Konkurs na najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Konkurs na najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnięAkademickie Centrum Informacyjne z Poznania wspólnie z Edunews.pl przeprowadziło I edycję konkursu na „Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce”. Do udziału w nim zaproszono wszystkie uczelnie publiczne oraz niepubliczne, a jego celem było m.in. sprawdzenie, jak szkoły wyższe funkcjonują i komunikują się w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym.
 
Konkurs towarzyszył programowi „Wiarygodna szkoła”, prowadzonemu przez ACI. Na konkurs napłynęły zgłoszenia z 60 uczelni wyższych, w tym od 37 publicznych. Oficjalne ogłoszenie wyników oraz uhonorowanie laureatów odbyło się wczoraj w budynku Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. 

Spośród nadesłanych zgłoszeń wyłoniono po trzech laureatów w sektorze uczelni publicznych oraz niepublicznych, a także przyznano wyróżnienia dla wybranych szkół w kategoriach: nowoczesne techniki w dydaktyce, technologie ułatwiające studiowanie i dostęp do wiedzy oraz tworzenie perspektyw zawodowych. 
 
W ramach projektu poddano wnikliwej ocenie stopień wykorzystania nowoczesnych technologii wspierających proces nauczania, a także oceniono innowacyjne działania realizowane w sektorze szkolnictwa wyższego. Każda ze szkół otrzymała punkty w sześciu kategoriach (najwyżej punktowane były dwie pierwsze):

Uczelnia widoczna w Internecie
Organizatorom nie chodzio o posiadanie „jakiejś” strony internetowej, choćby najładniejszej i bogato zdobionej. Ważne jest, aby uczelnia była w ogóle widoczna w Internecie. Nie tylko poprzez własną stronę internetową, ale również przez różne serwisy społecznościowe, eksperckie, specjalistyczne (np. You Tube, Goldenline, Facebook, Twitter). Internet to sieć powiązań i to oznacza, że „ślady” uczelni powinny być pozostawione w wielu miejscach. Ale to punkty również za coś więcej niż tylko za ścieżki wiodące do danej uczelni – to także aktywne wykorzystanie sieci, aby komunikować się w ramach społeczności akademickiej oraz komunikować się z potencjalnymi studentami, czyli klientami uczelni. To wreszcie dbałość o aktualność informacji we własnych serwisach i świadome zarządzanie uczelnianymi zasobami wiedzy i informacji w Internecie.

Nowoczesne technologie wykorzystane w dydaktyce 
Dziś to podstawa skutecznego nauczania. Uczelnie, które nie będą wykorzystywały potencjału nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu, będą najszybciej tracić studentów. Współczesny młody człowiek należy do pokolenia, które nie zna świata bez Internetu, telefonów komórkowych, komputerów, gier komputerowych, mediów elektronicznych. Młodzi ludzie są nieustannie połączeni (jako członkowie społeczności wirtualnych) i podłączeni do sieci internetu (dzięki urządzeniom mobilnym, laptopom / netbookom) – aby do nich trafić, trzeba starać się uczyć z wykorzystaniem narzędzi, które młodzi ludzie najlepiej znają i poprzez które się komunikują ze światem.

Technologie ułatwiające studiowanie i dostęp do wiedzy 
Grzechem byłoby nie wykorzystywać potencjału nowoczesnych technologii w obszarze administracji, zarządzania uczelnią i jej jednostkami oraz korzystania z zasobów wiedzy dostępnych w Internecie. Wykorzystanie systemów informatycznych ułatwia życie studentom, władzom uczelni i jej kadrze, ułatwia też tworzenie i gromadzenie wiedzy na uczelni. Organizatorzy konkursu chcieli się również przekonać, jak uczelnie wykorzystują Internet i specjalistyczne oprogramowanie, aby zapewnić studiującym dostęp do zasobów uczelni w każdym miejscu i czasie.

Tworzenie perspektyw zawodowych
Innowacyjność i kreatywność oznacza również, że władze uczelni w sposób świadomy kształcą studentów na potrzeby rynku pracy, a nie dla własnego widzi-mi-się i pomagają im jak najlepiej wystartować karierę zawodową. Związek studiów z potrzebami rynku pracy jest coraz istotniejszy w tworzącej się gospodarce opartej na wiedzy i to też jest istotna cecha nowoczesnego podejścia do edukacji, którą należy wyróżniać.

Certyfikaty jakości
Uczelnie, które postarały się o certyfikaty jakości, już wykonały wielką pracę, aby pokazać, że są innowacyjne i dbają o jakość nauczania. Organizatorzy konkursu chcieli zwrócić uwagę na to, że czasem warto poddać się procesowi weryfikacji zewnętrznej, aby uzyskać taką zewnętrzną ocenę swojej działalności. 

Innowacyjne podejście do społeczności akademickiej
W formie pytania otwartego poproszono uczelnie o zaprezentowanie ciekawych, innowacyjnych sposobów komunikowania się ze studentami. W ocenie uczelni znalazło się zatem miejsce na pokazanie niestandardowych działań, które świadczą o kreatywności i innowacyjności uczelni względem ich najważniejszych klientów.
 
konkurs na najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię 
 
Realizowana wspólnie przez Akademickie Centrum Informacyjne i Edunews.pl pierwsza edycja konkursu na „Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce” zakończyła się sukcesem. Wiele uczelni podeszło poważnie do tej nowej inicjatywy i odpowiedziało na wiele pytań, które nie pojawiały się do tej pory w rankingach uczelni wyższych w Polsce, a dotyczyły wielu aspektów związanych z funkcjonowaniem uczelni w dzisiejszej, można powiedzieć, na pół wirtualnej rzeczywistości w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym.
 
(czytaj dalej)
 

 
Wyniki konkursu na „Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce”

uczelnie publiczne

1. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa
2. Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław
3. Uniwersytet w Białymstoku

Wyróżnienie w kategorii „Technologie ułatwiające studiowanie i dostęp do wiedzy”
1. Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań

Wyróżnienie w kategorii „Nowoczesne techniki w dydaktyce”
1. Uniwersytet Śląski, Katowice

Wyróżnienie w kategorii „Tworzenie perspektyw zawodowych” 
1. ex aequo Politechnika Gdańska oraz Politechnika Śląska w Gliwicach

uczelnie niepubliczne

1. Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego, Warszawa
2. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów
3. Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University, Nowy Sącz

Wyróżnienie w kategorii „Technologie ułatwiające studiowanie i dostęp do wiedzy”
1. Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

Wyróżnienie w kategorii „Nowoczesne techniki w dydaktyce”
1. Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa

Wyróżnienie w kategorii „Tworzenie perspektyw zawodowych” 
1. ex aequo Wyższa Szkoła Bankowa, Toruń oraz Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji, Lublin
 
konkurs na najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię 
 
Więcej informacji o konkursie znaleźć można na stronie ACI.
 
konkurs na najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię
 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym) 
 
  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie