Wyrywaniec słowny

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sposób na urozmaicenie lekcji? Potyczki karciane na rozgrzewkę, przed rozpoczęciem zajęć, na powtórkę materiału. Emocje gwarantowane. Zabawa wciąga, liczy się spostrzegawczość, szybkość i wiedza.fot. Marlena Beszterda

Pracując z dziećmi w młodszym wieku szkolnym staram się umożliwić swoim uczniom zdobywanie wiadomości i umiejętności w sposób nowatorski. Uczenie się nowych treści poprzez zabawę sprawia, że uczniowie z przyjemnością i lekkością przyswajają wiedzę i bez trudu oswajają się z nie najłatwiejszym materiałem.

Bijące rekordy popularności gry planszowe, karciane, zabawy kostkowe są inspiracją dla tworzenia gier dla moich podopiecznych. Propozycja, którą przedstawię, ma związek z częściami mowy. Przymiotniki, rzeczowniki, czasowniki – wyszukujemy w książkach, wypisujemy w zeszycie, grupujemy, podkreślamy w wierszach, a gdyby tak wyjść poza sztywne ramy ćwiczeń i książek?

Przygotowałam dla uczniów karty z różnymi częściami mowy. Na każdej karteczce zapisałam wyraz. Ten sam wyraz powielony jest kilkakrotnie w zestawie, ale zapisany inną czcionką. Oprócz tego są kartki z napisem rzeczownik, czasownik i przymiotnik (dla wyróżnienia wydrukowane kolorową czcionką).

Każdy uczeń otrzymuje ok. 15 kart, które układa przed sobą. Karty odwrócone są wyrazem do dołu, tak by nie były widoczne dla graczy. Na środku stolika zaznaczamy punkt (np. taśmą), na którym umieszczony zostaje kręgiel. Losujemy dziecko, które jako pierwsze wykłada swoją kartę. Potem po kolei wykładają przed sobą karty pozostali uczniowie ( po jednej karcie). Jeżeli w trakcie rundy zdąży się, że dzieci mają na swojej wyłożonej karcie ten sam wyraz (nie ma znaczenia jaką czcionką jest on zapisany) odbywa się pojedynek np. taki:

fot. Marlena Beszterda

Dziecko, które jako pierwsze zauważy, że ma identyczny wyraz jak kolega i chwyci kręgiel – zwycięża, a swoją kartę przekazuje osobie przegranej w pojedynku. Jeżeli któryś z uczniów pomyli się przy odczytaniu wyrazu i chwyci kręgiel przypadkowo, zabiera wszystkie wyłożone, odsłonięte już karty znajdujące się na stole od wszystkich dzieci.

W momencie gdy wyłożona zostaje karta z napisem: rzeczownik, przymiotnik, czasownik; – wtedy jest pojedynek między wyrazami, które stanowią tę samą część mowy. Opcja z czasownikiem, rzeczownikiem lub przymiotnikiem trwa do momentu, aż karta z napisem czasownik, rzeczownik, przymiotnik zostanie przykryta przez inną.

fot. Marlena Beszterda

Wprowadzając grę stopniowo podnosiłam poziom trudności. Pierwsza propozycja związana była z rozpoznawaniem symboli, które kształtem były do siebie bardzo zbliżone. Dzięki temu dzieci z łatwością przyswoiły reguły gry. Potem symbole zastąpiłam różnorodnymi wyrazami. W ostatnim etapie wprowadziłam karty z częściami mowy.

Cały pakiet gry składa się z kart w kształcie prostokąta – ilość kart jest zróżnicowana, w zależności od ilości uczniów w klasie. W mojej grupie najczęściej jedna osoba dysponuje 15 kartami. Gramy w zespołach 4-6 osobowych.

fot. Marlena Beszterda

Czy gra przypadła dzieciom do gustu?

Tak. To produkt sprawdzony. Ochoczo dopytują kiedy zagramy znów.

Mam nadzieję, że zdobędzie zwolenników i w Waszych szkołach. Czego sobie i Wam życzę.

Notka o autorce: Marlena Beszterda jest nauczycielką wczesnej edukacji w Szkole Podstawowej nr 41 w Szczecinie oraz członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i jest oznaczony licencją CC-BY-SA.

Na temat innowacji dydaktycznych przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie