Baśnie naturalnie zilustrowane

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czytelnictwo można promować na różne sposoby. Niektórzy organizują turnieje wiedzy, inni kręcą filmy. Tymczasem okazuje się, że jednym ze skuteczniejszych sposobów jest zaproponowanie zmagań artystycznych. Tak własnie postąpili organizatorzy Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”.

Kiedy w lipcu 2016 roku dwie nauczycielki ze Szkół MIKRON w Łodzi, Joanna Krzemińska i Joanna Leszczyńska, wpadły na pomysł przeprowadzenia konkursu, w ramach którego młodzi ludzie z całej Polski mieliby wykonać kompozycję z elementów naturalnych, odnoszącą się do treści wybranej baśni, nie przypuszczały, że przedsięwzięcie osiągnie tak ogromną skalę. Wiedziały, że dzieciaki chętnie angażują się w kreatywne działania plastyczne i postanowiły to wykorzystać, jednak efekty przeszły wszelkie możliwe wyobrażenie.

Głównym zadaniem uczestników zmagań było przygotowanie ilustracji do dowolnej baśni (warunkiem było dołączenie krótkiego streszczenia tekstu). Korzystając z kamyków, muszelek, patyczków, liści itp. dzieciaki przygotowywały kompozycję, którą nauczyciel fotografował i w formie pliku graficznego przesyłał na adres mailowy organizatorów (wraz z kartą zgłoszenia).

Na chętnych oczekiwano do 20 grudnia. Kiedy następnego ranka otworzono pocztę, okazało się, że zgłoszono niemal 500 prac. Wielka radość ogarnęła wszystkich zaangażowanych w przeprowadzenie przedsięwzięcia. Szybko jednak do radości dołączył niepokój: jak ocenić tak ogromną liczbę dzieł, by nikt nie poczuł się pokrzywdzony. Na szczęście zadanie to spoczęło na barkach profesjonalnego jury, w skład którego weszły: Martyna Pazera (grafik, twórca bloga mamarak.pl), Magdalena Walczak (artysta plastyk, współtwórczyni rzeźb ze szlaku „Łódź bajkowa”) oraz Ewa Baranowska (pracownik Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi). Wyznanie było tym trudniejsze, że należało wskazać najlepszych w każdej z trzech kategorii wiekowych. Po długich obradach wyłoniono 19 najlepszych prac.

Wszyscy laureaci zostali zaproszeni na Uroczystą Galę, podczas której ogłoszono wyniki, wręczono statuetki i dyplomy. Dodatkową nagrodą dla przybyłych stanowiły warsztaty artystyczne przeprowadzone na terenie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, gdzie mieści się pracownia prowadzącej je Magdaleny Walczak.

Więcej informacji o konkursie oraz galerię prac można znaleźć pod adresem basnie-naturalnie.blogspot.com. Kolejna edycja stratuje już we wrześniu 2017 r. Zapraszamy!

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł opublikowany został w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie