Dzielić się europejskimi wspomnieniami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneZakończył się ambitny międzynarodowy projekt edukacyjny Dzieląc Europejskie Wspomnienia – Sharing European Memories (SEME), w którym aktywnie uczestniczyła młodzież z polskich szkół. Powstał on, aby promować ideę europejskiego obywatelstwa, poprzez dzielenie się wspomnieniami i refleksjami na temat podziałów, których doświadczały narody Europy.
 
Celem projektu SEME jest stworzenie międzynarodowej sieci organizacji zainteresowanych poszerzaniem świadomości młodzieży w zakresie wspomnień historycznych pochodzących od osób z pokoleń, które były świadkami konfliktów i wojen przetaczających się przez Europę w ubiegłym wieku. Od początku nie było założeniem projektu organizowanie odczytów i debat poświęconych wydarzeniom historycznym. Inicjatywa ta zakładała realizację przedsięwzięć artystycznych, np. przedstawień historycznych organizowanych w miejscach rzeczywistych wydarzeń. 

Przez cały okres realizacji projektu – 20 miesięcy - organizatorzy starali się wykorzystać dane historyczne i wspomnienia świadków minionych dni, zebrane przez uczniów podczas rozmów oraz warsztatów i innych wydarzeń prezentujących lub dokumentujących relacje naocznych świadków. W efekcie współpracy wielu osób powstały interesujące i angażujące młodzież szkolną działania tłumaczącą złożoną rzeczywistość historyczną.

Uczniowie łódzkich szkół - Gimnazjum 47 i XXXI Liceum Ogólnokształcącego, przygotowali z pomocą nauczycieli dwa przedstawienia teatralne w ramach projektu SEME.

Młodzież z Gimnazjum 47 odbyła spotkania z dwoma mężczyznami, którzy osobiście doświadczyli tragedii II wojny światowej. Kiedy wybuchła wojna, pan Józef Majda i pan Tracz byli młodymi chłopcami: wojna zaskoczyła ich w najlepszych latach ich życia i zmieniła to życie na zawsze. I właśnie ich losy, od początku wojny do jej zakończenia, posłużyły za podstawę do napisania scenariusza przedstawienia gimnazjalnego. W kilku scenach pokazano moment wybuchu wojny, chaos pierwszych dni, próbę ucieczki z Łodzi i powrót do rodzinnego miasta. A następne sceny przedstawiły, jak radzili sobie ludzie w tym tragicznym, niebezpiecznym i nieludzkim czasie. Sceny codziennego życia mówiły o trudnościach ze zdobyciem pożywienia, terrorze ze strony okupanta, a także działaniu w polskim ruchu oporu.
 
projekty edukacyjne 
 
Młodzież z XXXI Liceum Ogólnokształcącego oparła swoje przedstawienie na wiedzy, jaką zdobyli podczas lekcji historii. Dokumentację potrzebną do organizacji przedstawienia uzupełnili wizytą w Muzeum Tradycji Niepodległościowych, gdzie mieli możliwość zapoznania się historią Łodzi w czasie II wojny światowej, obejrzeć zbiory i dokumentację, pogłębić wiedzę o czasach wojny i okupacji. Ostatnia częścią przygotowań był seria wizyt w Muzeum Radegast – które upamiętnia stację kolejową, miejsce, z którego wysyłano ludność żydowską do obozów zagłady. Kanwą tego przedstawienia stały się losy łódzkich Żydów, który stanowili przed wojną 1/4  populacji miasta. Przedstawienie okazało się tak naprawdę happeningiem, grą świateł, obrazów i muzyki, bezdialogową paraboliczną ilustracją losów narodu żydowskiego w czasie II wojny światowej. 

Projekt obejmował uczestników z pięciu krajów: Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Polski. Partnerstwo w projekcie poszerzono ponadto o przedstawicieli i instytucje Niemiec, Malty i Czech. Inicjatywa objęła uczestników ze wielu obszarów kultury i edukacji (szkoły, władze lokalne, stowarzyszenia, muzea, fundacje kulturalne i uniwersytety).

Organizatorzy projektu SEME uznali taką formułę pracy za najlepiej wspierającą dialog międzypokoleniowy. Można mieć nadzieję, że dzięki takim projektom młodzież zyska większą świadomość historyczną wynikającą z popularyzacji i ochrony tej części ich kulturowego dziedzictwa, która ma bezpośredni związek z pamięcią o dwudziestowiecznych konfliktach w Europie. 

(Źródło: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie