Kostki do rozwijania kompetencji komunikacyjnych

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kostki, które przygotowałyśmy dla naszych uczniów można wykorzystać w codziennej pracy z dziećmi, z młodzieżą, ale także z dorosłymi. Rozdając uczniom lub uczestnikom zajęć kostkę możemy w dynamiczny, kreatywny sposób przeprowadzić rundę otwierającą lub podsumowującą lekcje.

Sprawdzą się podczas zajęć z wychowawcą, lub podczas klasowej dyskusji, którą zaplanujemy po trudnej sytuacji, którą musimy rozwiązać. Każdy uczeń po kolei rzuca kostką i kończy rozpoczęte na wylosowanej ścianie zdanie.

Kostki możemy wykorzystać zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej, świetnie sprawdzają się w parach, a nawet większych zespołach. Taką pomocą dydaktyczną zachęcimy uczniów do wyrażania swoich opinii, myśli, poszerzania słownictwa, budowania zdań, tworzenia historyjek, a co najważniejsze w kontekście uczniów z SPE, w tym uczniów z autyzmem lub ZA kształtować możemy umiejętności komunikacyjne i społeczne. Dzięki kostkom nasi uczniowie chętnie rozpoczynają rozmowę, włączają się w dyskusje i wyrażają swoje myśli.

Nasi uczniowie. klasy 3P na zakończenie lekcji funkcjonowania osobistego i społecznego, której tematem były emocje, wykorzystali kostki do określenia dzisiejszych odczuć związanych z rozpoczęciem ogólnopolskiego projektu i rozmowy z jego uczestnikami.

Podczas lekcji przysposobienia do pracy, uczniowie wykorzystali kostki w końcowej fazie zajęć. Pozwoliło nam to w bardzo szybki sposób uzyskać informację zwrotną na temat przeprowadzonych lekcji. Uczniowie kończąc zdania opowiedzieli: Co zapamiętali z lekcji? Jaka forma zajęć najbardziej im odpowiada i dlaczego? Co sprawiło im największą trudność? Co spodobało im się najbardziej? Wykorzystanie kart pozwala spojrzeć na lekcję z perspektywy ucznia. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ pomaga zaplanować kolejne zajęcia w taki sposób, aby były nie tylko atrakcyjne ale przede wszystkim efektywne.

Takie kostki możecie tworzyć sami, dostosowując ich tematykę do potrzeb lekcji:

  

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest absolwentką UAM w Poznaniu na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 20 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ Czas TIKa”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne   dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli.  Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. W październiku 2019 uhonorowana tytułem Nauczyciel Roku 2019. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie