Wolne piątki w twojej szkole

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Głośno ostatnio mówi się w Polsce o potrzebie tworzenia sprzyjającej uczeniu się przestrzeni edukacyjnej. Jest wiele szkół, które wprowadzają zmiany, chcą by sale, korytarze i inne szkole pomieszczenia były przyjazne dla uczniów i nauki. To ważne inicjatywy, ponieważ przestrzeń, w której przebywamy ma na nas ogromny wpływ. Może przytłaczać, nudzić, zniechęcać, ale może też inspirować i stwarzać możliwości rozwoju.

Co się jednak stanie, gdy za fizyczną zmianą przestrzeni szkolnej nie nastąpi zmiana podejścia do uczenia? Czy ustawienie ławek w grupy sprawi, że uczniowie będą ze sobą współpracowali? A może zorganizowanie w szkole pracowni tematycznych pozwoli na pracę projektową?

Od pewnego czasu w kręgu moich zainteresowań znajdowała się między innymi kwestia motywacji wewnętrznej w procesie uczenia się. Szukałam sposobów jej podtrzymania rezygnując, np. z oceniania punktowego oraz systemu kar i nagród przypisywanych konkretnym umiejętnościom szkolnym. Zastanawiałam się, czy przestrzeń którą tworzę w klasie oraz wybierane przeze mnie metody, wpływają na zwiększenie samodzielności moich uczniów. Rozważałam, w jaki sposób wspierać dzieci w przejmowaniu przez nie odpowiedzialności za własną edukację.

W wyniku tych poszukiwań powstały wolne piątki, czyli taki dzień w tygodniu, w którym to uczniowie decydują i planują, co będą robili. W Stanach Zjednoczonych pomysł ten nosi nazwę Godziny Geniuszu (Genius Hour) i jest już bardzo popularny. Wolne piątki to przestrzeń, za którą uczniowie są całkowicie odpowiedzialni. Mogą pracować samodzielnie lub w grupie, realizować projekt, czy czytać książkę. Zasadniczo, to co robią jest trochę na drugim planie. Najważniejsze bowiem w wolnych piątkach jest samostanowienie, planowanie oraz czas potrzebny na popełnianie błędów i budowanie na nich.

***

Zapraszamy na wystąpienie Karoliny Gaweł podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 w Warszzawie.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Karolina Gaweł jest nauczycielką wczesnej edukacji w Korczakowskiej Szkole Marzeń w Olsztynie. Jest edukatorką prowadzącą zajęcia z zakresu technologii informatyczno-komunikacyjnych oraz edukacji alternatywnej dla studentów kierunków pedagogicznych. Trenerka w programie Zaprogramuj Przyszłość oraz Cyfrowy Dialog. Członkini grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie