Jak pracować z małymi dziećmi projektowo?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Realizacja projektów w klasach I-III nie powinna sprawiać nauczycielom kłopotów, ponieważ pozwala na elastyczną pracę z dziećmi wokół jednego zagadnienia tematycznego przez dłuższy czas. Nie musimy się spieszyć, a planując zadania w projekcie należy mieć na uwadze realizację podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego. projekt w klasach młodszych powinien angażować wszystkie zmysły dziecka, wiązać w całość różne dziedziny edukacji, czyli być najprawdziwszym nauczaniem zintegrowanym. To oznacza również konieczność uwzględnienia dziecięcych zainteresowań i pomysłów. Dzięki temu mamy szansę osiągnąć sukces edukacyjny przy maksymalnym zaangażowaniu małych uczniów.

Badanie czytelnictwa prowadzone jest od 1992 roku co dwa lata, a od 2014 co roku za rok 2016 wskazuje, że maleje liczba osób czytających książki. Stąd propozycja projektu czytelniczego pt. Przystanek Czytankowo, który przygotowałam dla moich uczniów.

Cechy projektu w klasach młodszych to:

  • zaplanowane cele,
  • zaplanowane działania,
  • określone rezultaty,
  • określony czas,
  • możliwa modyfikacja założeń.

Należy zawsze zaplanować czas na pomysły dzieci, które na pewno pojawią sie w trakcie realizacji ciekawych zadań.

Etapy pracy nad projektem:

  • określenie tematu projektu,
  • przygotowanie materiałów,
  • działania,
  • prezentowanie efektów pracy.

Temat projektu musi być związany z podstawą programową oraz z programem nauczania. Materiały do pracy projektowej przygotowujemy wspólnie z rodzicami lub uczniami. Działania rozkładamy w czasie w taki sposób, by dzieci nie znudziły się i żeby podtrzymywać naturalną ciekawość dzieci. Najważniejszym etapem jest prezentowanie efektów pracy i współpracy. Może to być szkolna wystawa ale też klasowy blog, na którym zamieścimy wypracowane materiały i dokumenty.

W projekcie Przystanek Czytankowo zaplanowaliśmy zrealizowanie wielu celów, ponieważ projekt ma trwać cały rok szkolny:

  • rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, analizowania faktów, budowania związków przyczynowo-skutkowych,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu,
  • kształtowanie umiejętności budowania recenzji książki,
  • rozwijanie kreatywności,
  • kształtowanie umiejętności pracy grupowej,
  • uwrażliwienie dzieci na pomoc innym, na przyjaźń i rozwijanie empatii.

Dodatkowo na klasowym blogu zamieszczamy materiały, które na pewno posłużą nam w przyszłości do przygotowania ciekawych zajęć z nowymi uczniami.

***

Zapraszamy na wystąpienia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, członkini społeczności Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini, na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 w Warszawie (10-11 lutego 2018).

 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie