Jak pracować z małymi dziećmi projektowo?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Realizacja projektów w klasach I-III nie powinna sprawiać nauczycielom kłopotów, ponieważ pozwala na elastyczną pracę z dziećmi wokół jednego zagadnienia tematycznego przez dłuższy czas. Nie musimy się spieszyć, a planując zadania w projekcie należy mieć na uwadze realizację podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego. projekt w klasach młodszych powinien angażować wszystkie zmysły dziecka, wiązać w całość różne dziedziny edukacji, czyli być najprawdziwszym nauczaniem zintegrowanym. To oznacza również konieczność uwzględnienia dziecięcych zainteresowań i pomysłów. Dzięki temu mamy szansę osiągnąć sukces edukacyjny przy maksymalnym zaangażowaniu małych uczniów.

Badanie czytelnictwa prowadzone jest od 1992 roku co dwa lata, a od 2014 co roku za rok 2016 wskazuje, że maleje liczba osób czytających książki. Stąd propozycja projektu czytelniczego pt. Przystanek Czytankowo, który przygotowałam dla moich uczniów.

Cechy projektu w klasach młodszych to:

  • zaplanowane cele,
  • zaplanowane działania,
  • określone rezultaty,
  • określony czas,
  • możliwa modyfikacja założeń.

Należy zawsze zaplanować czas na pomysły dzieci, które na pewno pojawią sie w trakcie realizacji ciekawych zadań.

Etapy pracy nad projektem:

  • określenie tematu projektu,
  • przygotowanie materiałów,
  • działania,
  • prezentowanie efektów pracy.

Temat projektu musi być związany z podstawą programową oraz z programem nauczania. Materiały do pracy projektowej przygotowujemy wspólnie z rodzicami lub uczniami. Działania rozkładamy w czasie w taki sposób, by dzieci nie znudziły się i żeby podtrzymywać naturalną ciekawość dzieci. Najważniejszym etapem jest prezentowanie efektów pracy i współpracy. Może to być szkolna wystawa ale też klasowy blog, na którym zamieścimy wypracowane materiały i dokumenty.

W projekcie Przystanek Czytankowo zaplanowaliśmy zrealizowanie wielu celów, ponieważ projekt ma trwać cały rok szkolny:

  • rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, analizowania faktów, budowania związków przyczynowo-skutkowych,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu,
  • kształtowanie umiejętności budowania recenzji książki,
  • rozwijanie kreatywności,
  • kształtowanie umiejętności pracy grupowej,
  • uwrażliwienie dzieci na pomoc innym, na przyjaźń i rozwijanie empatii.

Dodatkowo na klasowym blogu zamieszczamy materiały, które na pewno posłużą nam w przyszłości do przygotowania ciekawych zajęć z nowymi uczniami.

***

Zapraszamy na wystąpienia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, członkini społeczności Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini, na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 w Warszawie (10-11 lutego 2018).

 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie