Kubeczkowa matematyka

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak rozwijać u uczniów logiczne myślenie i umiejętności matematyczne? Koniecznie z wykorzystaniem kolorowych kubków. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają. Podczas ćwiczeń ćwiczymy także rozróżnianie kolorów, orientację przestrzenną i percepcją wzrokową. Jak ćwiczyć?

Podczas webinaru Mistrzów Kodowania zainspirowałyśmy się takimi ćwiczeniami, które lekko zmodyfikowałyśmy dla naszych uczniów.

1. Na początku warto zabawę wyjaśnić na podstawie 2-3 kubków, którym przepiszemy konkretne wartości. Następnie stopniowo dokładamy kolejne kubki i kolejne wartości liczb. Dzieci wyrzucają kostką liczbę, która muszą zobrazować za pomocą kolorowych kubeczków. Możemy także przygotować patyczki z liczbami, które dzieci losują.

2. Inne zadanie może polegać na tym, że dzieci rzucają kostką i wyrzuconą liczbę muszą dopełnić np. do 10, 20, 30 itd. Możemy rzucać np. 2 lub nawet 3 kostki, w zależności jakie umiejętności posiadają dzieci.

3. Po ćwiczeniach z kubkami możemy dzieciom zaproponować rozwiązanie kart pracy, na których zamieścimy podobne ćwiczenia.

4. Inne zdanie może polegać na zakodowaniu słów. Pod konkretnym kolorem kubka ukrywamy daną literę, za pomocą których dzieci kodują krótkie słowa. Na kubkach możemy nakleić także krótkie słowa, które utworzą nam zdanie. Możemy także nakleić na nie konkretne obrazki, np. symbole wielkanocne i ułożyć konkretny kod z kubków. Zdaniem dzieci będzie jego odczytanie, a następnie ułożenie z niego krótkiej historyjki lub opowiadania.

5. Podobne ćwiczenie możemy przygotować na logopedię. Wywołując pożądane głoski możemy je ukryć pod konkretnym kolorem, a następnie zakodować je. Ułożony kod z konkretnymi głoskami możemy posłużyć na tylko do ich wymowy, ale wyrazów zaczynając się na daną głoskę. Przy konkretnym kubku możemy położyć liczbę i wówczas dziecko musi wypowiedzieć taką liczbę wyrazów z daną głoską.

6. Kolejne ćwiczenie polegać może na tym, że uczniowie układają małe budowle z kubków w kolorach wskazanych w karcie pracy. Następnie dodają wartości tych kubków, obliczając ich sumę na podstawie karty kontrolnej. Możemy też w zadaniu zaproponować odwrotną kolejność. Podajemy uczniom jakąś liczbę, która jest sumą wartości kubków i prosimy dzieci o zilustrowanie tej sumy za pomocą kubków.

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie