Kostki, które przygotowałyśmy dla naszych uczniów można wykorzystać w codziennej pracy z dziećmi, z młodzieżą, ale także z dorosłymi. Rozdając uczniom lub uczestnikom zajęć kostkę możemy w dynamiczny, kreatywny sposób przeprowadzić rundę otwierającą lub podsumowującą lekcje.
Sprawdzą się podczas zajęć z wychowawcą, lub podczas klasowej dyskusji, którą zaplanujemy po trudnej sytuacji, którą musimy rozwiązać. Każdy uczeń po kolei rzuca kostką i kończy rozpoczęte na wylosowanej ścianie zdanie.
Kostki możemy wykorzystać zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej, świetnie sprawdzają się w parach, a nawet większych zespołach. Taką pomocą dydaktyczną zachęcimy uczniów do wyrażania swoich opinii, myśli, poszerzania słownictwa, budowania zdań, tworzenia historyjek, a co najważniejsze w kontekście uczniów z SPE, w tym uczniów z autyzmem lub ZA kształtować możemy umiejętności komunikacyjne i społeczne. Dzięki kostkom nasi uczniowie chętnie rozpoczynają rozmowę, włączają się w dyskusje i wyrażają swoje myśli.
Nasi uczniowie. klasy 3P na zakończenie lekcji funkcjonowania osobistego i społecznego, której tematem były emocje, wykorzystali kostki do określenia dzisiejszych odczuć związanych z rozpoczęciem ogólnopolskiego projektu i rozmowy z jego uczestnikami.
Podczas lekcji przysposobienia do pracy, uczniowie wykorzystali kostki w końcowej fazie zajęć. Pozwoliło nam to w bardzo szybki sposób uzyskać informację zwrotną na temat przeprowadzonych lekcji. Uczniowie kończąc zdania opowiedzieli: Co zapamiętali z lekcji? Jaka forma zajęć najbardziej im odpowiada i dlaczego? Co sprawiło im największą trudność? Co spodobało im się najbardziej? Wykorzystanie kart pozwala spojrzeć na lekcję z perspektywy ucznia. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ pomaga zaplanować kolejne zajęcia w taki sposób, aby były nie tylko atrakcyjne ale przede wszystkim efektywne.
Takie kostki możecie tworzyć sami, dostosowując ich tematykę do potrzeb lekcji:
Notka o autorce: Zyta Czechowska jest absolwentką UAM w Poznaniu na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 20 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ Czas TIKa”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. W październiku 2019 uhonorowana tytułem Nauczyciel Roku 2019. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy. Licencja CC-BY-SA.