Lekturowe memy

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gimnazjaliści i powtórzenie wiadomości o lekturach... To może być połączenie dość wybuchowe. Jest jednak sposób, by zajęcia przebiegły w sposób ciekawy, a uczniowie, zamiast narzekać, zaangażowali się w pracę. Tym sposobem jest… tworzenie memów.

Czym są te całe memy? Tak w skrócie: obrazki, zdjęcia z dodatkiem dowcipnego hasła (zdania). Coś, co utkwi nam w pamięci, rozbawi, rozbudzi skojarzenia. Do ich przygotowania potrzebujemy komputera z dostępem do Internetu oraz głowy pełnej pomysłów.

Pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniej grafiki. Zaproponowałam uczniom, by wykorzystali własnoręcznie zrobione zdjęcia lub skorzystali z takich, które udostępnione są na wolnej licencji (radość moja nie znała granic, kiedy okazało się, że wiedzą i pamiętają skąd takowe fotografie pozyskać). Fotografię należało pobrać celem wykorzystania jej w dalszych działaniach.

Kolejnym elementem produkcji memów było znalezienie aplikacji, która pozwala na tworzenie grafik opatrzonych krótkim testem. Celowo nie wskazałam konkretnego rozwiązania, aby młodzi ludzie sami znaleźli i dokonali wyboru narzędzia pracy. Kiedy już wszyscy zdecydowali, z jakiej aplikacji skorzystają, przeszli do dodawania tekstu do wybranych obrazów.

Ostatnim krokiem było uzasadnieni, dlaczego taki a nie inny tekst został wybrany. Kolejni uczniowie zdradzali tytuły, które szczególnie utkwiły im w pamięci i wyjaśniali dlaczego (choć czasami przekaz był bardzo jasny). Lekcja minęła nie wiadomo kiedy. Uczniowie szczęśliwi i ja zadowolona. Myślę, że więcej zostanie w młodych głowach za sprawą takiego ćwiczenia, niż z bezrefleksyjnego czynienia kolejnych notatek.

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł opublikowany został w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie