Wolne piątki w twojej szkole

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Głośno ostatnio mówi się w Polsce o potrzebie tworzenia sprzyjającej uczeniu się przestrzeni edukacyjnej. Jest wiele szkół, które wprowadzają zmiany, chcą by sale, korytarze i inne szkole pomieszczenia były przyjazne dla uczniów i nauki. To ważne inicjatywy, ponieważ przestrzeń, w której przebywamy ma na nas ogromny wpływ. Może przytłaczać, nudzić, zniechęcać, ale może też inspirować i stwarzać możliwości rozwoju.

Co się jednak stanie, gdy za fizyczną zmianą przestrzeni szkolnej nie nastąpi zmiana podejścia do uczenia? Czy ustawienie ławek w grupy sprawi, że uczniowie będą ze sobą współpracowali? A może zorganizowanie w szkole pracowni tematycznych pozwoli na pracę projektową?

Od pewnego czasu w kręgu moich zainteresowań znajdowała się między innymi kwestia motywacji wewnętrznej w procesie uczenia się. Szukałam sposobów jej podtrzymania rezygnując, np. z oceniania punktowego oraz systemu kar i nagród przypisywanych konkretnym umiejętnościom szkolnym. Zastanawiałam się, czy przestrzeń którą tworzę w klasie oraz wybierane przeze mnie metody, wpływają na zwiększenie samodzielności moich uczniów. Rozważałam, w jaki sposób wspierać dzieci w przejmowaniu przez nie odpowiedzialności za własną edukację.

W wyniku tych poszukiwań powstały wolne piątki, czyli taki dzień w tygodniu, w którym to uczniowie decydują i planują, co będą robili. W Stanach Zjednoczonych pomysł ten nosi nazwę Godziny Geniuszu (Genius Hour) i jest już bardzo popularny. Wolne piątki to przestrzeń, za którą uczniowie są całkowicie odpowiedzialni. Mogą pracować samodzielnie lub w grupie, realizować projekt, czy czytać książkę. Zasadniczo, to co robią jest trochę na drugim planie. Najważniejsze bowiem w wolnych piątkach jest samostanowienie, planowanie oraz czas potrzebny na popełnianie błędów i budowanie na nich.

***

Zapraszamy na wystąpienie Karoliny Gaweł podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 w Warszzawie.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Karolina Gaweł jest nauczycielką wczesnej edukacji w Korczakowskiej Szkole Marzeń w Olsztynie. Jest edukatorką prowadzącą zajęcia z zakresu technologii informatyczno-komunikacyjnych oraz edukacji alternatywnej dla studentów kierunków pedagogicznych. Trenerka w programie Zaprogramuj Przyszłość oraz Cyfrowy Dialog. Członkini grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie