Czy uczniowie widzą, że się uczą?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów następuje zwykle na koniec, kiedy uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminu. Niestety wtedy już mało da się zrobić, aby uzupełnić braki. Warto zadbać o to, aby uczniowie monitorowali swój proces uczenia się na bieżąco i dzięki niemu uświadamiali sobie, że się rzeczywiście uczą.

Według teorii samostanowienia jedną z trzech potrzeb każdej uczącej się osoby jest poczucie kompetencji. Służy jej, gdy uczeń jest świadomy, że potrafi się uczyć.

W tym wpisie mam trzy propozycje na sprawdzenie przez uczniów, jak przebiega ich proces uczenia się.

Sprawdzanie i samoocena

Przekazywanie uczniom na bieżąco informacji zwrotnej o ich pracy. Informacja zwrotna może pochodzić od nauczyciela, innego ucznia lub od siebie samego. Ta ostania jest szczególnie korzystna, bo uczeń sam rozpoznając, co zrobił dobrze i jakie popełnił błędy, szczególnie skutecznie uczy się nowej wiedzy i umiejętności i równocześnie rozwija kompetencje uczenia się. Samoocena musi być wcześniej przygotowana. Konieczne są kryteria sukcesu znane uczniom przed wykonaniem pracy. Można podać uczniom prawidłowe rozwiązanie i polecić porównanie swojej pracy ze wzorcem.

Samoocena powinna być przeprowadzana na bieżąco, aby uczeń mógł zauważyć, co ma poprawić i żeby nie „szedł” z błędem dalej.

Stop klatka

Polega na zatrzymaniu się i zadaniu uczniom pytań, na które oni sami sobie odpowiadają:

  • Czy jestem pewien swojego rozwiązania lub swojej drogi do rozwiązania?
  • Czy wiem, czego nie wiem?
  • W czym mogę się mylić?

Taka bardzo głęboka refleksja daje uczniom możliwość „złapania” nieporozumień na bieżąco. Szczególnie polecam pytanie „Czy wiem, czego nie wiem?”

Warto przygotować tabelę z tymi pytaniami, aby uczniowie mieli ją gotową przy wykonywaniu zadania.

Próba

Uczniowie wykonują zadanie po raz pierwszy i dokonują samooceny. Następnie po uzyskaniu wskazówek, na przykład od nauczyciela przystępują do powtórnego wykonania zadania.

Ten sposób ma duże zalety, gdyż uczeń może poczuć, że osiągnął sukces i zwiększył swoje szanse na wysoki wynik.

Te trzy sposoby pomagają również nauczycielowi w nauczeniu, gdyż może skorygować na bieżąco uczenie się.

Polecam artykuł Jay Schauera z Edutopia.org, który stanowił dla mnie inspirację do napisania tego artykułu. Można w nim znaleźć linki do tabel pomagających w realizacji wymienionych wyżej trzech sposobów.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie