Ortograficzne duety

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ortografia bywa dla wielu dzieci niezwykle kłopotliwa. Mimo, że zasady ortograficzne są często powtarzane, o tym, jak trudno je opanować, świadczą liczne pytania zadawane podczas lekcji: „Dlaczego uje się nie kreskuje?”, „Czy po spółgłosce p zawsze piszemy rz?”. Od jakiegoś czasu podczas zajęć obserwuję ortograficzne zmagania moich uczniów. Każda nowo wprowadzana zasada nasuwa kolejne wątpliwości. Bo przecież prócz zasad są jeszcze wyjątki.fot. Marlena Beszterda

Jak uatrakcyjnić ćwiczenia ortograficzne tak, by ich przyswajanie było przyjemne i efektywne? Popularna gra towarzyska Dobble stała się inspiracją do przygotowania dla moich uczniów kart w nieco odmiennej odsłonie.

Do stworzenia kart potrzebne będą kółka tej samej wielkości. Na każdym kółku umieszczamy 8 wyrazów z trudnością ortograficzną (każdy wyraz zapisany inną czcionką). Pomiędzy dwiema dowolnymi kartami zawsze jeden wyraz jest wspólny. Kółka laminujemy i gotowe.

fot. Marlena Beszterda

Jak wyglądają rozrywki ortograficzne?

Klasa podzielona jest na zespoły 4-5 osobowe.

Rozdajemy karty tak, by każdy uczestnik gry miał jednakową ich ilość.

Jedna odsłonięta karta pozostaje na środku stolika.

Na dany sygnał gracze patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego wyrazu z kartą ułożoną na stole.

Zabawa polega na wykładaniu kolejnych kart i równoczesnym odczytaniu wyrazu, który się dokłada przykrywając kartę leżącą na stole.
Gra trwa do momentu, gdy jeden z graczy wyłoży wszystkie swoje karty. Osoba ta zostaje zwycięzcą.

fot. Marlena Beszterda

Ortograficzne Duety wzbudzają wiele emocji, dzieci są zaangażowane, przy stolikach dużo się dzieje, każdy stara się dobrać pasujące do siebie wyrazy i być w tym szybszy od pozostałych graczy, doskonaląc przy tym czytanie, spostrzeganie i pamięć.

Karty wykorzystuję jako rozgrzewkę przed rozpoczęciem zajęć, mogą posłużyć także do utrwalenia tematu, jako przerywnik śródlekcyjny czy rozrywka podczas przerw.

Najważniejsze, że uczą, bawią i integrują zespół klasowy, a nauka ortografii z ich wykorzystaniem staje się dużo przyjemniejsza. Ja się o tym już przekonałam, do czego i Was zachęcam!

Notka o autorce: Marlena Beszterda jest nauczycielką wczesnej edukacji w Szkole Podstawowej nr 41 w Szczecinie oraz członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i jest oznaczony licencją CC-BY-SA.

Na temat innowacji dydaktycznych przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...
Ad. zasada numer 6: AI analizuje dane, ale te dane AI pobiera ze serwera, na który wsadził je człowi...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie