Edukacyjna gąsiennica

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czas wakacji to odpowiedni moment na wspólne, rodzinne zabawy, gry planszowe i zręcznościowe. To też dobry czas na rozwijanie logicznego myślenia, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ale także czas na rozwijanie rozmaitych kompetencji przez zabawę.

My z racji wykonywanego zawodu poszukujemy, testujemy i sprawdzamy nowości na rynku, które możemy wykorzystać podczas zajęć edukacyjnych, rewalidacyjnych, ale także podczas prywatnej terapii w gabinecie. Bardzo często tworzymy własne pomoce, dostosowane do potrzeb dzieci. Na rynku istnieje wiele fantastycznych firm i sklepów, które prześcigają się w promocji swoich zabawek i pomocy. My przeglądając ich ofertę zawsze zwracamy uwagę na wielofunkcyjność danej pomocy dydaktycznej, która swoim estetycznym, kolorowym i wzbudzającym zainteresowanie wyglądem, zmotywuje dzieci do nauki przez zabawę. Taka pomoc musi być nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale i estetyczna. Wykonana z bezpiecznego tworzywa.

To co jest jednak najistotniejsze to jej funkcjonalność i możliwości wszechstronnego wykorzystania. Interesują nas nie tylko pomysły wskazane w instrukcji, ale zawsze zastanawiamy się nad tym jak tę pomoc wykorzystać w inny sposób na swoich zajęciach?

Niewątpliwie taką pomocą jest gąsienica. Zestaw edukacyjnych, drewnianych kulek, bambusowych łyżek, żetonów i kolorowych gąsienic. Kreatywny zestaw zarówno do indywidualnych jak i grupowych zabaw.

Jak możemy tę pomoc wykorzystać w pracy z uczniami? To bardzo proste. Pomysłów na gąsienice mamy mnóstwo.

1. Z młodszymi uczniami utrwalać będziemy kolory, przeliczać kulki, rozpoznawać cyfry i wykonywać proste działania matematyczne.

2. Z dziećmi z niskimi umiejętnościami motorycznymi i manualnymi ćwiczyć możemy nabieranie na łyżki konkretnych kul, rozpoznając ich kolory i liczby. Dodatkowo doskonalić możemy koordynację wzrokowo ruchową.

3. Za pomocą żetonów układać możemy rytmy i sekwencje, a następnie odwzorowywać identyczne za pomocą kulek.

4. Kolorowe elementy pozwalają także na tworzenie zbiorów kolorów, ale także konkretnej sumy liczb.

5. Wylosowane łyżkami w podanym czasie kulki możemy zliczać i dodawać ich wartość. Wygrywa ta osoba, która zbierze najwięcej punktów.

6. Do zabaw możemy wykorzystywać kolorowe gąsienice. Dzieci losując przypadkowe kulki, mogą nimi wypychać gąsienice, a następnie dodawać wartości zapisane na kulkach. Za pomocą tych liczb konstruować różne działania matematyczne. Wygra ta osoba, która będzie miała najmniejszą lub największą wartość.

7. Z wykorzystaniem kolorowych kulek możemy ćwiczyć rozróżnianie liczb parzystych i nieparzystych.

8. Możemy doskonalić także umiejętność porównywania liczb, ale także dopełniania do pełnej dziesiątki, lub podanej liczby.

9. Jedna z osób losuje za pomocą łyżki jedną kulkę. Odczytuje jej wartość, a następnie pozostali gracze wyławiają za pomocą łyżek te kulki, które mają większą, lub mniejszą wartość niż ta początkowa. Mogą to być np. kulki o tej samej wartości lub o 2 większy.

10. Inną propozycją zabawy może być ułożenie żetonów według konkretnej kolejności, a następnie zdaniem dzieci będzie włożenie do gąsienicy kulek według tej samej kolejności. Po ich wyciągnięciu zadaniem ucznia jest dodanie liczb znajdujących się na kulkach.

11. Trudniejszą opcją tego zdania może być polecenie włożenia do gąsienicy konkretnej liczby kulek, w danym kolorze, ale tak by suma wszystkich kul wyniosła np. 10.

Zachęcamy do zapoznania się tą pomocą dydaktyczną, a zarazem zabawką. Być może wymyślicie inne zastosowanie gąsienic do czego zachęcamy.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie