Kubeczkowa matematyka

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak rozwijać u uczniów logiczne myślenie i umiejętności matematyczne? Koniecznie z wykorzystaniem kolorowych kubków. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają. Podczas ćwiczeń ćwiczymy także rozróżnianie kolorów, orientację przestrzenną i percepcją wzrokową. Jak ćwiczyć?

Podczas webinaru Mistrzów Kodowania zainspirowałyśmy się takimi ćwiczeniami, które lekko zmodyfikowałyśmy dla naszych uczniów.

1. Na początku warto zabawę wyjaśnić na podstawie 2-3 kubków, którym przepiszemy konkretne wartości. Następnie stopniowo dokładamy kolejne kubki i kolejne wartości liczb. Dzieci wyrzucają kostką liczbę, która muszą zobrazować za pomocą kolorowych kubeczków. Możemy także przygotować patyczki z liczbami, które dzieci losują.

2. Inne zadanie może polegać na tym, że dzieci rzucają kostką i wyrzuconą liczbę muszą dopełnić np. do 10, 20, 30 itd. Możemy rzucać np. 2 lub nawet 3 kostki, w zależności jakie umiejętności posiadają dzieci.

3. Po ćwiczeniach z kubkami możemy dzieciom zaproponować rozwiązanie kart pracy, na których zamieścimy podobne ćwiczenia.

4. Inne zdanie może polegać na zakodowaniu słów. Pod konkretnym kolorem kubka ukrywamy daną literę, za pomocą których dzieci kodują krótkie słowa. Na kubkach możemy nakleić także krótkie słowa, które utworzą nam zdanie. Możemy także nakleić na nie konkretne obrazki, np. symbole wielkanocne i ułożyć konkretny kod z kubków. Zdaniem dzieci będzie jego odczytanie, a następnie ułożenie z niego krótkiej historyjki lub opowiadania.

5. Podobne ćwiczenie możemy przygotować na logopedię. Wywołując pożądane głoski możemy je ukryć pod konkretnym kolorem, a następnie zakodować je. Ułożony kod z konkretnymi głoskami możemy posłużyć na tylko do ich wymowy, ale wyrazów zaczynając się na daną głoskę. Przy konkretnym kubku możemy położyć liczbę i wówczas dziecko musi wypowiedzieć taką liczbę wyrazów z daną głoską.

6. Kolejne ćwiczenie polegać może na tym, że uczniowie układają małe budowle z kubków w kolorach wskazanych w karcie pracy. Następnie dodają wartości tych kubków, obliczając ich sumę na podstawie karty kontrolnej. Możemy też w zadaniu zaproponować odwrotną kolejność. Podajemy uczniom jakąś liczbę, która jest sumą wartości kubków i prosimy dzieci o zilustrowanie tej sumy za pomocą kubków.

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie