Wchodzę do pokoju córki. Na ścianach plakaty. Na jednym z nich czterech roześmianych członków zespołu „Arctic Monkeys” siedzi w łódce na środku jakiejś wielkiej wody. Zamykam oczy, słyszę jej plusk, śmiech z łódki, po chwili muzykę, której córka słucha wieczorami. Otwieram oczy - plakat jest martwy. Jak by go tu ożywić?
Takie martwe plakaty czasami wykonują uczniowie na zajęciach w szkole. Tematyka jest różnorodna: Moje miasto, Moje hobby, Zwierzęta w ZOO, Średniowieczna architektura, Motyle, Antarktyda... Te papierowe plakaty po pewnym czasie się wyrzuca, blakną na ścianie, a pod koniec roku szkolnego lądują w koszu na śmieci. Znam świetne darmowe narzędzie, dzięki któremu uda się ożywić każdy plakat. Ten na ścianie pozostanie martwy, ale w Internecie można stworzyć plakat interaktywny – z szumem morza, muzyką, filmem. Umożliwi to serwis Glogster(technologia Flash). Narzędzie to zmieniało się na przestrzeni lat, gdy poznałam je cztery lata temu miało ciekawsze dodatki graficzne, nadal jednak jest świetną alternatywą dla papierowych plakatów (na wydrukowanym plakacie dodatkowo osadzamy kod QR - i wtedy w każdym telefonie plakat wywieszony w klasie może ożyć).
Należy założyć konto na edu.glogster.com – to opcja dla nauczycieli. W wersji darmowej można dodać dziesięciu uczniów, którzy otrzymają swoje loginy i będą mogli na naszym nauczycielskim koncie stworzyć swoje plakaty. Tak właśnie robię. Loguję uczniów na swoim koncie i mam wszystkie uczniowskie plakaty w tym jednym miejscu.
W darmowej wersji można do plakatu dodawać teksty, zdjęcia, filmy, adresy URL do zewnętrznych zasobów. Wersja płatna serwisu glogster ma więcej możliwości – można dodać pliki Word, PowerPoint, PDF, Excel.
Do wyboru mamy gotowe szablony glogów, które z łatwością edytujemy, możemy również zacząć od pustej strony i z dostępnych zasobów dodać elementy grafiki oraz tło, a następnie umieścić na plakacie własne zdjęcia, filmy, rysunki. Interaktywne plakaty można przygotowywać indywidualnie, stwarzają też znakomitą okazję do pracy w małej grupie.
Jeśli pracujemy z uczniami młodszymi – należy przygotować dzieciom folder na komputerze z zasobami do pracy. Pamiętajmy o prawach autorskich do filmów, zdjęć oraz muzyki, które chcemy wykorzystać. Warto skorzystać ze stron otwartezasoby.pl oraz www.jamendo.com.
Starsi uczniowie poradzą sobie sami, mogą użyć własnych zdjęć, nagrać pliki dźwiękowe, filmy. Wykonanie gloga na dany temat może być podsumowaniem pracy nad projektem gimnazjalnym. Z pewnością każdy nauczyciel znajdzie swój sposób na zastosowanie glogów podczas zajęć na lekcjach.
Ważne, że glog, po skopiowaniu kodu embed, można osadzić na blogu, stronie internetowej szkoły, TwinSpace projektu eTwinning. Zostanie na zawsze w naszym archiwum, może też być powtórnie edytowany.
Oto przykłady glogów stworzonych przez małych uczniów ze szkoły podstawowej:
http://jokookun.edu.glogster.com/false-6583/
http://jokookun.edu.glogster.com/krzys/
http://jokookun.edu.glogster.com/glog-kwiaty/
http://jola2c.edu.glogster.com/monika-plakat/
http://jola2c.edu.glogster.com/pola-plakat/
Dla użytkowników Linuksa, mogę zaproponować podobne narzędzie: Pahvi.
Instrukcja wykonania gloga krok po kroku tutaj (PDF).
Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie i ambasadorem programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, zaś niniejszy tekst został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.