Niezwykła podróż uczniów z Hobbitem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe, wspaniałe dzieło Petera Jacksona już na ekranach kin. Hobbit Bilbo Baggins wyrusza w niebezpieczną podroż, by wraz z czarodziejem Gandalfem i trzynastoma krasnoludami pokonać smoka Smauga. „Hobbit“, jaki by nie był i tak trafi prawdopodobnie z miejsca do kanonu epokowych dzieł filmowych. A jak można wykorzystać popularność tego filmu (i książki) w klasie?CC-BY-SA-NC Albert Puła

Na pomysł przygotowania niecodziennej lekcji fantasy wpadł Marcin Zaród, nauczyciel języka angielskiego z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie. Z okazji premiery Hobbita pojawił się scenariusz uproszczonej sesji RPG w świecie Śródziemia – Ancient Evil Lesson Scenario. Zawiera on komplet materiałów do lekcji angielskiego, poprowadzonej w formule gry fabularnej: scenariusz przygody, opisy postaci graczy, opisy postaci niezależnych oraz mapę. Przewidywany czas realizacji – 2 godziny lekcyjne. Do scenariusza włączono rysunki postaci autorstwa Alberta Puła, jednego z uczniów liceum.

Scenariusz lekcji do pobrania na licencji CC-BY-NC-SA 3.0 Polska.

Pomysł rewelacyjny, wykonanie również – udostępniamy dziś scenariusz wszystkim zainteresowanym, ponieważ miejsce gier (różnych – i RPG i komputerowych i poważnych) jest właśnie w szkole. W końcu w dorosłym życiu wielu z nas również odgrywa różne role w mniejszych lub większych grach. Może tylko nie zawsze nazywamy to grami. W nauczaniu języków wykorzystanie gier może przynieść wiele korzyści – wszak chodzi o umiejętność posługiwania się językiem w praktyce, w różnych sytuacjach, także takich, w których nie czujemy się komfortowo (bo choćby nie znamy kontekstu). Pozwala również na pojawienie się emocji, rywalizacji, co przekłada się na zaangażowanie uczniów i stymuluje do żywych i gorących dyskusji.

Marcin Zaród jest również autorem prezi-tacji, w której przekonuje głębiej do wykorzystania gier RPG na zajęciach językowych i radzi, w jaki sposób przygotować scenariusz gry:

Takie inicjatywy są dowodem, że nowoczesna szkoła w Polsce nie powinna rodzić się w umysłach urzędników i polityków nie mających kontaktu ze szkolną rzeczywistością, lecz powinna być rezultatem wspólnej pracy wielu pomysłowych nauczycieli, którzy wiedzą jak być na czasie, jak wykorzystać w nauczaniu gry, narzędzia cyfrowe i media, jak zmotywować uczniów do pracy.

Hobbici z całego kraju – łączcie się ;-) - ruszajcie na wyprawę na lekcjach angielskiego!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie