Trzy kroki w ocenie koleżeńskiej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dylan Wiliam w swojej książce Embedded Formative Assessment zauważa, że informacją zwrotna przekazywana uczniowi, powinna skłaniać ucznia do myślenia, odnosić się do wcześniej ustalonych kryteriów sukcesu i powinno owocować większą pracą dla biorcy niż dawcy. Formułowanie i przekazywanie informacji zwrotnej przez nauczyciela wszystkim uczniom i do każdej z prac, nie jest możliwa, dlatego sięgamy do oceny koleżeńskiej.

Informacje zwrotne od rówieśników umożliwiają uczniom odgrywanie aktywnej roli w procesie uczenia się i mają wielka wartość edukacyjną.

Ocena koleżeńska wymaga praktyki, wytrwałości i precyzji, której uczniowie muszą się nauczyć z asystą nauczyciela.

Jak nauczyć uczniów formułowania oceny koleżeńskiej, która pomaga się uczniom uczyć?

Ustalenie celu

Zastanów się wraz z uczniami, jaki jest cel oceny koleżeńskiej. Nie wystarczy przekazać uczniom zasad i warunków dla przekazywanej koleżeńskiej informacji zwrotnej. Te zasady trzeba określić wraz z uczniami, muszą być dla uczniów zrozumiale i przez nich akceptowalne.

Celem oceny koleżeńskiej powinna być pomoc w uczeniu się. Informacja zwrotna powinna odnosić się do wcześniej określonych kryteriów sukcesu i powinna być „oceną” pracy ucznia, a nie jego osoby.

Skuteczność

John Hattie uważa, że poczucie własnej skuteczności ma bardzo duży wpływ na wyniki nauczania uczniów. Trafna samoocena i ocena koleżeńska mogą przekonać uczniów o ich skuteczności. Jeśli uczniowie dowiadują się, co powinni zrobić, aby poprawić swoje uczenie się, to wpływa to na ich zaangażowanie.

Kluczem dla informacji zwrotnej jest pytanie, o to, jak informacja zwrotna pomaga w uczeniu się. To pytanie może zadać każdy, kto tę informację formułuje. Jeśli uczeń przekazujący informację zwrotną dowie się, że ona pomogła koledze lub koleżance, to zachęci go to do oceny koleżeńskiej.

Rozmowa

Samo napisanie informacji zwrotnej może nie wystarczyć. Warto przeznaczyć czas na wyjaśniającą rozmowę i zadawanie pytań.

W rozmowie można wyjaśnić, jak informacja zwrotna pomogła w uczeniu się i jakie uwagi lub wskazówki były pomocne. Również można podczas w niej wyjaśnić niezrozumiałe uwagi zawarte w informacji zwrotnej.

Trzeba pogodzić się z tym, że oceny koleżeńskiej trzeba się uczyć, ale warto pamiętać, że się to opłaca.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Matt Kuykendall z Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie