Świadomość niedopasowania systemów edukacji do szybko zmieniającego się współczesnego świata jest coraz wyższa wśród osób zajmujących się edukacją. Wiele osób interesuje odpowiedź na pytanie, jak osiągnąć edukacyjny sukces. O tym dyskutowali także uczestnicy III Międzynarodowego Kongresu Europejskiego Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji Zróżnicowanej, który odbywał się w dniach 7-8 października w Warszawie pod wymownym tytułem: „Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania”.
Przedstawiono na nim badania i praktyczne doświadczenia edukacji spersonalizowanej i zróżnicowanej ze względu na płeć (oddzielnie dla dziewcząt i chłopców), jako jedną z możliwych odpowiedzi na globalny kryzys w edukacji.
Szczególną uwagę uczestników zwróciły wykłady prof. Cristiny Hoff Sommers z American Enterprise Institute oraz prof. Corneliusa Riordana z Providence College (oboje z USA), którzy mówili o renesansie nauczania dla dziewcząt i chłopców w Stanach Zjednoczonych. O ile kiedyś tego typu placówki należały do grona drogich, prywatnych szkół, o tyle w ostatnich latach model ten wprowadzany jest do sektora publicznego. Do 2001 roku koedukacja była w USA obligatoryjna, jednak na mocy ustawy No Child Left Behind, umożliwiono tworzenie szkół, klas lub poszczególnych zajęć osobno dla dziewcząt i chłopców. Prawo to zostało wprowadzone wspólnie przez demokratów (z ówczesną senator Hillary Clinton) i republikanów. Rezultaty okazały się znakomite – polepszyły się wyniki dydaktyczne uczniów i wzrósł poziom bezpieczeństwa.
„Szereg badań wykazuje, że mimo wielowymiarowości szkolnej, podział w szkole ze względu na płeć jest silniejszy niż podział ze względu na rasę“ – mówił prof. Jaume Camps z Barcelony (Hiszpania). „Dziewczynki tworzą zazwyczaj własne grupy oparte na takich aspektach jak rozmowa, intymność, kontakt osobisty, podczas gdy dla chłopców ważniejsze są: aktywność, hierarchia, wyznaczanie sobie nawzajem statutu itd. To wszystko sprawia, że różnicowanie metod dydaktycznych i wychowawczych staje się niezwykle istotnym wymogiem i ostatecznie czynnikiem wpływającym na wyrównywanie szans. Można bowiem wówczas odpowiednio traktować przedstawicieli każdej płci.“
Doświadczenia szkół z edukacją zróżnicowaną powinny być udostępnione innym placówkom edukacyjnym, wzbogacając ofertę dydaktyczną i wychowawczą szkoły – czytamy w przesłaniu Kongresu.
Uczestnicy Kongresu podkreślali również, że w każdym kraju rodzice powinni mieć prawo wyboru modelu edukacyjnego, który uznają za najlepszy dla swoich dzieci, niezależnie od tego, czy będzie to szkoła mieszana, czy z edukacją zróżnicowaną. Niemniej ważne jest, by tego wyboru mogli dokonać na jednakowych warunkach, niezależnie od preferowanej opcji.
Kongres został objęty patronatami Ministerstw Edukacji Narodowej oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP, Przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP, Marszałka Województwa Mazowieckiego, prezydentów największych polskich miast: Gdańska, Katowic, Krakowa, Warszawy i Wrocławia oraz dziekanów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie i Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Dostępne jest już opracowanie z wystąpieniami uczestników Kongresu. Osoby zainteresowane mogą nadsyłać zgłoszenia na adres mailowy:
Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Zróżnicowanej (European Association Single-Sex Education) działa od 2006 roku. Skupia przedstawicieli osiemnastu krajów europejskich. W naszym kraju działa Fundacja EASSE Polska, która odpowiada za przekazywanie wiedzy i doświadczeń dotyczące edukacji zróżnicowanej oraz wspiera inicjatywy instytucji i szkół w tym zakresie. Tegoroczny Międzynarodowy Kongres Easse był trzecim tego typu spotkaniem. Poprzednie Kongresy obyły się w : Barcelonie (2007) i Rzymie (2009).