Sposoby zadawania pytań angażujących całą klasę

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O zadawaniu pytań ciąg dalszy. Czyli jak to zrobić, aby pozyskując odpowiedź uczniów, skorzystać i dowiedzieć się, co wie cała klasa, a nie tylko osoba odpowiadająca?

Najczęstszym pytaniem ze strony nauczyciela jest: Kto odpowie na moje pytanie? Po tym pytaniu zgłasza się kilka osób i nauczyciel prosi ich o udzielenie odpowiedzi. Nauczyciel często wyciąga mylny wniosek, że reszta klasy też tak by odpowiedziała. To uspakaja czujność nauczyciela, ale może być wręcz szkodliwe, bo nauczyciel w dobrej wierze przechodzi dalej z nauczaniem, a uczniowie pozostają w tyle.

Przedstawię trzy proste sposoby, jak monitorować pracę i proces uczenia się wszystkich uczniów.

1. Tablice suchościeralne

Są to białe tablice, na których można pisać flamastrem ścieralnym, a potem zetrzeć zapis. Nauczyciel zadaje pytanie i prosi, aby każdy uczeń na swojej tablicy napisał odpowiedź i podniósł tablicę do góry tak, aby nauczyciel mógł się z odpowiedzią zapoznać.

Można zadać pytanie o wiedzę (aby sprawdzić stan opanowania materiału), ale można też zadać bardziej złożone pytanie angażujące głębsze myślenie, np. o konsekwencje gospodarcze jakie niesie kapitalizm lub np. co się stanie, gdy wlejemy coś do czegoś. Pytanie może też polegać na wyborze odpowiedzi z zaproponowanej kafeterii, ale wtedy uczniowie muszą wiedzieć, że będą proszeni o uzasadnienie swojego wyboru.

Jeśli nie mamy suchościeralnych tablic, możemy użyć papieru z makulatury, który ma jedną stronę czystą lub włożyć sztywny biały papier w tak zwaną koszulkę.

Ten prosty sposób zmusza wszystkich uczniów do udzielenia odpowiedzi, a nauczycielowi pozwala zapoznać się z odpowiedziami wszystkich uczniów.

2. Rozmowa w parach

Zamiast oczekiwać odpowiedzi od zgłaszającego się ucznia, można poprosić uczniów o rozmowę w parach i o przedyskutowanie odpowiedzi.

Najlepiej poprosić uczniów o ruszenie się z miejsc i znalezienie sobie innego partnera niż ten, z którym najczęściej rozmawiają. Daje to możliwość wymiany pomiędzy różnymi uczniami w klasie, a jednocześnie uczniowie mogą wstać i ruszyć się.

Aby uniknąć chaosu, uczniowie powinni znać instrukcje do rozmowy w parach, może być ona wywieszona w klasie w widocznym miejscu:

  • Wstań i wybierz partnera do rozmowy.
  • Wysłuchajcie uważnie pytania nauczyciela i czasu jaki jest przeznaczony na waszą dyskusję.
  • Najpierw mówi jedna osoba, a na dany znak nauczyciela głos zabiera druga osoba. Gdy mówi jedna osoba, druga jej nie przerywa, tylko uważnie słucha.
  • Po wymianie opinii następuje chwila dyskusji na temat opinii partnerów.
  • Jeśli będzie potrzebna następna zmiana, to nauczyciel poprosi, abyście zmienili partnerów na innych i powtórzyli dyskusję w parach.

Wybór partnerów do rozmowy może przebiegać losowo, wtedy jest szansa, że uczniowie będą mieli okazję rozmawiać z przypadkowymi osobami, a nie tylko z przyjaciółmi i wtedy nie ma obawy, że ktoś zostanie bez pary.

W czasie rozmów nauczyciel krąży po sali i słucha dyskusji uczniów. Dopiero po rozmowie w parach nauczyciel prosi wylosowaną parę o podanie odpowiedzi. Można zrobić głosowanie, kto się z tą odpowiedzią zgadza, a kto nie.

Aby uczniowie stale nie wybierali do rozmowy w parach tych samych partnerów, można na plakacie zrobić koło z imionami i zaznaczyć wykorzystane połączenia. Wtedy następnym razem będą musiały być wybrane inne.

Taki sposób uruchomienia dyskusji w klasie daje nauczycielowi szansę zorientowania się w opiniach wszystkich uczniów.

3. Gwiazdy

Ta technika najlepiej sprawdza się przy podsumowaniu tematu. Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie notatek, które zrobili na dany temat w swoim zeszycie i zaznaczenie gwiazdą tych treści, które uczniowie uznali za ważne do zapamiętania. Następnie prosi uczniów o wybór trzech najważniejszych „gwiazd”.

Kolejnym krokiem jest użycie tablic sucho ścieralnych, na których uczniowie zapisują swoje „gwiazdy” lub zapisanie ich na tablicy i postawienie przez uczniów znaczków przy tych gwiazdach, które sami wybrali. Dzięki temu widać rozkład „gwiazd” uczniów i nauczyciel orientuje się, co uczniowie uważają za ważne.

To samo można postępować nie tylko z notatkami uczniów, ale też z tekstem, który nauczyciel przygotuje dla uczniów. Wtedy „gwiazdami” mogą być nie fakty do zapamiętania, ale np. pojęcia niezrozumiałe lub momenty, z którymi uczniowie się nie zgadzają.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem Perisidy i Billa Himmele, 3 Ways to Ask Questions That Engage the Whole Class, Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie