Sztuka zadawania pytań

fot. Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dialog w edukacji wczesnoszkolnej jest kluczowy dla całego procesu uczenia się dziecka. Język i porozumiewanie się są szczególnie istotne, gdy myślimy o wyzwaniach, które stoją przed nami w relacjach nauczyciel-uczeń. Język wspomaga myślenie. Pytania uruchamiają rozmowę, poprzez którą możemy kultywować naturalną i spontaniczną potrzebę dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami – powiedziała prof. UW dr hab. Małgorzata Żytko w wykładzie inauguracyjnym INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016.

Wiele ciekawych rzeczy dzieje się w edukacji wczesnoszkolnych. Dziś główną rolę w edukacji coraz częściej pełni uczeń. Nauczyciel ma odpowiedzialne zadanie – musi stać się organizatorem sytuacji, która będzie wspierać proces uczenia się młodego człowieka. Dziecko musi uczyć się z innymi i uczyć się razem z nauczycielem. Ważną rolę odgrywa przestrzeń uczenia się. Czy stwarzamy w niej szansę na intensywne relacje z uczniami? Co jeśli ustawimy inaczej klasę? Czy zauważamy, że zmiana przestrzeni może prowadzić do zmiany relacji i kontaktów z dziećmi?

Język wspomaga myślenie, nadaje sens nowym doświadczeniom, pozwala dzieciom wykorzystywać nowe doświadczenia w nowych sytuacjach. To pytania nauczyciela uruchamiają proces myślenia albo go hamują. Najgorsze co może zrobić nauczyciel to zadawać pytania i samemu na nie odpowiadać. To poważny błąd dydaktyczny. Pytania nauczyciela do dzieci powinny wywoływać odpowiedzi, dyskusję, ale i chęć zadawania kolejnych pytań. Efektywność uczenia się zależy od tego, jak tę zdolność do zadawania pytań rozwijają w sobie nauczyciele. Często z tej możliwości w klasie nie korzysta się – co udowodniła prof. Żytko podając przykłady „dialogu” z zebranych przez naukowców obserwacji (patrz fotografia niżej). Pytając lepiej się rozumiemy, tak w grupie dorosłych, jak i w relacjach z uczniami.

Jak nie rozmawiać z uczniami. Przykład antydialogu w klasie. (C) Edunews.pl

W dzieciach tkwią olbrzymie pokłady dialogu. "Wystarczy" zadać pytanie. Weźmy takiego Kopciuszka… Można poprowadzić dyskusję z dziećmi o bajce w sposób absolutnie uwsteczniający i zniechęcający ich do uczenia. Albo zadać takie pytanie, które przeniesie Kopciuszka w świat, w którym żyją dzieci. Na przykład: „Czy Kopciuszek był kobietą sukcesu?” Prof. Żytko zaprezentowała podczas wystąpienia zapis przebogatej rozmowy z 6-letnimi dziećmi o tym, co to znaczy osiągnąć dziś sukces przez kobietę. Ale jej istotą było to, że nauczyciel, choć aktywnie uczestniczy w rozmowie, to jednak nie zastępuje nigdy uczniów w roli dyskutujących. To oni rozmawiają i argumentują. Nauczyciel jest zainteresowany tym, co mają do powiedzenia uczniowie i odpowiednio reaguje – zadaje kolejne pytania, podpowiada, wyjaśnia trudne słowa. Ale nigdy nie zastępuje uczniów w rozmowie, ponieważ to natychmiast zabija dialog.

Zadziwiające jest, jak często słyszymy od nauczycieli: „Teraz pracujemy - nie rozmawiamy” albo wręcz „Teraz pracujemy w grupach. I nie rozmawiamy”. Czy język i mówienie jest mniej istotne? Mówienie i słuchanie powinno być centrum procesu uczenia się – przekonywała prof. Żytko. Uczenie się języka najlepiej następuje poprzez interakcje społeczne. A współpraca w grupie zachęca do takich interakcji.

Jeśli chcemy dzieci nauczyć komunikować się, musimy im pozwolić mówić w szkole. Nie przejmuje się przecież wzorców mówienia – je się buduje i dlatego ważne jest używanie języka przez dzieci w pracy dydaktycznej nauczyciela i eksponowanie tego, że to, co dziecko mówi, jest ważne dla tej danej sytuacji dydaktycznej. Niestety często jest tak, że to nauczyciel dominuje. I wtedy dzieci wcale nie uczą się mówić.

Stwarzając w klasie szansę dzieciom na rozmowę, pomagamy im zrozumieć różne zagadnienia. I dzieci uczestniczą w sposób aktywny w procesie edukacji.

Dla nauczyciela wyzwaniem jest, aby obudzić w sobie ciekawość poznawczą, związaną z używaniem języka w sposób ciekawy, niemetodyczny. Jest to niełatwa sztuka i trzeba naprawdę dużo praktykować.

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie