Rośnie popularność blogów jako źródła informacji, wymiany opinii i doświadczeń, zdobywania wiedzy. Dotyczy to zwłaszcza młodych ludzi, którzy używają blogów w sposób naturalny w swoim życiu osobistym, naukowym czy zawodowym. Blogi mogą stać kluczowym narzędziem szeroko pojętej edukacji, o ile ich znaczenie dostrzegą wreszcie nauczyciele i edukatorzy.
Według Blogpulse (sierpień 2008) na świecie istnieje ponad 78 703 197 milionów blogów, zaś w ciągu ostatnich 24 godzin zaindeksowano ponad 683 tysiące nowych postów. Z badania polskiej blogosfery „Motywacje, zachowania i poglądy autorów i czytelników blogów” (2007), przygotowanego przez firmę badawczą Gemius SA i serwis Blox.pl (PDF) wynika, że w Polsce osoby prowadzące blogi to w większości osoby młode – tylko 1/3 badanych blogerów ma ponad 30 lat. Większość autorów blogów pracuje zawodowo (66%), połowa uczy się lub studiuje. Osób w wieku 15-19 lat jest tylko 15% (według badań portalu Interklasa.pl – blogi prowadzi 18% ankietowanych uczniów). Najliczniejszą grupą wiekową wśród respondentów są dwudziestoparolatkowie, którzy stanowią 52% autorów blogów.
W grupie wiekowej do 19 lat powody prowadzenie bloga naukowe i edukacyjne wskazuje 20% badanych, powyżej 20 lat – 13%. Warto zauważyć, że w grupie 15-19 lat nie czyta blogów w ogóle jedynie 14,4% osób badanych przez Gemius.pl. 69% przedstawicieli tej grupy korzysta z 4 lub więcej blogów.
Blogi już są zatem ważnym narzędziem edukacji dla 1/5 populacji osób uczących się w polskich szkołach. Łatwość tworzenia i korzystania z blogów zachęca do lepszego wykorzystania tego narzędzia w polskich szkołach. Powyższą prezentację przygotowano w celu promocji większego wykorzystania blogów w edukacji szkolnej w rozpoczynającym się nowym roku szkolnym.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)