Marzy mi się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się „na własnej skórze”, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż przypuszczano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców poszukuje innych możliwości w placówkach edukacyjnych. Warto spróbować nowych podejść i nowych narzędzi.
Poznańska szkoła Spark Academy stosuje dwa narzędzia, które wydają się być skuteczną alternatywą dla podejścia opartego na karach i nagrodach. Są to Kręgi Naprawcze oraz Minimediacje SNO.
Kręgi Naprawcze to narzędzie, które w Spark Academy z powodzeniem jest wykorzystywane do mediacji pomiędzy uczniami oraz między nauczycielami a uczniami. To do czego dążymy to aby narzędzie to częściej wykorzystywać również do konfliktów wśród kadry oraz nauczycieli i rodziców. Na ten moment w szkole jest przeszkolonych kilka osób z procesu prowadzenia Kręgów Naprawczych.
Minimediacje SNO natomiast to narzędzie do wykorzystania przy codziennych konfliktach dziecięcych oraz nastoletnich. Sprawdza się również w przypadku empatycznego słuchania – pomaga budować bliskie relacje z grupą, które są (powinny być) podstawą pracy każdego edukatora. Z Minimediacji została przeszkolona cała kadra szkoły dzięki czemu łatwiej nam wykorzystywać to narzędzie regularnie.
Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Weroniki Górskiej-Wolniewicz, Alicji Staszczuk i Aleksandry Dopierały, w którym oba te narzędzia zostały prezentowane wraz z przykładami z życia szkolnego:
***
Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).
Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini
Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.
Notka o autorce: Alicja Staszczuk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego. Na co dzień wychowawca grupy 1-3 i koordynatorka tego etapu edukacyjnego w poznańskiej szkole Spark Academy. Wprowadza formy mediacji do życia swoich uczniów i współpracowników. Jest pasjonatką edukacji alternatywnej oraz nauczania zorientowanego na dzieci. Trenerka Minimediacji SNO, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, miłośniczka Porozumienia bez Przemocy.