Szkolne laboratoria pomogą zrozumieć zjawiska przyrodnicze

fot. Learnetic

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat przyrody jest pełen zjawisk, które mogą zaciekawić i zachwycić uczniów. Niestety zbyt często, z różnych przyczyn, poprzestajemy w szkołach jedynie na omówieniu treści podręcznika. Niekiedy, dodatkowo korzystamy z różnych filmów w internecie, ale takie przedstawienie zjawiska jest mniej skutecznym sposobem niż osobiste poznanie poprzez eksperyment czy doświadczenie. W szkołach jednak laboratoriów dydaktycznych jak na lekarstwo.

Każdy, kto choć przez chwilę prowadził zajęcia w szkole podstawowej wie, jakim wyzwaniem jest efektywne i angażujące ucznia nauczanie. Dotyczy to zwłaszcza przedmiotów przyrodniczych, gdyż pełne zrozumienie wielu zjawisk wymaga najczęściej ich doświadczenia lub zobaczenia. Dodatkowo wysokie wymagania dotyczące nauczania przedmiotów humanistycznych i matematycznych powodują, że realizacja przedmiotów przyrodniczych staje się niemałym wyzwaniem.

Jeszcze kilkanaście lat temu szkoły posiadały specjalistyczne pracownie wyposażone w różne urządzenia i narzędzia do realizacji doświadczeń, które w ciągu ostatnich lat mocno zubożały lub całkowicie zniknęły. Ostatnia zmiana w systemie edukacji zaznaczyła potrzebę utworzenia i utrzymania specjalistycznych pracowni w szkołach podstawowych, z którym to wyzwaniem szkoły jeszcze nie do końca sobie poradziły.

Na szczęście na rynku pojawia się coraz więcej ciekawych i rozbudowanych pomocy dydaktycznych dla nauczycieli. W przypadku przedmiotów przyrodniczych świetną propozycją są szkolne laboratoria, które pozwolą zmienić klasę w pracownię badawczą. Wykonywane z ich pomocą doświadczenia powodują zmianę podejścia dydaktycznego do omawianych zagadnień, która jest korzystna dla ucznia – nauczanie poprzez eksperymenty stymuluje rozwój, wpływa na lepsze rozumienie otaczającego świata i poprawia wyniki uczniów w obszarze przedmiotów STEM. Prawda ta znana jest przecież nie od dziś, bo jak głosi sentencja Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”.

Szkolne laboratoria dydaktyczne to rozbudowane pomoce naukowe, pozwalające na wykonanie w szkole bezpiecznych i prostych doświadczeń oraz eksperymentów różnego typu. Dostępne na rynku zestawy nie wymagają specjalistycznie wyposażonej sali lekcyjnej. Różne moduły pozwalają wzbogacić procesy nauczania np. fizyki, chemii, biologii i geografii. Same moduły z reguły podzielone są na jednostki lekcyjne, a cały komplet materiałów pozwala wykorzystać je nawet w klasie liczącej 30 osób.

W danym pakiecie przedmiotowym znajdziemy narzędzia do przeprowadzenia prostych i bezpiecznych doświadczeń: przyrządy, przybory oraz wyposażenie dla uczniów (np. gogle czy jednorazowe rękawiczki). Zazwyczaj narzędzia te są wielokrotnego użytku, a elementy zużywalne można swobodnie dokupić. Ponadto w skład takich modułów przedmiotowych często wchodzą drukowane materiały dla nauczycieli (np. przewodniki z opracowanymi szczegółowo scenariuszami zajęć) oraz e-zasoby dla klasy – symulacje, podręczniki multimedialne, ćwiczenia i testy. Producenci starają się tak stworzyć zestawy, aby przygotowanie lekcji zajmowało nauczycielowi nie więcej niż 15 minut.

Czy warto inwestować w takie szkolne laboratoria w szkołach podstawowych? Oczywiście tak, bo jest to chyba jedyne wyjście. W innym wypadku edukacja przyrodnicza bez doświadczeń i eksperymentów będzie zbyt uboga i mało efektywna, a w konsekwencji uczniowie niewiele zapamiętają po samej lekturze treści podręczników.

Warto tu zaznaczyć, że obecnie szkoły mogą liczyć na wsparcie w tej kwestii. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało realizację 4-letniego planu, w trakcie którego zostaną przyznane samorządom dofinansowania (łącznie 320 mln zł), które będą mogły być przeznaczone właśnie na zakup specjalistycznego wyposażenia do pracowni przyrodniczych.

Czy takie zestawy można znaleźć już w Polsce? Tak – na przykład moduły LaboLAB SZKOLNE LABORATORIA przygotowane przez polską firmę Learnetic (więcej na stronie labolab.pl
lub arante.pl). Są one już teraz wykorzystywane przez nauczycieli podczas zajęć. Pozwalają na samodzielne poznanie świata i wyciąganie wniosków, uczą pracy indywidualnej i grupowej, stymulują i angażują uczniów. Dodatkowo cały program opiera się na metodzie nauczania 5E (czyli: zaangażowanie, poszukiwanie, tłumaczenie, zastosowanie i ewaluacja).

Nowoczesna szkoła musi skupiać się nie tylko na nauczaniu treści, ale również na przekazywaniu uczniom umiejętności społecznych. LaboLAB promuje model zajęć, podczas których dzieci uczą się współpracy, dzielenia pomysłami i wiedzą. Zestaw ułatwia pracę nauczyciela podczas zajęć praktycznych przez to, że zawiera wszystko, co jest potrzebne. Bardzo przypadły mi do gustu materiały dla klas o zróżnicowanym poziomie. Moi uczniowie uwielbiają sporządzać notatki w trakcie eksperymentów, sprawia to, że czują się jak prawdziwi naukowcy. Zestaw pomógł mi bardziej zagłębić się z moją klasą w tematykę energii, co pozytywnie wpłynęło na opanowanie materiału przez uczniów – mówi jeden z nauczycieli korzystających z laboratoriów. Inny dodaje: Cała czwarta klasa, łącznie ze mną, była niesamowicie zaangażowana przez całe zajęcia! Dzięki różnym wariacjom tego samego ćwiczenia, uczniowie posiadający trudności w nauce innych przedmiotów mogli czuć satysfakcję ze swojej pracy na lekcji.

Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem odwiedź sklep arante.pl.

 

(Źródło: SEOPilot)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie