowadzonej w formule gry fabularnej: scenariusz przygody, opisy postaci graczy, opisy postaci niezależnych oraz mapę. Przewidywany czas realizacji – 2 godziny lekcyjne. Do scenariusza włączono rysunki postaci autorstwa Alberta Puła, jednego z uczniów liceum.

Scenariusz lekcji do pobrania na licencji CC-BY-NC-SA 3.0 Polska.

Pomysł rewelacyjny, wykonanie również – udostępniamy dziś scenariusz wszystkim zainteresowanym, ponieważ miejsce gier (różnych – i RPG i komputerowych i poważnych) jest właśnie w szkole. W końcu w dorosłym życiu wielu z nas również odgrywa różne role w mniejszych lub większych grach. Może tylko nie zawsze nazywamy to grami. W nauczaniu języków wykorzystanie gier może przynieść wiele korzyści – wszak chodzi o umiejętność posługiwania się językiem w praktyce, w różnych sytuacjach, także takich, w których nie czujemy się komfortowo (bo choćby nie znamy kontekstu). Pozwala również na pojawienie się emocji, rywalizacji, co przekłada się na zaangażowanie uczniów i stymuluje do żywych i gorących dyskusji.

Marcin Zaród jest również autorem prezi-tacji, w której przekonuje głębiej do wykorzystania gier RPG na zajęciach językowych i radzi, w jaki sposób przygotować scenariusz gry:

Takie inicjatywy są dowodem, że nowoczesna szkoła w Polsce nie powinna rodzić się w umysłach urzędników i polityków nie mających kontaktu ze szkolną rzeczywistością, lecz powinna być rezultatem wspólnej pracy wielu pomysłowych nauczycieli, którzy wiedzą jak być na czasie, jak wykorzystać w nauczaniu gry, narzędzia cyfrowe i media, jak zmotywować uczniów do pracy.

Hobbici z całego kraju – łączcie się ;-) - ruszajcie na wyprawę na lekcjach angielskiego!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ola
    Bardzo ciekawy artykuł. Ciesze się, że na niego trafiłam. Wcześniej nie wiedziałam o tych specjalnyc...
  • Written by Administrator
    A nie jest to przypadkiem "wkład" mediów (w tym społecznościowych) poszukujących sensacji i dziury w...
  • Written by Ppp
    Z drugiej strony mamy przykład z wiosny, kiedy wprowadzono zakaz zadawania zadań domowych. W mediach...
  • Written by Ppp
    Jaki procent nauczycieli jest w stanie skończyć lekcję pięć minut przed dzwonkiem, by coś takiego pr...
  • Written by Ppp
    Problemem jest obowiązek szkolny. Skoro wszyscy chodzili do szkoły, to wszyscy mają wspomnienia doty...
  • Written by Robert Raczyński
    Ja również dziękuję Pani za uzupełnienie i zapewniam, że też pokładam nadzieje w edukacji - inaczej ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie