Sposób na konflikt w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Marzy mi się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się „na własnej skórze”, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż przypuszczano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców poszukuje innych możliwości w placówkach edukacyjnych. Warto spróbować nowych podejść i nowych narzędzi.

Poznańska szkoła Spark Academy stosuje dwa narzędzia, które wydają się być skuteczną alternatywą dla podejścia opartego na karach i nagrodach. Są to Kręgi Naprawcze oraz Minimediacje SNO.

Kręgi Naprawcze to narzędzie, które w Spark Academy z powodzeniem jest wykorzystywane do mediacji pomiędzy uczniami oraz między nauczycielami a uczniami. To do czego dążymy to aby narzędzie to częściej wykorzystywać również do konfliktów wśród kadry oraz nauczycieli i rodziców. Na ten moment w szkole jest przeszkolonych kilka osób z procesu prowadzenia Kręgów Naprawczych.

Minimediacje SNO natomiast to narzędzie do wykorzystania przy codziennych konfliktach dziecięcych oraz nastoletnich. Sprawdza się również w przypadku empatycznego słuchania – pomaga budować bliskie relacje z grupą, które są (powinny być) podstawą pracy każdego edukatora. Z Minimediacji została przeszkolona cała kadra szkoły dzięki czemu łatwiej nam wykorzystywać to narzędzie regularnie.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Weroniki Górskiej-Wolniewicz, Alicji Staszczuk i Aleksandry Dopierały, w którym oba te narzędzia zostały prezentowane wraz z przykładami z życia szkolnego:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Alicja Staszczuk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego. Na co dzień wychowawca grupy 1-3 i koordynatorka tego etapu edukacyjnego w poznańskiej szkole Spark Academy. Wprowadza formy mediacji do życia swoich uczniów i współpracowników. Jest pasjonatką edukacji alternatywnej oraz nauczania zorientowanego na dzieci. Trenerka Minimediacji SNO, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, miłośniczka Porozumienia bez Przemocy.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie