Szukasz nowych pomysłów na swoje lekcje?

fot. Małgorzata Werchowicz / mat. Centrum Nauki Experyment

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Nauki Experyment w Gdyni zakończyło realizację trzyletniego, międzynarodowego projektu Science Inspired współfinansowanego z programu Unii Europejskiej Erasmus+. Wszyscy zainteresowani nauczyciele mogą już dziś korzystać z materiałów, w tym ścieżek edukacyjnych oraz scenariuszy lekcyjnych, powstałych w ramach współpracy centrów nauki z Polski, Czech, Węgier oraz Grecji.

Centra nauki to naturalne przestrzenie do łączenie edukacji formalnej i nieformalnej. To w nich, przy okazji realizacji różnych projektów i programów edukacyjnych, rodzą się pomysły na innowacyjne i angażujące metody pracy z uczniami. Centra nauki korzystają też z wiedzy i doświadczenia nauczycieli przy tworzeniu oferty zajęć dla szkół, z kolei dla nauczycieli wizyta z uczniami w centrum nauki stanowi uzupełnienie, a często też rozszerzenie treści omawianych na lekcjach.

Centrum Nauki Experyment w Gdyni postanowiło podpatrzeć, jak współpraca pomiędzy centrami nauki a nauczycielami wygląda w innych, zagranicznych ośrodkach, wymienić się dobrymi praktykami z koleżankami i kolegami w centrach nauki w Europie i wspólnie wypracować nowe metody i narzędzia edukacyjne. Tak narodził się pomysł na projekt Science Inspired.

Z sukcesem zrealizowaliśmy w Experymencie kilka projektów międzynarodowych i wiemy, jaką wartość niesie za sobą taka współpraca międzyinstytucjonalna. Zdobyte przy okazji realizacji projektów wiedzę i doświadczenie wykorzystujemy, aby udoskonalać naszą ofertę, w przypadku projektu Science Inspired szczególnie tę skierowaną do szkół – mówi Małgorzata Daniluk z Działu Projektów w Centrum Nauki Experyment w Gdyni.

Projekt, którego liderem był Experyment, został zrealizowany we współpracy z trzema partnerami: Agora Science Centre (Debreczyn, Węgry), VIDA! Science Centre (Brno, Czechy) oraz Noesis Thessaloniki Science Centre and Technology Museum (Saloniki, Grecja). Do udziału w przedsięwzięciu zostali zaproszeni również współpracujący z centrami nauki nauczyciele – łącznie 40 osób

W ramach trzyletniego projektu w centrach nauki i szkołach odbyło się prawie 50 spotkań, w trakcie których nauczyciele i edukatorzy uczestniczyli m.in. w cyklu warsztatów poświęconych gamifikacji, storytellingowi, tworzeniu escape roomów, ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych), nagrywaniu i montowaniu materiałów video. W efekcie realizacji projektu powstało 12 innowacyjnych, opartych na gamifikacji ścieżek edukacyjnych wraz ze scenariuszami lekcyjnymi oraz ponad 60 filmów przygotowanych przez edukatorów w centrach nauki, nauczycieli oraz młodzież. Ci ostatni mieli również okazję uczestniczyć w międzynarodowym konkursie filmowym. Częścią projektu była także e-konferencja EDUKACJA W AKCJI, w której wzięło udział prawie 300 gości z Polski, Grecji, Czech i Węgier. Łącznie w działaniach realizowanych w ramach projektu Science Inspired uczestniczyło kilkaset osób – nauczycieli, edukatorów oraz młodzieży, w czterech krajach.

Przeprowadź zgrywalizowaną lekcję na wystawach w Experymencie

Ścieżki edukacyjne i scenariusze lekcyjne powstały we współpracy Centrum Nauki Experyment z Barbarą Car (nauczycielką matematyki w Thinking Zone w Gdańsku), Agnieszką Jaworską (nauczycielką fizyki w Szkole Podstawowej nr 1 w Bytowie) oraz Anną Zatwarnicką (nauczycielką biologii w Powiatowym Zespole Szkół nr 3 w Wejherowie). Prace nad przygotowaniem materiałów do ścieżek trwały od września do listopada 2020 roku. W tym czasie nauczycielki, we współpracy z edukatorami Experymentu, pracowały nad zadaniami do gier mobilnych wykorzystujących interaktywne stanowiska na wystawach w Experymencie. Do każdej ze zgrywalizowanych ścieżek edukacyjnych opracowane zostały scenariusze lekcyjne do przeprowadzenia już na zajęciach w szkole, jako podsumowanie gier.


Film 1. Anna Zatwarnicka, nauczycielka biologii, autorka survivalowej ścieżki edukacyjnej powstałej w ramach projektu Science Inspired

W ramach projektu powstały trzy zgrywalizowane ścieżki edukacyjne: astronomiczna, matematyczna i survivalowa, skierowane do uczniów w wieku 13-18 lat. Treści zawarte w samych grach, jak i scenariuszach lekcyjnych, uzupełniają podstawę programową dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych z zakresu matematyki, fizyki i biologii. Nauczyciele wraz z uczniami mogą korzystać ze ścieżek edukacyjnych w cenie biletu na wystawy w Experymencie. Wystarczy przed wizytą w CNE ściągnąć bezpłatną aplikację ActionTrack, zeskanować startowy kod QR znajdujący się przy wejściu na wystawy, wybrać jedną z trzech ścieżek edukacyjnych i rozpocząć grę. Opisy ścieżek edukacyjnych można znaleźć na platformie projektu scienceinspired.eu.

Posłuchaj relacji z konferencji EDUKACJA W AKCJI

O ścieżkach edukacyjnych oraz scenariuszach lekcyjnych nauczyciele mogli dowiedzieć się w trakcie trzydniowej konferencji EDUKACJA W AKCJI, która w formie online odbyła się w kwietniu 2021 roku i na którą zarejestrowało się ponad 450 uczestników. Była to 8. edycja wydarzenia organizowanego przez Experyment, ale po raz pierwszy konferencja miała charakter międzynarodowy. Uczestnicy wydarzenia mogli poznać partnerów projektu Science Inspired oraz porozmawiać z edukatorami i nauczycielami, którzy byli zaangażowani w tworzenie ścieżek i scenariuszy edukacyjnych.


Film 2. Sven Dražan z VIDA! Science Centre w Czechach opowiada o doświadczeniach związanych z projektowaniem ścieżek edukacyjnych w ramach projektu Science Inspired

Częścią wydarzenia były warsztaty poprowadzone przez przedstawicieli Experymentu i partnerskich centrów nauki, poświęcone wykorzystaniu gier w procesie edukacji. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się m.in. jaka jest różnica między mówieniem a opowiadaniem historii, czyli jak budować angażujące narracje w edukacji, jak tworzyć od podstaw gry i jak skutecznie wykorzystywać je w pracy z uczniami.

Relacje z wystąpień partnerów projektu oraz gości specjalnych z Polski – Irminy Żarskiej, Przemysława Staronia i Krzysztofa Głomba w ramach konferencji EDUKACJA W AKCJI, można obejrzeć na kanale Youtube projektu Science Inspired.

Zobacz filmy popularnonaukowe nakręcone przez młodzież

Poza centrami nauki oraz nauczycielami w projekcie aktywnie uczestniczyła młodzież w Polsce, Czechach, Grecji i na Węgrzech. To dla nich zorganizowany został konkurs, w polskiej edycji pod nazwą KAMERA-NAUKA-AKCJA, w którym młodzież, w grupach lub indywidualnie, miała za zadanie nakręcić krótkometrażowy film popularnonaukowy.

Byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni wysokim poziomem nadesłanych przez młodzież prac konkursowych – innowacyjnym i ambitnym podejściem do poruszanych zagadnień naukowych oraz wykorzystaniem różnych, często zaawansowanych technik filmowych - mówi Borys Badtke z Centrum Nauki Experyment w Gdyni, przewodniczący jury konkursowego, który w ramach projektu prowadził również dla uczestników warsztaty z nagrywania i montażu filmów.


Film 3. Film popularnonaukowy pt. Niesporczaki autorstwa zespołu młodzieży w składzie Marta Płotka, Bartosz Witkowski oraz Mateusz Tomkiewicz, który zwyciężył w konkursie KAMERA-NAUKA-AKCJA zorganizowanym w ramach projektu Science Inspired

Wszystkie materiały powstałe w ramach realizacji projektu, w tym opisy ścieżek edukacyjnych, scenariusze lekcyjne oraz materiały wideo przygotowane przez centra nauki, nauczycieli oraz młodzież są dostępne na platformie projektu scienceinspired.eu.

Projekt Science Inspired został dofinansowany z programu Unii Europejskiej Erasmus+, Akcji 2; Partnerstwa Strategiczne dla młodzieży.

Informacji w sprawie projektu udziela Katarzyna Marczak, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie