Czy uczniowie widzą, że się uczą?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów następuje zwykle na koniec, kiedy uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminu. Niestety wtedy już mało da się zrobić, aby uzupełnić braki. Warto zadbać o to, aby uczniowie monitorowali swój proces uczenia się na bieżąco i dzięki niemu uświadamiali sobie, że się rzeczywiście uczą.

Według teorii samostanowienia jedną z trzech potrzeb każdej uczącej się osoby jest poczucie kompetencji. Służy jej, gdy uczeń jest świadomy, że potrafi się uczyć.

W tym wpisie mam trzy propozycje na sprawdzenie przez uczniów, jak przebiega ich proces uczenia się.

Sprawdzanie i samoocena

Przekazywanie uczniom na bieżąco informacji zwrotnej o ich pracy. Informacja zwrotna może pochodzić od nauczyciela, innego ucznia lub od siebie samego. Ta ostania jest szczególnie korzystna, bo uczeń sam rozpoznając, co zrobił dobrze i jakie popełnił błędy, szczególnie skutecznie uczy się nowej wiedzy i umiejętności i równocześnie rozwija kompetencje uczenia się. Samoocena musi być wcześniej przygotowana. Konieczne są kryteria sukcesu znane uczniom przed wykonaniem pracy. Można podać uczniom prawidłowe rozwiązanie i polecić porównanie swojej pracy ze wzorcem.

Samoocena powinna być przeprowadzana na bieżąco, aby uczeń mógł zauważyć, co ma poprawić i żeby nie „szedł” z błędem dalej.

Stop klatka

Polega na zatrzymaniu się i zadaniu uczniom pytań, na które oni sami sobie odpowiadają:

  • Czy jestem pewien swojego rozwiązania lub swojej drogi do rozwiązania?
  • Czy wiem, czego nie wiem?
  • W czym mogę się mylić?

Taka bardzo głęboka refleksja daje uczniom możliwość „złapania” nieporozumień na bieżąco. Szczególnie polecam pytanie „Czy wiem, czego nie wiem?”

Warto przygotować tabelę z tymi pytaniami, aby uczniowie mieli ją gotową przy wykonywaniu zadania.

Próba

Uczniowie wykonują zadanie po raz pierwszy i dokonują samooceny. Następnie po uzyskaniu wskazówek, na przykład od nauczyciela przystępują do powtórnego wykonania zadania.

Ten sposób ma duże zalety, gdyż uczeń może poczuć, że osiągnął sukces i zwiększył swoje szanse na wysoki wynik.

Te trzy sposoby pomagają również nauczycielowi w nauczeniu, gdyż może skorygować na bieżąco uczenie się.

Polecam artykuł Jay Schauera z Edutopia.org, który stanowił dla mnie inspirację do napisania tego artykułu. Można w nim znaleźć linki do tabel pomagających w realizacji wymienionych wyżej trzech sposobów.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie