KOED pozytywnie o Cyfrowej Szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) pozytywnie ocenia przyjęty 3 kwietnia przez Radę Ministrów rządowy program Cyfrowa Szkoła. Wierzymy, że jego realizacja będzie ogromnym krokiem w kierunku unowocześnienia polskiej edukacji i podnoszenia kompetencji informacyjno- komunikacyjnych uczniów i nauczycieli.photo: sxc.hu

Szczególnie cieszy nas, że Rada Ministrów uznała tworzenie publicznych zasobów materiałów edukacyjnych publikowanych na wolnej licencji za jeden z priorytetów polityki edukacyjnej państwa. Ten krok stawia Polskę w awangardzie krajów modernizujących swoje systemy edukacyjne tak,  by sprostać wyzwaniom XXI wieku. Chcieliśmy gorąco pogratulować ministrom Michałowi Boniemu, Krystynie Szumilas, Igorowi Ostrowskiemu i Joannie Berdzik oraz ich zespołom osiągniętych wyników. Wiemy, że współpraca międzyresortowa bywa trudna i niewdzięczna. Tym bardziej cieszy nas wspólny wysiłek Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwa  Edukacji Narodowej na rzecz wspierania dostępności treści edukacyjnych wysokiej jakości.

Cyfrowa Szkoła jest pierwszym w Polsce systemowym projektem rządowym, w ramach którego powstaną Otwarte Zasoby Edukacyjne dostępne na wolnych licencjach. Po pionierskich działaniach w ramach projektu „Włącz Polskę” MEN, programów pomocy rozwojowej MSZ i edukacji kulturalnej MKiDN, jest to logiczny następny krok na rzecz wspierania oferty zasobów edukacyjnych o treści wolne i publiczne. Zabiegaliśmy o taki kształt programu podczas konsultacji społecznych Cyfrowej Szkoły oraz powiązanego z nim projektu wprowadzenia e-podręczników. KOED od pięciu lat promuje otwarte rozwiązania w nauce i edukacji, dlatego doceniamy założenia programu, które są zgodne z naszymi priorytetami. Mamy nadzieję, że trend ten będzie kontynuowany, w szczególności w zakresie działania portalu Scholaris, treści edukacyjnych tworzonych przez media publiczne i w ramach konkursów grantowych, w tym ze środków europejskich, realizowanych przez MEN i inne ministerstwa w przypadkach, gdy celem jest wspieranie tworzenia wartościowych materiałów edukacyjnych.

Decyzja rządu polskiego jest pozytywnie komentowana i doceniana przez organizacje zajmujące się edukacją także za granicą. Polska edukacja znalazła się dzięki tym decyzjom na światowej mapie działań i tworzenia Otwartych Zasobów Edukacyjnych, które są rozwijane przez rządy w Stanach Zjednoczonych od 2009 r. (Kalifornia, Washington, Utah, Floryda), oraz w Holandii, gdzie także w 2009 r. wystartował narodowy portal Wikiwijs otwartych zasobów dydaktycznych opracowywanych przez nauczycieli, jak również wspierane i promowane wśród rządów krajowych przez UNESCO, które postrzega OZE jako praktyczną realizację zasady równości z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Cyfrowa Szkoła jest szansą na rozwój polskiej edukacji, ponieważ przewiduje wdrożenie zasad otwartości zasobów na wielu poziomach: prawnym, technologicznym i  finansowym. Dzięki zastosowaniu wolnej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (lub innej kompatybilnej) e-podręczniki będą dostępne dla każdego, za darmo z prawem do wykorzystania w dowolny sposób. Uważamy ze niezmiernie istotny fakt, że podręczniki stworzonej na tej liberalnej licencji będą mogły być nie tylko dostępne za darmo w internecie, ale także drukowane i rozpowszechniane w formie tradycyjnej. Wolna licencja jest narzędziem pozwalającym na swobodne kopiowanie i dostosowanie materiałów do dowolnej formy dystrybucji. W sytuacji w której dopiero wypracowujemy właściwe formy korzystania z treści w formie cyfrowej ta elastyczność jest niezmiernie ważnym atutem.

W przypadku dystrybucji cyfrowej uwzględnienie przynajmniej jednego otwartego formatu lub (w przypadku dostępu w sieci WWW) zachowanie zgodności z wymogami Web Content Accessibility Guidelines (W3C), zapewni większą dostępność zasobów także dla osób niepełnosprawnych. E-podręczniki udostępnione w elektronicznym otwartym formacie stają się automatycznie dostępne dla wielu osób z różnymi dysfunkcjami narządu wzroku lub ruchu, także poprzez ich wydruk na drukarkach braille’owskich i w innych wyspecjalizowanych formach.

Warto zaznaczyć, iż niepokoje, jakie pojawiają się w związku z planowanym wdrożeniem programu, odnoszące się do jakości i ciągłości tworzenia zasobów edukacyjnych oparte są o tradycyjny model tworzenia, druku czy dystrybucji, który jest kosztowny i nakłada ciężary na końcowych odbiorców. Materiały tworzone na wolnych licencjach i aktualizowane w systemie rozproszonym będą tańsze w produkcji, dystrybucji i przystępniejsze w użyciu. Istnieje zatem realna szansa, że wprowadzenie tych zmian spowoduje radykalne obniżenie kosztów dostępu do materiałów dydaktycznych, a jeśli na to nałoży się dotacja publiczna, to edukacja stanie się faktycznie dostępna dla każdego.

Sygnalizujemy równocześnie pewne obawy związane z nieuwzględnieniem części naszych uwag, zgłaszanych w poprzednim stanowisku.

Doskonałym, a brakującym niestety, uzupełnieniem zasady zachowania otwartości zasobów edukacyjnych byłby wymóg otwartości w zakresie instalowanego na dofinansowanym przez program Cyfrowa Szkoła wyposażeniu sal. W szczególności można by go zrealizować w prosty sposób wymagając, by urządzenia (laptopy, tablety) miały preinstalowany – prócz innych systemów – również jeden system operacyjny oparty na wolnym i otwartym oprogramowaniu. Takie rozwiązanie przyczyniłoby się do zwiększania kompetencji technicznych  uczniów, a w dalszej perspektywie do zwiększenia ich konkurencyjności  na rynku pracy.

KOED i jej eksperci deklarują chęć pomocy w planowaniu działań związanych z realizacją programu oraz jego rozwojem w przyszłości.

 

Koalicja Otwartej Edukacji - www.koed.org.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie