Personalizacja nauczania drogą do edukacyjnego sukcesu?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świadomość niedopasowania systemów edukacji do szybko zmieniającego się współczesnego świata jest coraz wyższa wśród osób zajmujących się edukacją. Wiele osób interesuje odpowiedź na pytanie, jak osiągnąć edukacyjny sukces. O tym dyskutowali także uczestnicy III Międzynarodowego Kongresu Europejskiego Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji Zróżnicowanej, który odbywał się w dniach 7-8 października w Warszawie pod wymownym tytułem: „Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania”.PHOTO: SXC.HU

Przedstawiono na nim badania i praktyczne doświadczenia edukacji spersonalizowanej i zróżnicowanej ze względu na płeć (oddzielnie dla dziewcząt i chłopców), jako jedną z możliwych odpowiedzi na globalny kryzys w edukacji.

Szczególną uwagę uczestników zwróciły wykłady prof. Cristiny Hoff Sommers z American Enterprise Institute oraz prof. Corneliusa Riordana z Providence College (oboje z USA), którzy mówili o renesansie nauczania dla dziewcząt i chłopców w Stanach Zjednoczonych. O ile kiedyś tego typu placówki należały do grona drogich, prywatnych szkół, o tyle w ostatnich latach model ten wprowadzany jest do sektora publicznego. Do 2001 roku koedukacja była w USA obligatoryjna, jednak na mocy ustawy No Child Left Behind, umożliwiono tworzenie szkół, klas lub poszczególnych zajęć osobno dla dziewcząt i chłopców. Prawo to zostało wprowadzone wspólnie przez demokratów (z ówczesną senator Hillary Clinton) i republikanów. Rezultaty okazały się znakomite – polepszyły się wyniki dydaktyczne uczniów i wzrósł poziom bezpieczeństwa.

„Szereg badań wykazuje, że mimo wielowymiarowości szkolnej, podział w szkole ze względu na płeć jest silniejszy niż podział ze względu na rasę“ – mówił prof. Jaume Camps z Barcelony (Hiszpania). „Dziewczynki tworzą zazwyczaj własne grupy oparte na takich aspektach jak rozmowa, intymność, kontakt osobisty, podczas gdy dla chłopców ważniejsze są: aktywność, hierarchia, wyznaczanie sobie nawzajem statutu itd. To wszystko sprawia, że różnicowanie metod dydaktycznych i wychowawczych staje się niezwykle istotnym wymogiem i ostatecznie czynnikiem wpływającym na wyrównywanie szans. Można bowiem wówczas odpowiednio traktować przedstawicieli każdej płci.“

Doświadczenia szkół z edukacją zróżnicowaną powinny być udostępnione innym placówkom edukacyjnym, wzbogacając ofertę dydaktyczną i wychowawczą szkoły – czytamy w przesłaniu Kongresu.

Uczestnicy Kongresu podkreślali również, że w każdym kraju rodzice powinni mieć prawo wyboru modelu edukacyjnego, który uznają za najlepszy dla swoich dzieci, niezależnie od tego, czy będzie to szkoła mieszana, czy z edukacją zróżnicowaną. Niemniej ważne jest, by tego wyboru mogli dokonać na jednakowych warunkach, niezależnie od preferowanej opcji.

Kongres został objęty patronatami Ministerstw Edukacji Narodowej oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP, Przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP, Marszałka Województwa Mazowieckiego, prezydentów największych polskich miast: Gdańska, Katowic, Krakowa, Warszawy i Wrocławia oraz dziekanów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie i Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Dostępne jest już opracowanie z wystąpieniami uczestników Kongresu. Osoby zainteresowane mogą nadsyłać zgłoszenia na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Zróżnicowanej (European Association Single-Sex Education) działa od 2006 roku. Skupia przedstawicieli osiemnastu krajów europejskich. W naszym kraju działa Fundacja EASSE Polska, która odpowiada za przekazywanie wiedzy i doświadczeń dotyczące edukacji zróżnicowanej oraz wspiera inicjatywy instytucji i szkół w tym zakresie. Tegoroczny Międzynarodowy Kongres Easse był trzecim tego typu spotkaniem. Poprzednie Kongresy obyły się w : Barcelonie (2007) i  Rzymie (2009).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie