Szkoła nie może zostać w epoce kredy. Zaś nauczyciele, jeśli zależy im na dobrym kontakcie z wychowankami, powinni starać się wplatać nowoczesne technologie w służbę edukacji. Mają im w tym pomóc bezpłatne szkolenia informatyczne prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w ramach projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”.
Znaczna część spośród około 55 tys. małopolskich nauczycieli odczuwa braki w sferze korzystania z Internetu, oprogramowania komputerowego oraz multimediów. Jeśli wplatają nowoczesne technologie w nauczanie, to zwykle robią to nieśmiało i nie w pełni wykorzystują szeroki wachlarz możliwości. I to właśnie ci, którzy chcieliby unowocześnić swój warsztat pracy oraz swobodnie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, są adresatami współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny projektu szkoleniowego. Prócz nauki praktycznego wykorzystania dostępnych technologii w dydaktyce, szkolenia WUP-u są również drogowskazem i bodźcem do samokształcenia w tej dziedzinie.
Nowoczesny nauczyciel powinien uczyć w nowoczesny sposób.
Realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Małopolskim Kuratorium Oświaty i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego kursy dla nauczycieli to także innowacyjna odpowiedź na trendy zaznaczające się we współczesnej edukacji oraz zmiany społeczne związane z ekspansją Internetu jako jednego z głównych źródeł wiedzy młodego człowieka.
"Nie ma takiej możliwości, by szkoła odizolowała się od współczesnych trendów, a nauczyciele prowadzili lekcje tak, jak robiło się to wiele lat temu. Współczesnym uczniom kreda i tablica już nie wystarczają. Wyniki badań wskazują, że uczniowie w ponad 70 proc. sięgają po informacje do Internetu. Pozostałe 30 proc. wiedzy uzyskują łącznie od rodziców, z książek, od rówieśników i nauczycieli. Nie ma zatem możliwości, aby zamknąć naukę wyłącznie w murach szkoły. Jeżeli dla uczniów naturalnym środowiskiem jest Internet i komputer, bez których praktycznie nie są w stanie funkcjonować, to trzeba dołożyć wszelkich starań, by informacje, które chcemy jako nauczyciele im przekazać, znalazły się w tym miejscu, w którym oni mogą je zdobyć. Stąd hasło <<Idźmy za uczniem>> jest jak najbardziej uzasadnione" - podkreśla Artur Bodziony z Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.
Chodzi więc nie tylko o wykształcenie nowoczesnego nauczyciela, który sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w pracy dydaktycznej, ale także o zmniejszenie dystansu informatycznego pomiędzy nauczycielem a uczniem.
"Komputer, Internet, multimedia to w obecnych czasach podstawowe narzędzia, którymi posługuje się uczeń. Niejednokrotnie robi to lepiej od dorosłych. Nauczyciele chcąc dotrzeć do dziecka muszą mieć z nim wspólną płaszczyznę porozumienia. Myślę, ze wspólne korzystanie z technik informacyjnych i komunikacyjnych powoduje, iż stajemy się dla ucznia partnerem. A ważnym jest, by mieć wspólne zainteresowania. Jesteśmy wtedy bliżej ucznia. Budujemy swój autorytet. Dajemy sygnał, że interesuje nas to, co stanowi dla niektórych uczniów sposób na spędzanie wolnego czasu" – twierdzi Agata Wosińska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 31 w Krakowie, gdzie odbyła się seria szkoleń DZN dla nauczycieli.
Projekt szkoleniowy “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej" cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od jesieni 2008 roku, kiedy to wystartowały pierwsze grupy szkoleniowe, wiedzę informatyczną uzupełniło aż 4476 nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski. Najwięcej nauczycieli przeszkolono do tej pory na terenie Krakowa (691 osób). W statystykach projektu przoduje również powiat chrzanowski, gdzie szkolenia ma za sobą już 433 nauczycieli oraz powiat grodzki Nowy Sącz z 421 absolwentami kursu. Docelowo inicjatywa ma obejmować 6 tys. nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych pracujących w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Województwa Małopolskiego.
Podczas kursu obejmującego 80 godzin zajęć uczestnicy poznają np. programy do tworzenia prezentacji multimedialnych oraz programy do graficznej obróbki obrazu. Zapoznają się także z arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstu. Uczą się szukać w Internecie materiałów do prowadzenia lekcji oraz zamieszczać w sieci przygotowane przez siebie materiały dydaktyczne.
Kursanci otrzymują pakiet podręczników i materiałów szkoleniowych. Udział w szkoleniu jest całkowicie bezpłatny. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów bardzo blisko miejsca zatrudnienia kursantów. Oprócz zdobycia umiejętności informatycznych uczestnicy szkoleń mają możliwość bezpłatnego zdawania egzaminu ECDL START. Wielu korzysta z tej szansy. Do tej pory certyfikat ECDL uzyskało 965 osób.
Nauczyciele, którzy zdecydowali się podnieść informatyczne kwalifikacje, wysoko oceniają walory szkoleń DZN. Średnia ocena (w sześciostopniowej skali), jaką wystawili szkoleniom przekracza 5.
"Nasza szkoła z roku na rok unowocześnia swoją bazę informatyczną, co stwarza dla nas nauczycieli nowe wyzwania w dziedzinie technologii informacyjnej. W związku z tym naszą wiedzę również musimy na bieżąco wzbogacać" - mówi Karolina Król uczestniczka z grupy szkoleniowej w Tyliczu.
"Projekt DZN, w którym miałam szczęście uczestniczyć, dodał mi odwagi, umiejętności i wiedzy o technologii komputerowej. Teraz częściej i bez problemu mogę pracować przy komputerze. Swoje umiejętności w zakresie obsługi komputera oceniam bardzo dobrze. W dzisiejszych czasach, każdy powinien posiąść wiedzę z zakresu TI. Będę zachęcać koleżanki do uczestnictwa w kolejnych cyklach" - twierdzi nauczycielka Helena Węglarz, która ukończyła kurs DZN w Mszanie Dolnej.
Absolwenci mają także świadomość, iż nowe umiejętności podnoszą ich atrakcyjność zawodową, ale także pozwalają wykształcić ucznia, który po opuszczeniu szkoły będzie umiał swobodnie poruszać się po rynku pracy i adaptować do zmieniającej się rzeczywistości.
Warto podkreślić, ze projekt DZN przyczynia się do zniwelowania dysproporcji pomiędzy poziomem edukacji w miastach i na wsi. Większość uczestników szkoleń jest bowiem rekrutowana z terenów miejsko-wiejskich i wiejskich. Ponad połowa absolwentów uczy w szkołach wiejskich. Projekt zwiększa także mobilność nauczycieli na rynku pracy.
Realizatorzy wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia informatycznego kadry pedagogicznej zdecydowali się na poszerzenie metod szkoleniowych. Wprowadzono metodę e-kształcenia w systemie blended-learning (połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami). Przeszkolony tą metodą nauczyciel potrafi wykorzystywać platformę Moodle do pracy z uczniami. Ranga i znaczenie szkoleń projektu “Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej” zostały docenione przez ekspertów Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Projekt uzyskał nominację do międzynarodowego konkursu Fundacji ECDL “Best Practice Awards". W opinii większości polskich ekspertów ECDL okazał się najlepszy w kategorii Government/Public.
Więcej informacji o projekcie i możliwość rejestracji na stronie www.nauczyciele.mos.krakow.pl.
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.
Ostatnie komentarze