Jak pracować z małymi dziećmi projektowo?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Realizacja projektów w klasach I-III nie powinna sprawiać nauczycielom kłopotów, ponieważ pozwala na elastyczną pracę z dziećmi wokół jednego zagadnienia tematycznego przez dłuższy czas. Nie musimy się spieszyć, a planując zadania w projekcie należy mieć na uwadze realizację podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego. projekt w klasach młodszych powinien angażować wszystkie zmysły dziecka, wiązać w całość różne dziedziny edukacji, czyli być najprawdziwszym nauczaniem zintegrowanym. To oznacza również konieczność uwzględnienia dziecięcych zainteresowań i pomysłów. Dzięki temu mamy szansę osiągnąć sukces edukacyjny przy maksymalnym zaangażowaniu małych uczniów.

Badanie czytelnictwa prowadzone jest od 1992 roku co dwa lata, a od 2014 co roku za rok 2016 wskazuje, że maleje liczba osób czytających książki. Stąd propozycja projektu czytelniczego pt. Przystanek Czytankowo, który przygotowałam dla moich uczniów.

Cechy projektu w klasach młodszych to:

  • zaplanowane cele,
  • zaplanowane działania,
  • określone rezultaty,
  • określony czas,
  • możliwa modyfikacja założeń.

Należy zawsze zaplanować czas na pomysły dzieci, które na pewno pojawią sie w trakcie realizacji ciekawych zadań.

Etapy pracy nad projektem:

  • określenie tematu projektu,
  • przygotowanie materiałów,
  • działania,
  • prezentowanie efektów pracy.

Temat projektu musi być związany z podstawą programową oraz z programem nauczania. Materiały do pracy projektowej przygotowujemy wspólnie z rodzicami lub uczniami. Działania rozkładamy w czasie w taki sposób, by dzieci nie znudziły się i żeby podtrzymywać naturalną ciekawość dzieci. Najważniejszym etapem jest prezentowanie efektów pracy i współpracy. Może to być szkolna wystawa ale też klasowy blog, na którym zamieścimy wypracowane materiały i dokumenty.

W projekcie Przystanek Czytankowo zaplanowaliśmy zrealizowanie wielu celów, ponieważ projekt ma trwać cały rok szkolny:

  • rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
  • wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, analizowania faktów, budowania związków przyczynowo-skutkowych,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu,
  • kształtowanie umiejętności budowania recenzji książki,
  • rozwijanie kreatywności,
  • kształtowanie umiejętności pracy grupowej,
  • uwrażliwienie dzieci na pomoc innym, na przyjaźń i rozwijanie empatii.

Dodatkowo na klasowym blogu zamieszczamy materiały, które na pewno posłużą nam w przyszłości do przygotowania ciekawych zajęć z nowymi uczniami.

***

Zapraszamy na wystąpienia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, członkini społeczności Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini, na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 w Warszawie (10-11 lutego 2018).

 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie