O nastawieniu na rozwój

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komu z nas nie zdarzyło się pochwalić ucznia (a może własne dziecko) za to, że jest inteligentny czy za to, że zrobił bezbłędnie zlecone mu zadanie? Jak myślicie, czy taka pochwała wywarła na niego pozytywny czy negatywny wpływ? Spójrzmy co mówią na ten temat badania prowadzone od niemal trzydziestu lat przez prof. Carol Dweck, wykładowczynię Uniwersytetu Stanforda.

Wielu nauczycieli i rodziców jest przekonanych, że dziecko należy ciągle chwalić za talent, inteligencję czy wrodzone umiejętności, bo dzięki temu wyrośnie ono na człowieka pewnego siebie, który łatwo radzi sobie z trudnościami. Podświadomie zakładają oni, że ten rodzaj komunikatów skierowanych do młodego człowieka sprawi, że podniesie się jego samoocena i poczucie własnej wartości. Tymczasem prof. Dweck w licznych badaniach dowiodła, że tego rodzaju komunikaty mogą mieć skutek dokładnie odwrotny do zamierzonego. Autorka książki “Nowa psychologia sukcesu” rozróżnia nastawienie na rozwój i nastawienie na trwałość i twierdzi, że to, w jaki sposób rozmawiamy z dziećmi, może umacniać w nich jeden lub drugi rodzaj nastawienia. Zatem w jaki sposób chwalić młodych ludzi tak, aby jednocześnie wspierać w nich nastawienie na rozwój, dzięki czemu będą chętniej podejmowali nowe wyzwania i korzystali z informacji zwrotnych, a jednocześnie nie będą się załamywać w obliczu porażek?

Na te pytania próbowaliśmy odpowiedzieć w prezentacji wygłoszonej podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie. Wspominaliśmy także o publikacji Godziny Rozwoju. Jak wspierać nastawienie na rozwój i uczyć (się) innowacyjnie, która powstała w ramach programu Popojutrze 2.0. Publikacja będzie dostępna w pierwszych dniach grudnia i będzie ją można bezpłatnie pobrać w formacie elektronicznym ze strony programu, o czym jeszcze poinformujemy. Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia:

Dziękujemy Vitii Hoffmann za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Marcin Zaród - Nauczyciel roku 2013, członek grupy Superbelfrzy RP, współzałożyciel Stowarzyszenia Tarnowska Akademia Nauki, anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem, współtwórca polskiego podcastu edukacyjnego EduGadki, jeden z twórców Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej Fabryka Przyszłości w Tarnowie, ekspert i trener w międzynarodowych projektach Novigado i Future Cooperation in Digital Education oraz projektach ogólnopolskich: Akademia Edukacji Hybrydowej, Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, Tarnów 4.0, Wielkopolska Szkoła Ćwiczeń.

Dorota Uchwat-Zaród - nauczycielka języka angielskiego w III LO w Tarnowie, współzałożycielka Stowarzyszenia Tarnowska Akademia Nauki. W 2015 r. nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Ekspertka i trenerka w projekcie Akademia Edukacji Hybrydowej, oferującym wsparcie merytoryczne i psychologiczne dla nauczycieli prowadzących edukację hybrydową i zdalną. Edukatorka rządowego programu wspierania bezpieczeństwa cyfrowego “Cyberbezpieczni”, autorka artykułów metodycznych w periodykach dla nauczycieli oraz uczestniczka projektu “Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej”. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie