Trudna sztuka argumentacji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przyjęło się uważać, że rozprawka jest formą, którą wprowadza się na zajęciach w klasie szóstej (przy zdolnym zespole) lub wyższej. Tymczasem, w mojej ocenie, trudna sztuka argumentacji jest jedną z najważniejszych umiejętności nabywanych w szkole. Nigdy zatem nie jest za wcześnie, by zacząć się jej uczyć.

Rozprawiamy sobie

Ostatnio razem z uczniami klasy czwartej omawiamy drugą część przygód Harrego Pottera. Cieszy mnie fakt, że możemy zająć się tekstem, który jest bliski dzieciakom. Nie ukrywam również, że i ja lubię historię tego młodego czarodzieja. Choć wiem, że opinia dorosłych o tym tekście jest różna, wciąż widzę w nim ogromne pole do rozważań o charakterze życiowym, a nawet filozoficznym. Co jest w życiu ważne? Kim jest prawdziwy przyjaciel? Jakie warto postępować? To tylko przykładowe pytania, zadać możemy ich znacznie więcej.

Obok działań związanych z materią teoretycznoliteracką, pochyliliśmy się również nad umiejętnościami językowymi (retorycznymi). A wszystko w kontekście zabawy, bowiem polecenie brzmiało: wybierz swoją ulubioną postać z serii książek o Harrym i przebierz się za nią. Ale to nie koniec. Oprócz przygotowania kostiumu, należało przemyśleć również, dlaczego akurat ten bohater został przez nas wybrany. Każdy z uczniów miał wygłosić trzy zdania, które prezentowały powody, które stały za konkretnym wyborem. Co zatem robiliśmy naprawdę? Wprawki do rozprawki...


Fot. Joanna Krzemińska

Cel na horyzoncie

Lubię proponować młodym ludziom zadania, które pozornie mogą być błahe, ale w istocie ich cel jest jasno określony (i zgodny z podstawą programową). Zawsze staram się działać w myśl przekonania, że narzędzia powinny być przezroczyste, powinny tylko pozwalać na osiągnięcie edukacyjnych szczytów. Nie powinny zaś być celem same w sobie. Mówiąc krótko: przebraliśmy się nie po to, by się przebrać, ale po to, by mieć pretekst do przedstawienia własnych argumentów. I to jest kluczem do sukcesu.

To tylko jeden z pomysłów na pracę z lekturą. O innych możecie przeczytać choćby <tu>. Ciekawa też jestem, jakie aktywności Wy proponujecie swoim podopiecznym. Chętnie bym o nich poczytała! Podzielicie się?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie