Matematyka na dywanie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja w klasie pierwszej powinna być łagodnym przejściem od tej, która miała miejsce w przedszkolu. Powinna zawierać wiele elementów wspólnych, aby móc stopniowo przechodzić na kolejne szczeble. Biorąc pod uwagę zróżnicowane tempo rozwoju dzieci, potrzebę zabawy i ruchu, należy organizować edukację tak, aby wykorzystać naturalny dziecięcy potencjał. Zwłaszcza jeśli chodzi o edukację matematyczną.

Ważne jest, aby dzieci mogły się uczyć poza ławką, dyskutując, współpracując, aby mogły rozwijać kompetencje matematyczne poprzez zabawę. Stąd pomysł na „matematykę na dywanie”, którą realizuję w klasie pierwszej. Walka o „dywany w szkole” trwa od wielu lat. Czasem pojawiały się w salach lekcyjnych, potem znikały. Mam nadzieję, że obecnie zagościły już na dobre. Mają one zwolenników wśród nauczycieli i rodziców. Najbardziej jednak sprawiają radość dzieciom. Niestety, ma też wielu przeciwników. Bo kurz (trzeba odkurzać), bo alergie. A najsmutniejszym zarzutem okazuje się stwierdzenie, że dywan jest przypisany do przedszkola; bo szkoła to nie przedszkole…

Jednak matematyka na dywanie jest faktem. To na dywanie mają miejsce liczne działania, które mają na celu rozwijanie kompetencji matematycznych. Na dywanie uczniowie grają w gry usprawniające umiejętności liczenia, dodają i odejmują. Budują budowle. Poznają różne zabawy matematyczne, które pozwalają uczyć się wnioskowania i dostrzegania prawidłowości. Wykorzystują do tego drewniane sześciany, kasztany, ozdobne kamyki, talie kart, kości do gry, patyczki, klocki oraz inne zgromadzone w klasie zasoby, które są ogólnie dostępne i na co dzień nie są schowane w szafach. Duża powierzchnia dywanu daje też możliwości tworzenia planszy do gry (taśma malarska dobrze się klei), budowania symetrycznych obrazów oraz konstruowania figur geometrycznych i zabaw z papierem.

Ale czy o to chodzi? Wszystkie zabawy, gry, działania można też przeprowadzić w ławkach, jednak jest to duże ograniczenie. Ograniczenie miejsca, postawy ciała, kontaktu z innymi (pracuję z sąsiadem z ławki), ograniczenie relacji. I ten aspekt wydaje mi się najważniejszy. Praca na dywanie odbywa się w różnych grupach zadaniowych, w parach dobranych losowo. Uczniowie spotykają się twarzą w twarz, rozmawiają, dyskutują, wspólnie podejmują decyzje. Uczą się sztuki kompromisu, budowania relacji, współpracy. Uczą się na błędach swoich oraz kolegów oraz samooceny i oceny koleżeńskiej. Poznają radość wspólnego zwycięstwa oraz gorzki smak porażki. Uczą się, jak sobie poradzić z tymi emocjami.

Kolejny aspekt to edukacja poprzez zabawę. Kartkówkę (minutówkę) można zastąpić „pacaniem po liczbach” czy grą „tuzin”. Kserówkę ze słupkami działań można zastąpić kośćmi lub kartami do gry. A wszystko po to, aby edukacja toczyła się w działaniu, w ruchu, w relacji. Aby edukacja nie była nudna.

***

Zapraszamy na wystąpienie Beaty Skrzypiec, nauczycielki wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku, członkini grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini, podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 w Warszawie (10-11 lutego 2018):

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie