Dominującym sposobem omawiania lektur szkolnych jest metoda, którą można nazwać „lekturą detali”. W skrócie polega na sprawdzaniu, czy uczniowie zapamiętali szczegółowe informacje dotyczące fabuły i bohaterów. Nie cieszy się raczej sympatią wśród uczniów, którzy obecnie coraz mniej czytają, i z coraz większym trudem znoszą książki z tzw. kanonu.
Lektura detali nie sprawdza się w nauczaniu współczesnych uczniów. Jak zauważa Dariusz Żółtowski, nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 w Warszawie, jego konsekwencje są zdecydowanie negatywne. Po pierwsze: sprawia ono, że uczniowie sięgają po bryki, które nie tylko zawierają wszystkie istotne szczegóły, lecz także przygotowują do zrozumienia testów lepiej niż normalna lektura. Szczerze mówiąc, uczniowie nie mają czasu, już w tej chwili są przeładowani wiedzą, dodatkowo kuszą ich rozrywki, takie jak: gry komputerowe, portale społecznościowe i życie prywatne. Nie łudźmy się, że będą samodzielnie wynotowywać wszystkie szczegóły, skoro uczynili to za nich autorzy ściąg, nomen omen, nauczyciele języka polskiego. Po drugie: absolwenci szkół coraz rzadziej sięgają po książki, kojarzące im się z traumą testów. Stale malejące wyniki badań czytelnictwa dowodzą niezbicie nieskuteczności obecnych metod lektury. W procesie edukacji zatraciliśmy poczucie, że książka jest przygodą, odkrywaniem nieznanego (…).
Dariusz Żółtowski zastępuje to podejście „lekturą emocji” i „lekturą emocjami”, która pomaga uczniom zrozumieć emocje bohaterów a przez to swoje własne.
Dariusz Żółtowski otrzymał Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego 2020 za artykuł "Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej". Rozmowę z nim prowadzi Ula Malko – psycholożka i Członkini Kapituły Nagrody. Z rozmowy dowiecie się też, jakie pytania zadaje uczniom przy omawianiu książek, jak ich wprowadza w świat literatury i jak rozbudza w dzieciach przyjemność z czytania. To źródło wskazówek dla nauczycieli i rodziców, ale również ciekawa rozmowa dla każdego, kto lubi czytać. Zapraszamy do obejrzenia:
Przeczytaj nagrodzony artykuł: „Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej” (PDF).
(Żródło: Fundacje EFC, opr. red.)