Dzielić się europejskimi wspomnieniami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneZakończył się ambitny międzynarodowy projekt edukacyjny Dzieląc Europejskie Wspomnienia – Sharing European Memories (SEME), w którym aktywnie uczestniczyła młodzież z polskich szkół. Powstał on, aby promować ideę europejskiego obywatelstwa, poprzez dzielenie się wspomnieniami i refleksjami na temat podziałów, których doświadczały narody Europy.
 
Celem projektu SEME jest stworzenie międzynarodowej sieci organizacji zainteresowanych poszerzaniem świadomości młodzieży w zakresie wspomnień historycznych pochodzących od osób z pokoleń, które były świadkami konfliktów i wojen przetaczających się przez Europę w ubiegłym wieku. Od początku nie było założeniem projektu organizowanie odczytów i debat poświęconych wydarzeniom historycznym. Inicjatywa ta zakładała realizację przedsięwzięć artystycznych, np. przedstawień historycznych organizowanych w miejscach rzeczywistych wydarzeń. 

Przez cały okres realizacji projektu – 20 miesięcy - organizatorzy starali się wykorzystać dane historyczne i wspomnienia świadków minionych dni, zebrane przez uczniów podczas rozmów oraz warsztatów i innych wydarzeń prezentujących lub dokumentujących relacje naocznych świadków. W efekcie współpracy wielu osób powstały interesujące i angażujące młodzież szkolną działania tłumaczącą złożoną rzeczywistość historyczną.

Uczniowie łódzkich szkół - Gimnazjum 47 i XXXI Liceum Ogólnokształcącego, przygotowali z pomocą nauczycieli dwa przedstawienia teatralne w ramach projektu SEME.

Młodzież z Gimnazjum 47 odbyła spotkania z dwoma mężczyznami, którzy osobiście doświadczyli tragedii II wojny światowej. Kiedy wybuchła wojna, pan Józef Majda i pan Tracz byli młodymi chłopcami: wojna zaskoczyła ich w najlepszych latach ich życia i zmieniła to życie na zawsze. I właśnie ich losy, od początku wojny do jej zakończenia, posłużyły za podstawę do napisania scenariusza przedstawienia gimnazjalnego. W kilku scenach pokazano moment wybuchu wojny, chaos pierwszych dni, próbę ucieczki z Łodzi i powrót do rodzinnego miasta. A następne sceny przedstawiły, jak radzili sobie ludzie w tym tragicznym, niebezpiecznym i nieludzkim czasie. Sceny codziennego życia mówiły o trudnościach ze zdobyciem pożywienia, terrorze ze strony okupanta, a także działaniu w polskim ruchu oporu.
 
projekty edukacyjne 
 
Młodzież z XXXI Liceum Ogólnokształcącego oparła swoje przedstawienie na wiedzy, jaką zdobyli podczas lekcji historii. Dokumentację potrzebną do organizacji przedstawienia uzupełnili wizytą w Muzeum Tradycji Niepodległościowych, gdzie mieli możliwość zapoznania się historią Łodzi w czasie II wojny światowej, obejrzeć zbiory i dokumentację, pogłębić wiedzę o czasach wojny i okupacji. Ostatnia częścią przygotowań był seria wizyt w Muzeum Radegast – które upamiętnia stację kolejową, miejsce, z którego wysyłano ludność żydowską do obozów zagłady. Kanwą tego przedstawienia stały się losy łódzkich Żydów, który stanowili przed wojną 1/4  populacji miasta. Przedstawienie okazało się tak naprawdę happeningiem, grą świateł, obrazów i muzyki, bezdialogową paraboliczną ilustracją losów narodu żydowskiego w czasie II wojny światowej. 

Projekt obejmował uczestników z pięciu krajów: Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Polski. Partnerstwo w projekcie poszerzono ponadto o przedstawicieli i instytucje Niemiec, Malty i Czech. Inicjatywa objęła uczestników ze wielu obszarów kultury i edukacji (szkoły, władze lokalne, stowarzyszenia, muzea, fundacje kulturalne i uniwersytety).

Organizatorzy projektu SEME uznali taką formułę pracy za najlepiej wspierającą dialog międzypokoleniowy. Można mieć nadzieję, że dzięki takim projektom młodzież zyska większą świadomość historyczną wynikającą z popularyzacji i ochrony tej części ich kulturowego dziedzictwa, która ma bezpośredni związek z pamięcią o dwudziestowiecznych konfliktach w Europie. 

(Źródło: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie