Jak zobaczyć myślenie?

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z wielu trendów edukacyjnych, na które panuje obecnie zdrowa moda jest promowanie myślenia krytycznego w edukacji. Wśród licznych programów, książek i metod na wyróżnienie na pewno zasługują rutyny lub inaczej schematy widocznego myślenia. Warto poznać tą metodę dydaktyczną słabą znaną w Polsce z nazwy, choć same schematy nierzadko pojawiają się jako elementy popularnych ćwiczeń kształtujących krytyczne myślenie. Czym innym jest jednak wykorzystywanie pojedynczych rutyn, a czymś innym całościowe zrozumienie metody.

Visible Thinking to po polsku w wolnym tłumaczeniu unaocznianie myślenia lub inaczej obrazowanie myślenia. Sama metoda jest elementem większego projektu edukacyjnego prowadzonego przez Uniwersytet Harvarda od ponad 40 lat pod nazwą Project Zero, którego celem jest kształtowanie kultury myślenia w każdym obszarze edukacyjnym, poprzez kładzenie nacisku na sam proces myślenia, a nie tylko na jego rezultaty.

Visible Thinking Routines to zestaw narzędzi i rutyn myślowych, które pomagają uczniom na każdym etapie rozwoju uczyć się myślenia. Nauczyciel dzięki umiejętnie dobranym otwartym pytaniom i prostym, krokowo wprowadzanym aktywnościom jest w stanie “widzieć” proces myślenia i kształtować go powtarzając i utwierdzając dobre nawyki zgodnie z schematami myślenia. Celem tych działań jest w konsekwencji człowiek, który rozumie, dlaczego właśnie w taki sposób myśli, potrafi znaleźć powiązania w skomplikowanych systemach, rozumie złożoność tych systemów, potrafi znaleźć istotę problemu i sformułować wynikające z niego wnioski, wytłumaczyć, opisać, ale też szukać “głębiej” oraz rozumieć inne punkty widzenia.

O filozofii Projektu Zero jak i o samym stosowaniu schematów widocznego myślenia w praktyce szkolnej opowiadałam więcej na INSPIR@CJACH 2020. Zapraszam do obejrzenia wystąpienia:

A tu jeszcze sketchnotka autorstwa Mateusza Łyska:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie