Infografiki jako narzędzie pogłębiania wiedzy

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Infografiki są świetnym narzędziem dla nauczyciela: pozwalają w atrakcyjny sposób przekazać najważniejsze informacje – czy to regulamin, zasady panujące w klasie, nacobezu, najważniejsze zasady pisowni „ó” czy tworzenia form czasu przeszłego w języku angielskim. Jednak z infografik mogą korzystać także uczniowie. Jak?

Rysowanie wychodzi mi średnio, za to uwielbiam tworzyć infografiki, czyli obrazki przedstawiające najważniejsze informacje na jakiś temat. W zeszłym roku wpadłam na pomysł jak wykorzystać je edukacyjnie. Uczę teorii wiedzy – przedmiotu tak trudnego, jak i magicznego, na dodatek po angielsku. W ramach zajęć omawialiśmy metodologię nauk ścisłych – rozmawialiśmy o eksperymentach, problemach, jakie napotykają, czy przełomowych odkryciach. Wtedy też wpadłam na pomysł, iż ciekawym byłoby pogłębienie wiedzy uczniów na temat wybitnych osiągnięć nauki. Znalazłam stronę The story behind the science, która w nieco dłuższych tekstach opisuje wynalazki z dziedziny biologii, chemii, fizyki, astronomii czy geologii.

Poprosiłam uczniów, aby wybrali jeden tekst na temat ciekawiącego ich odkrycia, przeczytali go i zastanowili się co mówi on o naukach ścisłych i naukowcach, a następnie podsumowali swoje przemyślenia w postaci infografiki i wstawili je jako komentarz do zadania na naszej grupie na Facebooku. Rezultaty przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Pod postem z zadaniem pojawiło się ponad 300 komentarzy z obrazkami i komentarzami uczniów. Zadanie to było doskonałym sposobem podsumowania działu, pogłębienia wiedzy przedmiotowej (uczniowie wyszukali dodatkowe informacje, wstawili grafiki i filmiki) oraz pobudzenia do dialogu.

Tu przykłady infografik przygotowanych przez moich uczniów:

Nie jest to jednak jedyny sposób na wykorzystanie infografik. Jak jeszcze można je wykorzystać?

  • opis postaci, najważniejsze informacje na temat wydarzenia czy procesu,
  • przedstawienie osi czasu,
  • podsumowanie działu,
  • przygotowanie gry edukacyjnej,
  • przedstawienie wyników ankiety lub statystyk,
  • przedstawienie mocnych i słabych stron, przyczyn i skutków czy wyjaśnień i rozwiązań,
  • przedstawienie planu pracy (np. rozprawki) i... wiele innych możliwości.

Infografika może być również doskonałym materiałem do dyskusji (polecam serię infografik w książce Informacja jest piękna Davida McCandlessa), nauki argumentacji czy pogłębiania wiedzy na dany temat.

Infografiki można wykonać w wersji komputerowej (np. w moim ulubionym Piktochart czy Canva), ale również odręcznie. Pozwalają one w wizualny sposób przedstawić idee i pomysły, a odpowiednio skonstruowane zadanie umożliwia również dokonanie analizy, syntezy czy ewaluacji wiedzy, jaką nabywają uczniowie.

 

Notka o autorce: Dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole. Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie przerobiony przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie