Kilka pomysłów na TIK-owe działania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka przez działanie (learning by dooing) powinna być nieodłącznym elementem pracy każdego nauczyciela. Warto śledzić to, co w danym momencie jest „na topie”, obserwować zainteresowania uczniów i wykorzystywać zdobytą dzięki temu wiedzę w codziennej praktyce szkolnej. Stąd też w tym artykule podzielę się kilkoma pomysłami, które bez wątpienia uatrakcyjnią lekcje.

Wirtualne spinnery w akcji

Swojego czasu był wielki boom na zabawy spinnerami. Trend ten trochę osłabł. Zachęcam, jednak do jego ożywienia na lekcjach. Moją propozycją jest wirtualny spinner ze strony Math is fun. W zakładce Choices należy wybrać interesującą opcję (odpowiedzi do pytań stawianych uczniom na języku angielskim, cyfry od 1-10, Direction - kierunki świata, alfabet). Tego rodzaju pomoc doskonale sprawdza się przy nauce kodowania, grze w państwa miasta, wymyślaniu nazw, terminów na daną literę, nauce orientacji w kierunkach świata. Więcej wirtualnych spinnerów znajdziecie na moim blogu Digitalni i kreatywni.

A może kody kreskowe?

W ostatnim czasie w edukacji dużą popularnością cieszą się QR kody. Sam wykorzystuję je na wielu lekcjach. Nie mniej jednak szukam też ciągle nowinek. Jedną z nich mogą być dobrze znane ze sklepów kody kreskowe. Przygotowanie za ich pomocą zagadek dla dzieci, działań matematycznych i wielu innych pomocy, które zależą od naszej kreatywności.

Ich przygotowanie jest bardzo proste. Wystarczy wykonać kilka kroków:

Wchodzimy na stronę: https://www.barcode-generator.de/V2/pl/index.jsp. W oknie wartości i właściwości kasujemy kody i wpisujemy własne pomysły, a następnie odznaczamy tekst
Wybieramy przycisk tworzenie kodu kreskowego. Do działania z uczniami potrzebujemy skanera kodów kreskowych i QR kodów, który można ściągnąć ze sklepu Google Play.

Wirtualna tablica glencoe

Na koniec chciałbym pokazać zastosowanie jednej z wirtualnych tablic, którą można odnaleźć na tej stronie www. Znajdują się na niej narzędzia do pisania, rysowania, linijka, stoper, timer. To jednak nie koniec jej możliwości. W zakładce Backgrounds znajdziecie, bowiem: gotowe szablony do gier na języku angielskim, ilustracje, które są niezwykle przydatne we wprowadzaniu tabliczki mnożenia i innych działaniach w edukacji wczesnoszkolnej, szablony osi liczbowych. Wszystko to można wydrukować i mieć gotowy materiał do pracy na zajęciach. Ale to nadal nie wszystko… Zajrzyjcie do zakładki Manipulatives. Są w niej figury geometryczne, z których można układać sekwencje, bloczki, kalendarz, waga i kilka innych narzędzi, które przydadzą się w codziennej pracy z uczniami. Zaletą tej pomocy jest to, że możemy wybrać interesującą Nas klasę (począwszy od przedszkola a na klasie ósmej skończywszy)

 

Autor: Bartosz Chyś- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, oligofrenopedagog, terapeuta w Szkole Podstawowej nr 1 im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu, XXXVII Liceum Ogólokształcącym z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, pomysłodawca Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni, autor bloga Digitalni i kreatywni. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie