Lekturowe memy

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gimnazjaliści i powtórzenie wiadomości o lekturach... To może być połączenie dość wybuchowe. Jest jednak sposób, by zajęcia przebiegły w sposób ciekawy, a uczniowie, zamiast narzekać, zaangażowali się w pracę. Tym sposobem jest… tworzenie memów.

Czym są te całe memy? Tak w skrócie: obrazki, zdjęcia z dodatkiem dowcipnego hasła (zdania). Coś, co utkwi nam w pamięci, rozbawi, rozbudzi skojarzenia. Do ich przygotowania potrzebujemy komputera z dostępem do Internetu oraz głowy pełnej pomysłów.

Pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniej grafiki. Zaproponowałam uczniom, by wykorzystali własnoręcznie zrobione zdjęcia lub skorzystali z takich, które udostępnione są na wolnej licencji (radość moja nie znała granic, kiedy okazało się, że wiedzą i pamiętają skąd takowe fotografie pozyskać). Fotografię należało pobrać celem wykorzystania jej w dalszych działaniach.

Kolejnym elementem produkcji memów było znalezienie aplikacji, która pozwala na tworzenie grafik opatrzonych krótkim testem. Celowo nie wskazałam konkretnego rozwiązania, aby młodzi ludzie sami znaleźli i dokonali wyboru narzędzia pracy. Kiedy już wszyscy zdecydowali, z jakiej aplikacji skorzystają, przeszli do dodawania tekstu do wybranych obrazów.

Ostatnim krokiem było uzasadnieni, dlaczego taki a nie inny tekst został wybrany. Kolejni uczniowie zdradzali tytuły, które szczególnie utkwiły im w pamięci i wyjaśniali dlaczego (choć czasami przekaz był bardzo jasny). Lekcja minęła nie wiadomo kiedy. Uczniowie szczęśliwi i ja zadowolona. Myślę, że więcej zostanie w młodych głowach za sprawą takiego ćwiczenia, niż z bezrefleksyjnego czynienia kolejnych notatek.

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł opublikowany został w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie