FreidelKanal

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Można uznać, że projekt rozpoczął się wraz z pierwszą lekcją języka niemieckiego w gimnazjum. Tam pierwszy raz zetknąłem się z nowatorskim podejściem do nauki języka z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Były one wykorzystywane w różnych formach i celach. Na lekcjach wykorzystywaliśmy prezentacje stworzone w programie PowerPoint. Prowadzone przez nas (tak, przez uczniów!) zajęcia były nagrywane.photo: www.youtube.com/user/FreidelKanal

Mieliśmy możliwość wykorzystywania telefonów komórkowych w celu dokumentowania pracy oraz szybkiego dostępu do Internetu. Niejednokrotnie tworzyliśmy filmy oraz nagrywaliśmy dialogi. Wypracowania oraz notatki sporządzaliśmy również w formie elektronicznej. Umożliwiało nam to łatwiejsze wprowadzanie zmian i poprawek oraz szybszą wymianę prac z kolegami z klasy i z nauczycielem. Podobną rolę pełnił „mail klasowy”, do którego każdy uczeń miał dostęp i który służył jako efektywna droga komunikacji z nauczycielem, również po zakończeniu lekcji, a nawet podczas nieobecności. Chciałem jednak, aby nasze działania zostały w pewien sposób zweryfikowane i jeszcze bardziej rozpowszechnione.

Dlatego powstał Freidel - kanał na YouTube, który wydaje mi się obecnie najlepszym medium przekazu. Nazwa pochodzi od wyrażenia „Frei Deutsch Lernen” – darmowa/nieodpłatna nauka języka niemieckiego, ale także nieograniczona niczym. Portal umożliwia łatwe i szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Jest to jeden z priorytetów. Na „FreidelKanal” sukcesywnie udostępniane będą wszystkie nasze prace, filmy, nagrania dialogów oraz dydaktyczne piosenki. Chciałbym, aby nauka języka niemieckiego stała się dla wielu osób przyjemnością.

***

Tomka Węgrzyna poznałem we wrześniu 2010 jako ucznia klasy gimnazjum. Od tego dnia uczył się niemieckiego przy zastosowaniu IT (TELL):

  • wykonywał prezentacje: tematyczne (zgodnie z podstawą programową), roczne (w ramach samooceny i ewaluacji) oraz po pobytach edukacyjnych w szkołach zagranicznych – ich celem było dzielenie się doświadczeniem edukacyjnym;
  • dokumentował swój rozwój językowy i ogólny dzięki IT (na stronie szkoły: Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach),
  • opracowywał materiały edukacyjne:

a) nagrania piosenek, nagrania tekstów językowych,
b) nagrania filmowe: film o kobietach romantyzmu niemieckiego, filmy z zajęć CLIL poza szkołą itd.,
c) wykorzystał swoje umiejętności IT przygotowując część ustna (prezentację i rozmowę) przy egzaminie Deutsches Sprachdiplom 1 – n.t. IT,

Tomasz Węgrzyn uwieńczył swoją tu w skrócie opisaną współpracę ze mną budową kanału FREIDEL na YouTube, gdzie zaczął zamieszczać udostępnione materiały do nauki języka niemieckiego, w tym w systemach CLIL i LdL oraz FREPA.

FREIDEL zawiera w sobie każdą z 8 kompetencji Delorsa i mieści się w krajowych i europejskich priorytetach ELL. Zawiera również: uczenie języka docelowego poprzez zabawę; nauczanie otwarte i na odległość (ODL); nauczanie języka przy wykorzystaniu technologii (TELL); CLIL (Content and Language Integrated Learning) - zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu.

Autorzy: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Tomasz Węgrzyn – uczeń klasy 3d w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie