Kubeczkowa matematyka

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak rozwijać u uczniów logiczne myślenie i umiejętności matematyczne? Koniecznie z wykorzystaniem kolorowych kubków. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają. Podczas ćwiczeń ćwiczymy także rozróżnianie kolorów, orientację przestrzenną i percepcją wzrokową. Jak ćwiczyć?

Podczas webinaru Mistrzów Kodowania zainspirowałyśmy się takimi ćwiczeniami, które lekko zmodyfikowałyśmy dla naszych uczniów.

1. Na początku warto zabawę wyjaśnić na podstawie 2-3 kubków, którym przepiszemy konkretne wartości. Następnie stopniowo dokładamy kolejne kubki i kolejne wartości liczb. Dzieci wyrzucają kostką liczbę, która muszą zobrazować za pomocą kolorowych kubeczków. Możemy także przygotować patyczki z liczbami, które dzieci losują.

2. Inne zadanie może polegać na tym, że dzieci rzucają kostką i wyrzuconą liczbę muszą dopełnić np. do 10, 20, 30 itd. Możemy rzucać np. 2 lub nawet 3 kostki, w zależności jakie umiejętności posiadają dzieci.

3. Po ćwiczeniach z kubkami możemy dzieciom zaproponować rozwiązanie kart pracy, na których zamieścimy podobne ćwiczenia.

4. Inne zdanie może polegać na zakodowaniu słów. Pod konkretnym kolorem kubka ukrywamy daną literę, za pomocą których dzieci kodują krótkie słowa. Na kubkach możemy nakleić także krótkie słowa, które utworzą nam zdanie. Możemy także nakleić na nie konkretne obrazki, np. symbole wielkanocne i ułożyć konkretny kod z kubków. Zdaniem dzieci będzie jego odczytanie, a następnie ułożenie z niego krótkiej historyjki lub opowiadania.

5. Podobne ćwiczenie możemy przygotować na logopedię. Wywołując pożądane głoski możemy je ukryć pod konkretnym kolorem, a następnie zakodować je. Ułożony kod z konkretnymi głoskami możemy posłużyć na tylko do ich wymowy, ale wyrazów zaczynając się na daną głoskę. Przy konkretnym kubku możemy położyć liczbę i wówczas dziecko musi wypowiedzieć taką liczbę wyrazów z daną głoską.

6. Kolejne ćwiczenie polegać może na tym, że uczniowie układają małe budowle z kubków w kolorach wskazanych w karcie pracy. Następnie dodają wartości tych kubków, obliczając ich sumę na podstawie karty kontrolnej. Możemy też w zadaniu zaproponować odwrotną kolejność. Podajemy uczniom jakąś liczbę, która jest sumą wartości kubków i prosimy dzieci o zilustrowanie tej sumy za pomocą kubków.

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii, członkinie grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie