Pomysł na omawianie lektur szkolnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dominującym sposobem omawiania lektur szkolnych jest metoda, którą można nazwać „lekturą detali”. W skrócie polega na sprawdzaniu, czy uczniowie zapamiętali szczegółowe informacje dotyczące fabuły i bohaterów. Nie cieszy się raczej sympatią wśród uczniów, którzy obecnie coraz mniej czytają, i z coraz większym trudem znoszą książki z tzw. kanonu.

Lektura detali nie sprawdza się w nauczaniu współczesnych uczniów. Jak zauważa Dariusz Żółtowski, nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 w Warszawie, jego konsekwencje są zdecydowanie negatywne. Po pierwsze: sprawia ono, że uczniowie sięgają po bryki, które nie tylko zawierają wszystkie istotne szczegóły, lecz także przygotowują do zrozumienia testów lepiej niż normalna lektura. Szczerze mówiąc, uczniowie nie mają czasu, już w tej chwili są przeładowani wiedzą, dodatkowo kuszą ich rozrywki, takie jak: gry komputerowe, portale społecznościowe i życie prywatne. Nie łudźmy się, że będą samodzielnie wynotowywać wszystkie szczegóły, skoro uczynili to za nich autorzy ściąg, nomen omen, nauczyciele języka polskiego. Po drugie: absolwenci szkół coraz rzadziej sięgają po książki, kojarzące im się z traumą testów. Stale malejące wyniki badań czytelnictwa dowodzą niezbicie nieskuteczności obecnych metod lektury. W procesie edukacji zatraciliśmy poczucie, że książka jest przygodą, odkrywaniem nieznanego (…).

Dariusz Żółtowski zastępuje to podejście „lekturą emocji” i „lekturą emocjami”, która pomaga uczniom zrozumieć emocje bohaterów a przez to swoje własne.

Dariusz Żółtowski otrzymał Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego 2020 za artykuł "Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej". Rozmowę z nim prowadzi Ula Malko – psycholożka i Członkini Kapituły Nagrody. Z rozmowy dowiecie się też, jakie pytania zadaje uczniom przy omawianiu książek, jak ich wprowadza w świat literatury i jak rozbudza w dzieciach przyjemność z czytania. To źródło wskazówek dla nauczycieli i rodziców, ale również ciekawa rozmowa dla każdego, kto lubi czytać. Zapraszamy do obejrzenia:

Przeczytaj nagrodzony artykuł: „Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej” (PDF).

 

(Żródło: Fundacje EFC, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie