O nastawieniu na rozwój

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Komu z nas nie zdarzyło się pochwalić ucznia (a może własne dziecko) za to, że jest inteligentny czy za to, że zrobił bezbłędnie zlecone mu zadanie? Jak myślicie, czy taka pochwała wywarła na niego pozytywny czy negatywny wpływ? Spójrzmy co mówią na ten temat badania prowadzone od niemal trzydziestu lat przez prof. Carol Dweck, wykładowczynię Uniwersytetu Stanforda.

Wielu nauczycieli i rodziców jest przekonanych, że dziecko należy ciągle chwalić za talent, inteligencję czy wrodzone umiejętności, bo dzięki temu wyrośnie ono na człowieka pewnego siebie, który łatwo radzi sobie z trudnościami. Podświadomie zakładają oni, że ten rodzaj komunikatów skierowanych do młodego człowieka sprawi, że podniesie się jego samoocena i poczucie własnej wartości. Tymczasem prof. Dweck w licznych badaniach dowiodła, że tego rodzaju komunikaty mogą mieć skutek dokładnie odwrotny do zamierzonego. Autorka książki “Nowa psychologia sukcesu” rozróżnia nastawienie na rozwój i nastawienie na trwałość i twierdzi, że to, w jaki sposób rozmawiamy z dziećmi, może umacniać w nich jeden lub drugi rodzaj nastawienia. Zatem w jaki sposób chwalić młodych ludzi tak, aby jednocześnie wspierać w nich nastawienie na rozwój, dzięki czemu będą chętniej podejmowali nowe wyzwania i korzystali z informacji zwrotnych, a jednocześnie nie będą się załamywać w obliczu porażek?

Na te pytania próbowaliśmy odpowiedzieć w prezentacji wygłoszonej podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie. Wspominaliśmy także o publikacji Godziny Rozwoju. Jak wspierać nastawienie na rozwój i uczyć (się) innowacyjnie, która powstała w ramach programu Popojutrze 2.0. Publikacja będzie dostępna w pierwszych dniach grudnia i będzie ją można bezpłatnie pobrać w formacie elektronicznym ze strony programu, o czym jeszcze poinformujemy. Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia:

Dziękujemy Vitii Hoffmann za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Marcin Zaród - Nauczyciel roku 2013, członek grupy Superbelfrzy RP, współzałożyciel Stowarzyszenia Tarnowska Akademia Nauki, anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem, współtwórca polskiego podcastu edukacyjnego EduGadki, jeden z twórców Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej Fabryka Przyszłości w Tarnowie, ekspert i trener w międzynarodowych projektach Novigado i Future Cooperation in Digital Education oraz projektach ogólnopolskich: Akademia Edukacji Hybrydowej, Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, Tarnów 4.0, Wielkopolska Szkoła Ćwiczeń.

Dorota Uchwat-Zaród - nauczycielka języka angielskiego w III LO w Tarnowie, współzałożycielka Stowarzyszenia Tarnowska Akademia Nauki. W 2015 r. nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Ekspertka i trenerka w projekcie Akademia Edukacji Hybrydowej, oferującym wsparcie merytoryczne i psychologiczne dla nauczycieli prowadzących edukację hybrydową i zdalną. Edukatorka rządowego programu wspierania bezpieczeństwa cyfrowego “Cyberbezpieczni”, autorka artykułów metodycznych w periodykach dla nauczycieli oraz uczestniczka projektu “Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej”. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie