Polski nauczyciel innowatorem w światowym nauczaniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Krzysztof Nowak, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Choszcznie w województwie zachodniopomorskim, został uhonorowany tytułem Innowatora w Nauczaniu, podczas prestiżowego, IX Europejskiego Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół w Lizbonie organizowanego co roku przez Microsoft w ramach programu Partners in Learning.(C) Partners In Learning, Microsoft

 

Microsoft w Polsce od lat angażuje się w działania na rzecz rozwoju edukacji. Innowacyjne nauczanie – to przede wszystkim zaangażowany nauczyciel, który potrafi swoją pasją zarażać uczniów i przez to wspierać ich rozwój. Technologia wkroczyła na stałe do życia codziennego. Z badań wynika, że ok. 96% polskich dzieci w wieku szkolnym ma w tej czy innej formie dostęp do internetu, komputera. Kolorowe, wirtualne światy są dla nich naturalnym środowiskiem i bez wykorzystania nowych narzędzi w szkole atrakcyjność edukacji będzie coraz bardziej odstawała od tego, co dzieci mają na co dzień – podczas zabawy czy nauki w domu. Takie podejście staje się zbieżne z działaniami, jakie podejmuje polski rząd w obszarze edukacji przyjmując projekt Cyfrowa Szkoła.

„Bardzo cieszę się, że jest w Polsce grupa nauczycieli, która doskonale radzi sobie z nowymi technologiami i używa ich na swoich zajęciach. Jeśli edukacją zajmują się osoby, które są nie tylko przygotowane merytorycznie, ale też robią to z pasją, należy to docenić. To od nich zależy w ogromnej mierze przyszłość naszych dzieci.” - mówi Jacek Murawski, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.

Już ponad cztery miliony nauczycieli i pedagogów ze 115 krajów uczestniczy w programie „Partners in Learning”, rozwijanym także Polsce od początku 2004 roku. Microsoft - światowy lider w dziedzinie nowoczesnych technologii od lat aktywnie wspiera upowszechnianie wykorzystywania narzędzi informatycznych w edukacji.

„Podobnie jak Ministerstwu Edukacji przy projekcie Cyfrowa Szkoła, tak i nam, bardzo zależy na tym, żeby Program Partners in Learning pomógł pedagogom efektywniej przygotowywać uczniów do funkcjonowania za kilka lat na rynku pracy. Program opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Zadanie to ma być realizowane przez nauczycieli, którzy potrafią świadomie i umiejętnie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji.”– dodaje Małgorzata Snarska, Szefowa Programu Microsoft Partners in Learning.

Forum nowoczesnej edukacji

W ramach programu „Partners in Learning” Microsoft od dziewięciu lat organizuje międzynarodowy konkurs „Innowacyjny nauczyciel”. Biorą w nim udział nauczyciele z całego świata. Zwycięzcy etapów krajowych są zapraszani do udziału w Europejskim lub Światowym Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół, które odbywa się co roku. Podczas tegorocznego, Europejskiego Forum, które odbyło się w tym roku w Lizbonie, Krzysztof Nowak z choszczeńskiej Szkoły Podstawowej nr 1 został wyróżniony tytułem Innowator w Nauczaniu (1st Runner up).

„Podczas forum przedstawiłem realizowany w szkole, w której pracuję, interdyscyplinarny projekt edukacyjny „Podróż dookoła świata” – mówi Krzysztof Nowak. - Bardzo się cieszę, że zyskał on uznanie w oczach jurorów, którzy przyznali mi tytuł 1st Runner up w kategorii Teacher as Innovator and Change Agent. To nie tylko wielki zaszczyt, ale również dowód na to, że każdy nauczyciel może w innowacyjny sposób stosować zdobycze technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej. Jestem przekonany, że takich nauczycieli jak ja, są w Polsce tysiące.” – dodaje.

Forum jest miejscem wymiany doświadczeń nauczycieli z różnych państw. Omawia się na nim metody, jakie można wykorzystać, by lekcje były wartościowe i ciekawe dla uczniów, oraz sposoby upowszechniania dobrych praktyk w korzystaniu z Internetu.

„Forum było wspaniałą okazją do nawiązywania kontaktów z nauczycielami z całej Europy oraz wymieniania doświadczeń z nimi. Rozmawialiśmy zarówno podczas warsztatów, jak i w czasie wspólnych posiłków, przerw kawowych, wycieczki do lizbońskiej szkoły, czy przy stanowiskach, na których nauczyciele biorący udział w konkursie prezentowali swoje projekty. Mam nadzieję, że te rozmowy zaowocują wspólnymi międzynarodowymi projektami. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tak wspaniałym wydarzeniu.” – powiedziała Izabela Kulpa, biorąca udział w tegorocznym Forum.

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel, organizowany przez Microsoft w ramach programu wspierania edukacji informatycznej Partners in Learning, jest skierowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów. Aby wziąć w nim udział, uczestnik musi przedstawić projekt edukacyjny opracowany wraz z uczniami podczas zajęć szkolnych. Projekt powinien dotyczyć wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu dowolnego przedmiotu. W przygotowaniu prezentacji pomaga specjalny szablon udostępniony przez firmę Microsoft.

„Podczas odbywającego się jesienią Ogólnopolskiego Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół poznałem wielu nauczycieli z pasją i pełnych pomysłów. Myślę, że to właśnie dzięki takim pedagogom nasze szkoły nie tylko będą mogły dostosować się do nowych wymagań, ale same będą wyznaczały nowe kierunki kształcenia. Rzesza nauczycieli w twórczy sposób stosuje technologię w swojej pracy. Nie zawsze jednak mamy okazję skorzystać z ich doświadczeń. Dlatego zachęcam wszystkich do udziału w kolejnym konkursie. Warto pokazać swoją pracę.” – mówi Krzysztof Nowak, europejski Innowator w Nauczaniu.

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła organizowany jest przez Microsoft we współpracy z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie (OEIIZG) oraz tygodnikiem „Głos Nauczycielski”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie