Gra terenowa od pewnego czasu zagościła w edukacji. Głównym celem nie jest oczywiście jej zorganizowanie, lecz wykonywanie określonych zadań, podczas których uczniowie wzbogacają swoją wiedzę o nowe pojęcia, a także doskonalą posiadane już umiejętności. Dodatkowo uczniowie uczą się dobrej komunikacji i współpracy z członkami grupy podczas wykonywania określonych zadań. Gra terenowa jest atrakcyjna dla uczniów, ponieważ mogą wyjść poza mury szkoły, na boisko, do sąsiedniego parku czy lasu bądź na pobliską łąkę. Podczas gry uczniowie mogą również sprawdzić siebie we współzawodnictwie z innymi, co dodatkowo motywuje ich do działania i podejmowania edukacyjnych wyzwań podczas rozwiązywania różnorodnych zadań.
Jakie są edukacyjne zalety gry terenowej? Jest ich mnóstwo. Taka forma zajęć: łączy w sobie elementy nauki, turystyki, rekreacji i aktywności sportowej; ukazuje interdyscyplinarną korelację wiedzy z różnych przedmiotów; jest doskonałą formą łączenia wiedzy teoretycznej zdobytej na lekcji z praktycznym jej wykorzystaniem w terenie; uatrakcyjnia zajęcia lekcyjne; aktywizuje młodzież; sprzyja uczeniu się; propaguje aktywność ruchową jako formę spędzania czasu wolnego; daje większe szanse na obcowanie z otaczającą przyrodą; kształtuje także umiejętności współdziałania w grupie i pracy zespołowej; umożliwia integrację młodzieży.
Przygotowując grę warto pamiętać o kilku podstawowych elementach, aby w trakcie gry cieszyć się z jej organizacji. Oto kilka podstawowych kroków, jak zorganizować grę dla swoich uczniów:
Krok 1: Określ cele główne i szczegółowe gry;
Krok 2: Ustal grupę odbiorców;
Krok 3: Określ, czy gra jest indywidualna czy grupowa;
Krok 4: Pomyśl, czy gra będzie z fabułą czy bez;
Krok 5: Wyznacz dobrą datę;
Krok 6: Poznaj miejsce gry;
Krok 7: Spisz zasady gry;
Krok 8: Określ zasady zbierania punktów/gwiazdek;
Krok 9: Przygotuj zasady sprawdzania wykonanych zadań;
Krok 10: Przygotuj zadania do gry;
Krok 11: Określ czas na realizację zadań;
Krok 12: Przygotuj dyplomy i/lub nagrody
Omówienie szczegółowe wszystkich powyższych kroków dostępne jest w moim webinarze:
Ważne! Każda gra jest inna i niepowtarzalna, bo wszystko zależy od kreatywności autorów gry, a także od zaangażowania wszystkich uczestników. Im ciekawsze i bardziej różnorodne zadania, tym łatwiej osiągnąć zamierzone cele.
Gra organizowana po raz pierwszy może być niezłym wyzwaniem dla jej twórców, ale już po jej zakończeniu, widząc uśmiechy i zadowolenie uczniów, w myślach szybko zaczynają kiełkować nowe pomysły na organizację kolejnej gry terenowej. Powodzenia. Dasz radę.
***
O wątku lekcji w terenie możesz więcej poczytać w Edunews.pl:
- Lekcje w terenie: odznaki turystyczo-krajoznawcze w edukacji
- Lekcje w terenie - moc spaceru
- Lekcje w terenie: nie bój się wyjść w teren - to nie wagary
Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii w III LO w Koninie, autorką bloga Biologia z Blondynką, członkinią społeczności Superbelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów, m.in: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.