Matematyka interdyscyplinarnie

fot. Fundacja mBanku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Interdyscyplinarność w nauczaniu to podejście, które wykracza poza ramy jednego przedmiotu, co pozwala elastycznie łączyć różne dziedziny wiedzy. Dzięki takiemu modelowi nauczania uczennice i uczniowie, nawet najmłodsi, mogą lepiej zrozumieć różne zagadnienia i zjawiska, a przy tym uczą się matematyki celowo i praktycznie. Interdyscyplinarne podejście pomaga dzieciom doświadczyć matematyki nie tylko w szkolnym zeszycie, ale też w sztuce, naturze, literaturze i codziennym życiu, co zwiększa motywację do nauki, rozwija kreatywność, a przede wszystkim skutecznie oswaja przedmiot, który niesłusznie obrasta w szkolne mity i uprzedzenia.

Dla klas 1-3 szkoły podstawowej, interdyscyplinarne projekty mogą przybierać różną formę – od prostych aktywności, takich jak liczenie owoców w ramach nauki o zdrowym odżywianiu czy stosowanie geometrii podczas tworzenia prostych projektów artystycznych, po bardziej złożone projekty, w których obok matematyki pojawia się historia, przyroda czy kodowanie, a nauka może swobodnie wykraczać poza szkolne mury. Podobnie uczą się starsi uczniowie – projekty kulinarne, ekologiczne, podróżnicze czy przeprowadzenie ankiety tematycznej wśród rówieśników, rodziców czy dziadków… właściwie każdy przedmiot daje szansę włączenia do niego matematyki. Dzięki takiemu podejściu świat przestaje być sprowadzony do sztywnych ram przedmiotowych, lecz zachęca do ich przenikania i zainteresowania jego wieloma wymiarami.

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania webinaru "Matematyka interdyscyplinarnie", zrealizowanego przez Fundację Think! i Fundację mBanku. Webinar prowadzony przez dwie doświadczone nauczycielki – Agnieszkę Ogiegło (Szkoła Podstawowa nr 7 w Kłodzku) oraz Jolantę Okuniewską (Szkoła Podstawowa nr 13 w Olsztynie) – to zbiór pomysłów na wprowadzanie matematyki na innych przedmiotach i odwrotnie – włączanie treści z różnych przedmiotów na zajęciach matematycznych. To też świetna okazja, aby zaczerpnąć nieco pomysłów na interdyscyplinarne zajęcia z wykorzystaniem matematyki i poznać sposoby na takie uczenie matematyki, dzięki któremu dzieci angażują się bardziej w lekcje, rozbudzają swoją ciekawość, a przy tym skuteczniej opanowują niezbędne im w przyszłości treści.

Podczas webinaru:

  • dowiesz się, jak łączyć matematyki np. z ekologią i sztuką,
  • poznasz wciągające eksperymenty i projekty edukacyjne,
  • poszukasz matematyki w literaturze i codziennym życiu.

Obejrzyj też pierwszy webinar z cyklu, w którym Joanna Świercz i Beata Skrzypiec mówią o tym, jak rozwijać myślenie matematyczne u uczniów szkoły podstawowej.

A już jutro - trzeci z webinarów w cyklu. Więcej informacji tutaj. Dołącz do nas koniecznie!

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Sięgnij po bezpłatnego ebooka „Matematyka jest wszędzie” wydanego przez Fundację mBanku. Znajdziesz go na stronie www.msilnia.pl. Książka nie jest typowym podręcznikiem, a korzystać mogą z niej nauczycielki, edukatorzy i rodzice. To zbiór inspiracji, który pokazuje matematykę w codziennym życiu, kulturze i naturze. Może przydać się zarówno w domu, jak i w szkole – podczas lekcji, kółek zainteresowań i realizacji projektów.

Uczysz w szkole podstawowej? Dowiedz się więcej o nowym programie Fundacji mBanku – mSilnia, dzięki któremu możesz zyskać grant dla swojej szkoły na realizację projektu bądź honorarium za scenariusz zajęć matematycznych. Nabór trwa do 7 maja 2024 r. Więcej przeczytasz na stronie programu.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie