Strona 1 z 2Akademickie Centrum Informacyjne z Poznania wspólnie z Edunews.pl przeprowadziło I edycję konkursu na „Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce”. Do udziału w nim zaproszono wszystkie uczelnie publiczne oraz niepubliczne, a jego celem było m.in. sprawdzenie, jak szkoły wyższe funkcjonują i komunikują się w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym.
Konkurs towarzyszył programowi „Wiarygodna szkoła”, prowadzonemu przez ACI. Na konkurs napłynęły zgłoszenia z 60 uczelni wyższych, w tym od 37 publicznych. Oficjalne ogłoszenie wyników oraz uhonorowanie laureatów odbyło się wczoraj w budynku Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu.
Spośród nadesłanych zgłoszeń wyłoniono po trzech laureatów w sektorze uczelni publicznych oraz niepublicznych, a także przyznano wyróżnienia dla wybranych szkół w kategoriach: nowoczesne techniki w dydaktyce, technologie ułatwiające studiowanie i dostęp do wiedzy oraz tworzenie perspektyw zawodowych.
W ramach projektu poddano wnikliwej ocenie stopień wykorzystania nowoczesnych technologii wspierających proces nauczania, a także oceniono innowacyjne działania realizowane w sektorze szkolnictwa wyższego. Każda ze szkół otrzymała punkty w sześciu kategoriach (najwyżej punktowane były dwie pierwsze):
Uczelnia widoczna w Internecie
Organizatorom nie chodzio o posiadanie „jakiejś” strony internetowej, choćby najładniejszej i bogato zdobionej. Ważne jest, aby uczelnia była w ogóle widoczna w Internecie. Nie tylko poprzez własną stronę internetową, ale również przez różne serwisy społecznościowe, eksperckie, specjalistyczne (np. You Tube, Goldenline, Facebook, Twitter). Internet to sieć powiązań i to oznacza, że „ślady” uczelni powinny być pozostawione w wielu miejscach. Ale to punkty również za coś więcej niż tylko za ścieżki wiodące do danej uczelni – to także aktywne wykorzystanie sieci, aby komunikować się w ramach społeczności akademickiej oraz komunikować się z potencjalnymi studentami, czyli klientami uczelni. To wreszcie dbałość o aktualność informacji we własnych serwisach i świadome zarządzanie uczelnianymi zasobami wiedzy i informacji w Internecie.
Nowoczesne technologie wykorzystane w dydaktyce
Dziś to podstawa skutecznego nauczania. Uczelnie, które nie będą wykorzystywały potencjału nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu, będą najszybciej tracić studentów. Współczesny młody człowiek należy do pokolenia, które nie zna świata bez Internetu, telefonów komórkowych, komputerów, gier komputerowych, mediów elektronicznych. Młodzi ludzie są nieustannie połączeni (jako członkowie społeczności wirtualnych) i podłączeni do sieci internetu (dzięki urządzeniom mobilnym, laptopom / netbookom) – aby do nich trafić, trzeba starać się uczyć z wykorzystaniem narzędzi, które młodzi ludzie najlepiej znają i poprzez które się komunikują ze światem.
Technologie ułatwiające studiowanie i dostęp do wiedzy
Grzechem byłoby nie wykorzystywać potencjału nowoczesnych technologii w obszarze administracji, zarządzania uczelnią i jej jednostkami oraz korzystania z zasobów wiedzy dostępnych w Internecie. Wykorzystanie systemów informatycznych ułatwia życie studentom, władzom uczelni i jej kadrze, ułatwia też tworzenie i gromadzenie wiedzy na uczelni. Organizatorzy konkursu chcieli się również przekonać, jak uczelnie wykorzystują Internet i specjalistyczne oprogramowanie, aby zapewnić studiującym dostęp do zasobów uczelni w każdym miejscu i czasie.
Tworzenie perspektyw zawodowych
Innowacyjność i kreatywność oznacza również, że władze uczelni w sposób świadomy kształcą studentów na potrzeby rynku pracy, a nie dla własnego widzi-mi-się i pomagają im jak najlepiej wystartować karierę zawodową. Związek studiów z potrzebami rynku pracy jest coraz istotniejszy w tworzącej się gospodarce opartej na wiedzy i to też jest istotna cecha nowoczesnego podejścia do edukacji, którą należy wyróżniać.
Certyfikaty jakości
Uczelnie, które postarały się o certyfikaty jakości, już wykonały wielką pracę, aby pokazać, że są innowacyjne i dbają o jakość nauczania. Organizatorzy konkursu chcieli zwrócić uwagę na to, że czasem warto poddać się procesowi weryfikacji zewnętrznej, aby uzyskać taką zewnętrzną ocenę swojej działalności.
Innowacyjne podejście do społeczności akademickiej
W formie pytania otwartego poproszono uczelnie o zaprezentowanie ciekawych, innowacyjnych sposobów komunikowania się ze studentami. W ocenie uczelni znalazło się zatem miejsce na pokazanie niestandardowych działań, które świadczą o kreatywności i innowacyjności uczelni względem ich najważniejszych klientów.
Realizowana wspólnie przez Akademickie Centrum Informacyjne i Edunews.pl pierwsza edycja konkursu na „Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce” zakończyła się sukcesem. Wiele uczelni podeszło poważnie do tej nowej inicjatywy i odpowiedziało na wiele pytań, które nie pojawiały się do tej pory w rankingach uczelni wyższych w Polsce, a dotyczyły wielu aspektów związanych z funkcjonowaniem uczelni w dzisiejszej, można powiedzieć, na pół wirtualnej rzeczywistości w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym.
(czytaj dalej)