Warto blogować

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

blogi w edukacjiRośnie popularność blogów jako źródła informacji, wymiany opinii i doświadczeń, zdobywania wiedzy. Dotyczy to zwłaszcza młodych ludzi, którzy używają blogów w sposób naturalny w swoim życiu osobistym, naukowym czy zawodowym. Blogi mogą stać kluczowym narzędziem szeroko pojętej edukacji, o ile ich znaczenie dostrzegą wreszcie nauczyciele i edukatorzy.

Według Blogpulse (sierpień 2008) na świecie istnieje ponad 78 703 197 milionów blogów, zaś w ciągu ostatnich 24 godzin zaindeksowano ponad 683 tysiące nowych postów. Z badania polskiej blogosfery „Motywacje, zachowania i poglądy autorów i czytelników blogów” (2007), przygotowanego przez firmę badawczą Gemius SA i serwis Blox.pl (PDF) wynika, że w Polsce osoby prowadzące blogi to w większości osoby młode – tylko 1/3 badanych blogerów ma ponad 30 lat. Większość autorów blogów pracuje zawodowo (66%), połowa uczy się lub studiuje. Osób w wieku 15-19 lat jest tylko 15% (według badań portalu Interklasa.pl – blogi prowadzi 18% ankietowanych uczniów). Najliczniejszą grupą wiekową wśród respondentów są dwudziestoparolatkowie, którzy stanowią 52% autorów blogów.

W grupie wiekowej do 19 lat powody prowadzenie bloga naukowe i edukacyjne wskazuje 20% badanych, powyżej 20 lat – 13%. Warto zauważyć, że w grupie 15-19 lat nie czyta blogów w ogóle jedynie 14,4% osób badanych przez Gemius.pl. 69% przedstawicieli tej grupy korzysta z 4 lub więcej blogów.

Blogi już są zatem ważnym narzędziem edukacji dla 1/5 populacji osób uczących się w polskich szkołach. Łatwość tworzenia i korzystania z blogów zachęca do lepszego wykorzystania tego narzędzia w polskich szkołach. Powyższą prezentację przygotowano w celu promocji większego wykorzystania blogów w edukacji szkolnej w rozpoczynającym się nowym roku szkolnym.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie