Wyrywaniec słowny

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sposób na urozmaicenie lekcji? Potyczki karciane na rozgrzewkę, przed rozpoczęciem zajęć, na powtórkę materiału. Emocje gwarantowane. Zabawa wciąga, liczy się spostrzegawczość, szybkość i wiedza.fot. Marlena Beszterda

Pracując z dziećmi w młodszym wieku szkolnym staram się umożliwić swoim uczniom zdobywanie wiadomości i umiejętności w sposób nowatorski. Uczenie się nowych treści poprzez zabawę sprawia, że uczniowie z przyjemnością i lekkością przyswajają wiedzę i bez trudu oswajają się z nie najłatwiejszym materiałem.

Bijące rekordy popularności gry planszowe, karciane, zabawy kostkowe są inspiracją dla tworzenia gier dla moich podopiecznych. Propozycja, którą przedstawię, ma związek z częściami mowy. Przymiotniki, rzeczowniki, czasowniki – wyszukujemy w książkach, wypisujemy w zeszycie, grupujemy, podkreślamy w wierszach, a gdyby tak wyjść poza sztywne ramy ćwiczeń i książek?

Przygotowałam dla uczniów karty z różnymi częściami mowy. Na każdej karteczce zapisałam wyraz. Ten sam wyraz powielony jest kilkakrotnie w zestawie, ale zapisany inną czcionką. Oprócz tego są kartki z napisem rzeczownik, czasownik i przymiotnik (dla wyróżnienia wydrukowane kolorową czcionką).

Każdy uczeń otrzymuje ok. 15 kart, które układa przed sobą. Karty odwrócone są wyrazem do dołu, tak by nie były widoczne dla graczy. Na środku stolika zaznaczamy punkt (np. taśmą), na którym umieszczony zostaje kręgiel. Losujemy dziecko, które jako pierwsze wykłada swoją kartę. Potem po kolei wykładają przed sobą karty pozostali uczniowie ( po jednej karcie). Jeżeli w trakcie rundy zdąży się, że dzieci mają na swojej wyłożonej karcie ten sam wyraz (nie ma znaczenia jaką czcionką jest on zapisany) odbywa się pojedynek np. taki:

fot. Marlena Beszterda

Dziecko, które jako pierwsze zauważy, że ma identyczny wyraz jak kolega i chwyci kręgiel – zwycięża, a swoją kartę przekazuje osobie przegranej w pojedynku. Jeżeli któryś z uczniów pomyli się przy odczytaniu wyrazu i chwyci kręgiel przypadkowo, zabiera wszystkie wyłożone, odsłonięte już karty znajdujące się na stole od wszystkich dzieci.

W momencie gdy wyłożona zostaje karta z napisem: rzeczownik, przymiotnik, czasownik; – wtedy jest pojedynek między wyrazami, które stanowią tę samą część mowy. Opcja z czasownikiem, rzeczownikiem lub przymiotnikiem trwa do momentu, aż karta z napisem czasownik, rzeczownik, przymiotnik zostanie przykryta przez inną.

fot. Marlena Beszterda

Wprowadzając grę stopniowo podnosiłam poziom trudności. Pierwsza propozycja związana była z rozpoznawaniem symboli, które kształtem były do siebie bardzo zbliżone. Dzięki temu dzieci z łatwością przyswoiły reguły gry. Potem symbole zastąpiłam różnorodnymi wyrazami. W ostatnim etapie wprowadziłam karty z częściami mowy.

Cały pakiet gry składa się z kart w kształcie prostokąta – ilość kart jest zróżnicowana, w zależności od ilości uczniów w klasie. W mojej grupie najczęściej jedna osoba dysponuje 15 kartami. Gramy w zespołach 4-6 osobowych.

fot. Marlena Beszterda

Czy gra przypadła dzieciom do gustu?

Tak. To produkt sprawdzony. Ochoczo dopytują kiedy zagramy znów.

Mam nadzieję, że zdobędzie zwolenników i w Waszych szkołach. Czego sobie i Wam życzę.

Notka o autorce: Marlena Beszterda jest nauczycielką wczesnej edukacji w Szkole Podstawowej nr 41 w Szczecinie oraz członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i jest oznaczony licencją CC-BY-SA.

Na temat innowacji dydaktycznych przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie