Międzynarodowy dzień telefonów zaufania dla dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

“Wzmacnianie dzieci i młodzieży” – pod tym hasłem na całym świecie 17 maja obchodzony jest tegoroczny Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci. Inicjatorem święta jest Child Helpline International (CHI), międzynarodowa organizacja skupiająca 173 telefony zaufania dla dzieci ze 142 krajów świata.photo: sxc.hu

Pierwszy na świecie telefon zaufania dla dzieci powstał w 1970 roku w Nowej Zelandii. Już kilka miesięcy później, niezależnie i bez wiedzy o tej inicjatywie, swoje działanie rozpoczął w Warszawie Młodzieżowy Telefon Zaufania. Przez ostatnie 40 lat powstawało wiele lokalnych i ogólnopolskich telefonów zaufania dla dzieci. Niektóre rozwijały się poprzez specjalizację i profesjonalizację oferty pomocowej, inne niestety kończyły swoją działalność. Dziś w Polsce istnieje kilkanaście telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko nieliczne z nich są bezpłatne i ogólnodostępne. 17 maja to święto telefonów zaufania, ale też szansa na promowanie tej formy pomocy wśród dzieci i młodzieży. 

Fundacja Dzieci Niczyje, która prowadzi dwie linie pomocowe dla dzieci: 116 111 oraz 800 100 100, już po raz kolejny organizuje konkurs na najciekawsze lokalne obchody tego święta. Uczestniczą w nim szkoły, biblioteki, domy kultury i organizacje pozarządowe. Informacje na temat konkursu znajdują się na stronie www.dzientelefonow.fdn.pl.

Codziennie kilkaset młodych osób rozmawia z konsultantami Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Dzielą się tym, co jest dla nich trudne i bolesne, mówią o tym, co ich niepokoi, szukają rozwiązań swoich problemów.

„W rozmowie z dzieckiem ważne jest aby znaleźć coś, co może je wzmocnić. To może być obecność bliskiej osoby lub kontakt ze specjalistą, zauważenie mocnych strony dziecka, rozmowa o jego pasjach i osiągnięciach. Ważne jest wszystko, co pomaga naszym rozmówcom poczuć się lepiej.” – mówi Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu 116 111 – „Zależy nam, aby młode osoby dostrzegały i doceniały swoje możliwości, korzystały z nich i odzyskiwały wiarę we własne siły.”

W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie, dzieci i młodzież mogą się zwrócić do Helpline.org.pl który pomaga m.in. za pośrednictwem linii 800 100 100 i strony internetowej www.helpline.org.pl.

„Edukujemy dzieci nie tylko w kwestiach bezpieczeństwa w sieci, ale też staramy się im pokazać, jak wiele mogą zrobić w sytuacji zagrożenia. Pomagamy przezwyciężać bezsilność, która towarzyszy im, kiedy przeżywają trudności.” – mówi Marta Wojtas, koordynator Helpline.org.pl.

Od 2007 roku z zespołem Helpline.org.pl dzieci, młodzież, ich rodzice i profesjonaliści skontaktowali się ponad 158 tysięcy razy.

Od 2008 roku konsultanci Telefonu Zaufania 116 111 odebrali ponad 560 tysięcy połączeń oraz odpowiedzieli na ponad 15 tysięcy wiadomości online.

***

116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży to pierwszy, ogólnopolski i całkowicie bezpłatny telefon zaufania dla młodych osób, prowadzi go Fundacja Dzieci Niczyje. 116 111 służy dzieciom i młodzieży potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Telefon 116 111 jest dostępny 7 dni w tygodniu od godziny 12:00 do 20:00, strona internetowa towarzysząca telefonowi http://www.116111.pl/ umożliwia przesłanie anonimowej wiadomości online przez całą dobę. 

Helpline.org.pl - 800 100 100 to wspólny projekt Fundacji Dzieci Niczyje i Fundacji Orange, którego celem jest pomoc dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia związanych z korzystaniem z Internetu lub telefonii komórkowej. Konsultanci Helpline.org.pl obsługują bezpłatną linię 800 100 100 dostępną w dni powszednie w godzinach 11:00 – 17:00, chat dostępny na stronie www.helpline.org.pl, odpisują na wiadomości online oraz zgłoszenia przesyłane na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

(Źródło: Fundacja Dzieci Niczyje)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie