Programowanie z czarodziejem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lekcje programowania w Niepublicznej Szkole Podstawowej Bachorzewie, w której pracuję prowadzę dla uczniów od 1. klasy. Podczas zajęć wychowankowie korzystają z programu Baltie 3, który jest środowiskiem programowania dla dzieci w każdym wieku i o różnym poziomie zaawansowania. Młodsi uczniowie łatwo i intuicyjnie wykorzystują elementy graficzne, za pomocą których tworzą programy. Programowanie wspomaga rozwój dzieci, uczy ich logicznego myślenia oraz pokazuje, w jaki sposób można aktywnie korzystać z komputera.fot. Fotolia.com

Program Baltie można pobrać ze strony spgsys.com/pl. Wersja demo jest bezpłatna, można w niej budować sceny, pisać programy, jednak nie da się zapisywać wyników swojej pracy. Aby to było możliwe, należy kupić licencję. Licencja ta może być wykorzystana w szkole na dowolnej liczbie urządzeń oraz w domu każdego ucznia.

Program zawiera 3 tryby: budowanie, czarowanie oraz programowanie. Dzieci wykonując zadania w poszczególnych trybach (należy omówić je właśnie w takiej kolejności) z łatwością przechodzą od tworzenia scen do programowania.

Pierwszą lekcję, wprowadzającą i zapoznającą z programem, zaczynam od wyjaśnienia poszczególnych elementów w trybie Budowanie:

Baltie

Każdy bank przedmiotów składa się z 150 elementów, które można umieścić na scenie lub które Baltie może wyczarować. Bank przedmiotów można otworzyć kliknięciem gdziekolwiek na szarym obszarze wokół sceny, tam, gdzie wskaźnik myszy zmieni się w siatkę.

Elementy przenosi się klikając na wybrany przedmiot z banku, a następnie „upuszczając” go w wybranym miejscu obszaru roboczego.

Przedmioty można kopiować za pomocą prawego klawisza myszy oraz usuwać je, przenosząc poza obszar roboczy.

Na początek zawsze pozwalam dzieciom zbudować scenę według własnego pomysłu. Kreatywność i pomysłowość najmłodszych uczniów zawsze mnie zaskakuje. Następnie młodzi programiści rozwiązują zadania, w których dodają i odejmują liczby w zakresie 10, porządkują elementy, ćwiczą ortografię. Po ukończeniu każdego zadania, wspólnie analizujemy wykonane przez dzieci sceny, korygując ewentualne błędy.

Na kolejnych zajęciach przechodzimy krok dalej, czyli do trybu Czarowanie. W tym trybie dzieci do tworzenia scen, korzystają z pomocy czarodzieja Baltie. Aby zbudować scenę uczniowie sterują Baltie’m, używając poleceń: obróć się w lewo, idź jeden krok do przodu, obróć się w prawo.

Okno w trybie Czarowanie wygląda następująco:

Baltie

W pierwszym zadaniu w tym trybie uczniowie ćwiczą sterowanie Baltiem, obrót w lewo bądź prawo oraz uczą się samodzielnie podejmować decyzje. Po raz pierwszy uczniowie czarują przedmioty i jest to dla nich niezwykła frajda. Z podekscytowaniem chwalą się, że ich Baltie wyczarował ich imię, zamek lub inne elementy. Następnie utrwalamy sterowanie czarodziejem, rozwiązując m. in. zadania matematyczne.

Ostatnim ćwiczeniem, które wykonujemy w trybie Czarownie jest stworzenie domu. Jest ono ważne, gdyż na jego podstawie tworzymy pierwszy program w trybie Programowanie. Dlatego zadanie wykonujemy wspólne, zwracając uwagę na poszczególne polecenia, które musi wykonać czarodziej Baltie.

W kolejnym etapie przechodzimy do programowania, wybierając tryb Programowanie / Nowicjusz. W tym trybie uczeń tworzy własne programy tylko za pomocą graficznych poleceń – ikon.

Menu programu wygląda następująco:

Baltie

Na początku korzystania z trybu Programowanie, objaśniam znaczenie tylko tych ikon, które wykorzystamy w zadaniu, pozostałe wyjaśniamy na kolejnych przykładach. Po omówieniu podstawowych poleceń Baltiego, wspólnie programujemy poszczególne piętra domu z poprzedniego zadania.

Przykładowy kod programu:

Baltie

Efekt pracy wygląda następująco:

Baltie

Pozostałe elementy, które wzbogacą scenę, pozostawiam wyobraźni i kreatywności dzieci.

W dalszej części spotkań poświęconych programowaniu uczniowie, w zależności od stopnia zaawansowania i umiejętności, tworzą od prostych programów do bardzo złożonych. Często wykorzystujemy zadania z platformy baltie.net. Młodzi programiści biorą tam udział konkursie Junior B3, organizowanym przez SGP, gdzie rozwiązują zadania (w dowolnym czasie i miejscu) i wysyłają je na serwer. Zadania są oceniane automatycznie przez komputer, dlatego otrzymują natychmiast informację zwrotną, mogą poprawić zadanie i wysłać je ponownie oraz sprawdzić, którą zajmują pozycję. W 2011 roku drużyna uczniów z IV klasy naszej szkoły zakwalifikowała się do finału Międzynarodowego Konkursu Programistycznego „Baltie 2011”, która odbyła się na Słowacji. W 2012 roku dwie drużyny wyjechały do Krakowa na międzynarodowy finał. W tym roku szkolnym za nami etap szkolny konkursu „Baltie 2014”, w którym wzięło 44% uczniów z klas I – VI. Do etapu powiatowego zakwalifikowało się 13. programistów, z czego 4. uczniów z pierwszego etapu kształcenia, a utrudnienie dla najmłodszych polegało na tym, że rozwiązywały takie same zadania, jak starsi koledzy – choć oceniani są w innej kategorii.

Podczas zajęć programowania uczniowie zaskakują mnie wielkim zaangażowaniem oraz skupieniem nad wykonywaniem zadań. Każde dziecko próbuje wykonać zadanie samodzielnie i do końca, a radość z efektów jest czasami wręcz niesamowita. Pomysły w głowach dzieci powstają bardzo szybko i są imponujące. Trudno jest zakończyć lekcje równo z dzwonkiem, gdyż wychowankowie chcą jeszcze coś dokończyć lub dodać kolejne elementy.

Beata Zawisła jest nauczycielką w Niepublicznej Szkole Podstawowej Bachorzewie oraz członkiem grupy Superbelfrzy RPNiniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie