Interaktywne plakaty z Glogstera

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wchodzę do pokoju córki. Na ścianach plakaty. Na jednym z nich czterech roześmianych członków zespołu „Arctic Monkeys” siedzi w łódce na środku jakiejś wielkiej wody. Zamykam oczy, słyszę jej plusk, śmiech z łódki, po chwili muzykę, której córka słucha wieczorami. Otwieram oczy - plakat jest martwy. Jak by go tu ożywić?(C) Glogster by Jolanta Okuniewska

Takie martwe plakaty czasami wykonują uczniowie na zajęciach w szkole. Tematyka jest różnorodna: Moje miasto, Moje hobby, Zwierzęta w ZOO, Średniowieczna architektura, Motyle, Antarktyda... Te papierowe plakaty po pewnym czasie się wyrzuca, blakną na ścianie, a pod koniec roku szkolnego lądują w koszu na śmieci. Znam świetne darmowe narzędzie, dzięki któremu uda się ożywić każdy plakat. Ten na ścianie pozostanie martwy, ale w Internecie można stworzyć plakat interaktywny – z szumem morza, muzyką, filmem. Umożliwi to serwis Glogster(technologia Flash). Narzędzie to zmieniało się na przestrzeni lat, gdy poznałam je cztery lata temu miało ciekawsze dodatki graficzne, nadal jednak jest świetną alternatywą dla papierowych plakatów (na wydrukowanym plakacie dodatkowo osadzamy kod QR - i wtedy w każdym telefonie plakat wywieszony w klasie może ożyć).

Należy założyć konto na edu.glogster.com – to opcja dla nauczycieli. W wersji darmowej można dodać dziesięciu uczniów, którzy otrzymają swoje loginy i będą mogli na naszym nauczycielskim koncie stworzyć swoje plakaty. Tak właśnie robię. Loguję uczniów na swoim koncie i mam wszystkie uczniowskie plakaty w tym jednym miejscu.

W darmowej wersji można do plakatu dodawać teksty, zdjęcia, filmy, adresy URL do zewnętrznych zasobów. Wersja płatna serwisu glogster ma więcej możliwości – można dodać pliki Word, PowerPoint, PDF, Excel.

Do wyboru mamy gotowe szablony glogów, które z łatwością edytujemy, możemy również zacząć od pustej strony i z dostępnych zasobów dodać elementy grafiki oraz tło, a następnie umieścić na plakacie własne zdjęcia, filmy, rysunki. Interaktywne plakaty można przygotowywać indywidualnie, stwarzają też znakomitą okazję do pracy w małej grupie.

Jeśli pracujemy z uczniami młodszymi – należy przygotować dzieciom folder na komputerze z zasobami do pracy. Pamiętajmy o prawach autorskich do filmów, zdjęć oraz muzyki, które chcemy wykorzystać. Warto skorzystać ze stron otwartezasoby.pl oraz www.jamendo.com.

Starsi uczniowie poradzą sobie sami, mogą użyć własnych zdjęć, nagrać pliki dźwiękowe, filmy. Wykonanie gloga na dany temat może być podsumowaniem pracy nad projektem gimnazjalnym. Z pewnością każdy nauczyciel znajdzie swój sposób na zastosowanie glogów podczas zajęć na lekcjach.

Ważne, że glog, po skopiowaniu kodu embed, można osadzić na blogu, stronie internetowej szkoły, TwinSpace projektu eTwinning. Zostanie na zawsze w naszym archiwum, może też być powtórnie edytowany.

Oto przykłady glogów stworzonych przez małych uczniów ze szkoły podstawowej:
http://jokookun.edu.glogster.com/false-6583/
http://jokookun.edu.glogster.com/krzys/
http://jokookun.edu.glogster.com/glog-kwiaty/
http://jola2c.edu.glogster.com/monika-plakat/
http://jola2c.edu.glogster.com/pola-plakat/

Dla użytkowników Linuksa, mogę zaproponować podobne narzędzie: Pahvi.

Instrukcja wykonania gloga krok po kroku tutaj (PDF).

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie i ambasadorem programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, zaś niniejszy tekst został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie