Personalizacja nauczania drogą do edukacyjnego sukcesu?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świadomość niedopasowania systemów edukacji do szybko zmieniającego się współczesnego świata jest coraz wyższa wśród osób zajmujących się edukacją. Wiele osób interesuje odpowiedź na pytanie, jak osiągnąć edukacyjny sukces. O tym dyskutowali także uczestnicy III Międzynarodowego Kongresu Europejskiego Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji Zróżnicowanej, który odbywał się w dniach 7-8 października w Warszawie pod wymownym tytułem: „Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania”.PHOTO: SXC.HU

Przedstawiono na nim badania i praktyczne doświadczenia edukacji spersonalizowanej i zróżnicowanej ze względu na płeć (oddzielnie dla dziewcząt i chłopców), jako jedną z możliwych odpowiedzi na globalny kryzys w edukacji.

Szczególną uwagę uczestników zwróciły wykłady prof. Cristiny Hoff Sommers z American Enterprise Institute oraz prof. Corneliusa Riordana z Providence College (oboje z USA), którzy mówili o renesansie nauczania dla dziewcząt i chłopców w Stanach Zjednoczonych. O ile kiedyś tego typu placówki należały do grona drogich, prywatnych szkół, o tyle w ostatnich latach model ten wprowadzany jest do sektora publicznego. Do 2001 roku koedukacja była w USA obligatoryjna, jednak na mocy ustawy No Child Left Behind, umożliwiono tworzenie szkół, klas lub poszczególnych zajęć osobno dla dziewcząt i chłopców. Prawo to zostało wprowadzone wspólnie przez demokratów (z ówczesną senator Hillary Clinton) i republikanów. Rezultaty okazały się znakomite – polepszyły się wyniki dydaktyczne uczniów i wzrósł poziom bezpieczeństwa.

„Szereg badań wykazuje, że mimo wielowymiarowości szkolnej, podział w szkole ze względu na płeć jest silniejszy niż podział ze względu na rasę“ – mówił prof. Jaume Camps z Barcelony (Hiszpania). „Dziewczynki tworzą zazwyczaj własne grupy oparte na takich aspektach jak rozmowa, intymność, kontakt osobisty, podczas gdy dla chłopców ważniejsze są: aktywność, hierarchia, wyznaczanie sobie nawzajem statutu itd. To wszystko sprawia, że różnicowanie metod dydaktycznych i wychowawczych staje się niezwykle istotnym wymogiem i ostatecznie czynnikiem wpływającym na wyrównywanie szans. Można bowiem wówczas odpowiednio traktować przedstawicieli każdej płci.“

Doświadczenia szkół z edukacją zróżnicowaną powinny być udostępnione innym placówkom edukacyjnym, wzbogacając ofertę dydaktyczną i wychowawczą szkoły – czytamy w przesłaniu Kongresu.

Uczestnicy Kongresu podkreślali również, że w każdym kraju rodzice powinni mieć prawo wyboru modelu edukacyjnego, który uznają za najlepszy dla swoich dzieci, niezależnie od tego, czy będzie to szkoła mieszana, czy z edukacją zróżnicowaną. Niemniej ważne jest, by tego wyboru mogli dokonać na jednakowych warunkach, niezależnie od preferowanej opcji.

Kongres został objęty patronatami Ministerstw Edukacji Narodowej oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP, Przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP, Marszałka Województwa Mazowieckiego, prezydentów największych polskich miast: Gdańska, Katowic, Krakowa, Warszawy i Wrocławia oraz dziekanów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie i Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Dostępne jest już opracowanie z wystąpieniami uczestników Kongresu. Osoby zainteresowane mogą nadsyłać zgłoszenia na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Zróżnicowanej (European Association Single-Sex Education) działa od 2006 roku. Skupia przedstawicieli osiemnastu krajów europejskich. W naszym kraju działa Fundacja EASSE Polska, która odpowiada za przekazywanie wiedzy i doświadczeń dotyczące edukacji zróżnicowanej oraz wspiera inicjatywy instytucji i szkół w tym zakresie. Tegoroczny Międzynarodowy Kongres Easse był trzecim tego typu spotkaniem. Poprzednie Kongresy obyły się w : Barcelonie (2007) i  Rzymie (2009).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie