Nauka przez działanie (learning by dooing) powinna być nieodłącznym elementem pracy każdego nauczyciela. Warto śledzić to, co w danym momencie jest „na topie”, obserwować zainteresowania uczniów i wykorzystywać zdobytą dzięki temu wiedzę w codziennej praktyce szkolnej. Stąd też w tym artykule podzielę się kilkoma pomysłami, które bez wątpienia uatrakcyjnią lekcje.
Wirtualne spinnery w akcji
Swojego czasu był wielki boom na zabawy spinnerami. Trend ten trochę osłabł. Zachęcam, jednak do jego ożywienia na lekcjach. Moją propozycją jest wirtualny spinner ze strony Math is fun. W zakładce Choices należy wybrać interesującą opcję (odpowiedzi do pytań stawianych uczniom na języku angielskim, cyfry od 1-10, Direction - kierunki świata, alfabet). Tego rodzaju pomoc doskonale sprawdza się przy nauce kodowania, grze w państwa miasta, wymyślaniu nazw, terminów na daną literę, nauce orientacji w kierunkach świata. Więcej wirtualnych spinnerów znajdziecie na moim blogu Digitalni i kreatywni.
A może kody kreskowe?
W ostatnim czasie w edukacji dużą popularnością cieszą się QR kody. Sam wykorzystuję je na wielu lekcjach. Nie mniej jednak szukam też ciągle nowinek. Jedną z nich mogą być dobrze znane ze sklepów kody kreskowe. Przygotowanie za ich pomocą zagadek dla dzieci, działań matematycznych i wielu innych pomocy, które zależą od naszej kreatywności.
Ich przygotowanie jest bardzo proste. Wystarczy wykonać kilka kroków:
Wchodzimy na stronę: https://www.barcode-generator.de/V2/pl/index.jsp. W oknie wartości i właściwości kasujemy kody i wpisujemy własne pomysły, a następnie odznaczamy tekst
Wybieramy przycisk tworzenie kodu kreskowego. Do działania z uczniami potrzebujemy skanera kodów kreskowych i QR kodów, który można ściągnąć ze sklepu Google Play.
Wirtualna tablica glencoe
Na koniec chciałbym pokazać zastosowanie jednej z wirtualnych tablic, którą można odnaleźć na tej stronie www. Znajdują się na niej narzędzia do pisania, rysowania, linijka, stoper, timer. To jednak nie koniec jej możliwości. W zakładce Backgrounds znajdziecie, bowiem: gotowe szablony do gier na języku angielskim, ilustracje, które są niezwykle przydatne we wprowadzaniu tabliczki mnożenia i innych działaniach w edukacji wczesnoszkolnej, szablony osi liczbowych. Wszystko to można wydrukować i mieć gotowy materiał do pracy na zajęciach. Ale to nadal nie wszystko… Zajrzyjcie do zakładki Manipulatives. Są w niej figury geometryczne, z których można układać sekwencje, bloczki, kalendarz, waga i kilka innych narzędzi, które przydadzą się w codziennej pracy z uczniami. Zaletą tej pomocy jest to, że możemy wybrać interesującą Nas klasę (począwszy od przedszkola a na klasie ósmej skończywszy)
Autor: Bartosz Chyś- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, oligofrenopedagog, terapeuta w Szkole Podstawowej nr 1 im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu, XXXVII Liceum Ogólokształcącym z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, pomysłodawca Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni, autor bloga Digitalni i kreatywni. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.