Przerywniki mają moc

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pokutuje przekonanie, że lekcja ma trwać 45 minut i czas powinien być maksymalnie wypełniony aktywnościami w taki sposób, by nauczanie było efektywne. Przez wiele lat projektowałam zajęcia korzystając z chwili przerwy nazywanej przerwą śródlekcyjną.

Podczas studiów poznałam zasady organizowania takiej śródlekcyjnej przerwy, a w czasie lat pracy niejednokrotnie ten punkt zajęć opisywany był w obserwacjach pohospitacyjnych moich lekcji przez dyrektora szkoły. Raz jeden w uwagach pojawił się zapis "Podczas przerwy śródlekcyjnej nauczycielka nie otworzyła okien klasy". Jakie dostałam zalecenia nietrudno się domyślić... Wraz z nabieraniem doświadczenia zawodowego oraz podczas obserwacji zajęć prowadzonych u zagranicznych partnerów mojej szkoły doszłam do wniosku, że przerwa podczas zajęć to nie tylko zabawy ruchowe, gimnastyka rąk i nóg przy otwartym oknie, czy kilka wyskakanych pajacyków. Obserwowałam różne rodzaje przerywników: od swobodnych zabaw na dywanie, po długie przerwy na patio obok klasy polegające na czworakowaniu w rytm muzyki, leżeniu z zamkniętymi oczami i słuchaniu muzyki relaksacyjnej po przerwy na czytanie książek. Za każdym razem obserwowałam po takiej przerwie większą aktywność dzieci, uważność podczas wykonywania kolejnych zadań i mimo wszystko skupienie na zadaniu.

Współczesna nauka dostarcza nam edukatorom dużo nowej wiedzy na temat pracy mózgu. Wpisuje się tu również wiedza na temat procesów zapamiętywania i przetwarzania wiedzy.

W 2021 roku amerykański neurobiolog Leonardo Cohen opublikował w czasopiśmie Cell materiał z badań swojego zespołu badawczego dotyczące wpływu krótkich przerw na procesy uczenia się. Badania pokazały, że mózg podczas takich przerw ponad dwudziestokrotnie szybciej przetwarza zdobytą ledwo co wiedzę i “zapisuje” ją w hipokampie. Trzeba robić przerwy dla mózgu i wracać do powtórek. Podobnie twierdzi nauczycielka i neurolog Judy Willis, która dodatkowo wskazuje, że przerwy należy robić zanim u uczniów zauważymy zmęczenie i znudzenie. U młodszych uczniów będzie to już po 10-15 minutach skoncentrowanej nauki. Te twierdzenia umocniły mnie w przekonaniu, że organizowanie przerw nie jest przejawem lenistwa, a celowym wzmacnianiem uczniowskich supermocy.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Wieloletni regionalny ambasador międzynarodowego programu eTwinning, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów eTwinning. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016 r. Członkini społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Honorowy Profesor Oświaty.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie