Realizacja projektów w klasach I-III nie powinna sprawiać nauczycielom kłopotów, ponieważ pozwala na elastyczną pracę z dziećmi wokół jednego zagadnienia tematycznego przez dłuższy czas. Nie musimy się spieszyć, a planując zadania w projekcie należy mieć na uwadze realizację podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego. projekt w klasach młodszych powinien angażować wszystkie zmysły dziecka, wiązać w całość różne dziedziny edukacji, czyli być najprawdziwszym nauczaniem zintegrowanym. To oznacza również konieczność uwzględnienia dziecięcych zainteresowań i pomysłów. Dzięki temu mamy szansę osiągnąć sukces edukacyjny przy maksymalnym zaangażowaniu małych uczniów.
Badanie czytelnictwa prowadzone jest od 1992 roku co dwa lata, a od 2014 co roku za rok 2016 wskazuje, że maleje liczba osób czytających książki. Stąd propozycja projektu czytelniczego pt. Przystanek Czytankowo, który przygotowałam dla moich uczniów.
Cechy projektu w klasach młodszych to:
- zaplanowane cele,
- zaplanowane działania,
- określone rezultaty,
- określony czas,
- możliwa modyfikacja założeń.
Należy zawsze zaplanować czas na pomysły dzieci, które na pewno pojawią sie w trakcie realizacji ciekawych zadań.
Etapy pracy nad projektem:
- określenie tematu projektu,
- przygotowanie materiałów,
- działania,
- prezentowanie efektów pracy.
Temat projektu musi być związany z podstawą programową oraz z programem nauczania. Materiały do pracy projektowej przygotowujemy wspólnie z rodzicami lub uczniami. Działania rozkładamy w czasie w taki sposób, by dzieci nie znudziły się i żeby podtrzymywać naturalną ciekawość dzieci. Najważniejszym etapem jest prezentowanie efektów pracy i współpracy. Może to być szkolna wystawa ale też klasowy blog, na którym zamieścimy wypracowane materiały i dokumenty.
W projekcie Przystanek Czytankowo zaplanowaliśmy zrealizowanie wielu celów, ponieważ projekt ma trwać cały rok szkolny:
- rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, analizowania faktów, budowania związków przyczynowo-skutkowych,
- rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu,
- kształtowanie umiejętności budowania recenzji książki,
- rozwijanie kreatywności,
- kształtowanie umiejętności pracy grupowej,
- uwrażliwienie dzieci na pomoc innym, na przyjaźń i rozwijanie empatii.
Dodatkowo na klasowym blogu zamieszczamy materiały, które na pewno posłużą nam w przyszłości do przygotowania ciekawych zajęć z nowymi uczniami.
***
Zapraszamy na wystąpienia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, członkini społeczności Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini, na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 w Warszawie (10-11 lutego 2018).
***
INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com.