Pozwólmy uczniom swobodnie latać

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Było to główne przesłanie ogólnopolskiej konferencji edukacyjnej „Nauczyciel w roli szkolnego łowcy talentów, czyli jak rozwijać zainteresowania i umiejętności uczniów”, która odbyła się kilka dni temu w Auli Politechniki Wrocławskiej jako komponent projektu Łowimy Talenty 2012/13.photo: sxc.hu

Nawet najlepsza sowa nic nie złowi, jeżeli jej nie pozwolisz wzlecieć - tym mottem rozpoczęła się konferencja, która stała się platformą wymiany doświadczeń dyrektorów, nauczycieli i instytucji podejmujących nurt tematów związanych z rozwijaniem zdolności uczniów. Wbrew obiegowym opiniom kondycja polskich szkół i uczniów nie jest słaba, ale niejednokrotnie nie dostrzega się w nich potencjału, bądź nie wykorzystuje się go efektywnie. Źródłem takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim niewiedza, brak wzorców, inspiracji i motywacji oraz niedostateczna współpraca podmiotów uczestniczących w obecnym systemie edukacji.

„Każde dziecko jest zdolne, tylko trzeba dać mu możliwość rozwoju, a najwłaściwszym miejscem do tego jest dom i szkoła. W rękach rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół kryje się potężna siła i ciąży na nich wielka odpowiedzialność. Jednak właściwe identyfikowanie uzdolnień uczniów wymaga nie tylko spostrzegawczości i działań ze strony rodziców, nie tylko całej rzeszy pracujących z oddaniem nauczycieli, ale i narzędzi, które pozwolą odkrywać predyspozycje uczniów w różnych dziedzinach. Z tego powodu narodziła się inicjatywa Łowimy Talenty, która ma na celu dostarczanie szkołom podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym narzędzi wspomagających rozbudzanie zainteresowań przedmiotami językowymi i ścisłymi oraz motywowanie i promowanie uzdolnionych uczniów i nauczycieli poprzez intelektualne współzawodnictwo i wymianę doświadczeń” – mówi Ilona Dusza Kowalska - koordynator projektu Łowimy Talenty i główny organizator konferencji.

W czasie konferencji zaprezentowano szereg dobrych praktyk, pomysłów i narzędzi wspierających nie tylko pracę z uczniami uzdolnionymi, ale i te pozwalające odkryć naturalne zdolności dzieci i młodzieży. Szczególne zainteresowanie wzbudziło wystąpienie dyrektor Gimnazjum Nr 1 w Luboniu – Anity Plumińskiej – Mieloch, która zaskoczyła uczestników pomysłowością, mnogością i efektywnością podejmowanych działań w swojej szkole, udowadniając przy tym, iż wcale nie potrzeba przy tym wysokich nakładów finansowych. Zaprezentowała m.in. ideę uczniowskiej działalności quasi badawczej z zakresu historii, która ma wymiar w zajęciach indywidualnych z wieloma nauczycielami oraz urlopem naukowym. Ponadto, uczniowie z lubońskiego gimnazjum są motywowani poprzez publikowanie informacji o sukcesach w mediach, ekspozycję na Ścianie Talentów i Alei Gwiazd, system stypendialny oraz udział w serii publikacji Rozwijamy talenty. Autorka pokreśliła, że aby jak najlepiej wspierać pasje uczniów niezbędna jest współpraca z instytucjami zewnętrznymi w tym m.in. z: IPN, NID czy Muzeum Martyrologicznym w Żabikowie.

„Każdy nauczyciel powinien patrzyć na ucznia indywidualnie, bo każdy ma jakiś talent, zdolność, umiejętność. Dobry nauczyciel powinien zwracać się do dziecka z szacunkiem, wskazując na jego mocne strony, gdyż wtedy ma szansę wykształcić się prawidłowa samoocena” – podkreślały prelegentki z Zespołu Szkół w Lubecku – Dyrektor Monika Kukowka i nauczyciel Ewy Lesik. Zwracały one uwagę na potęgę metody projektu – z nauczycielem jako tutorem – wspierającym, prowadzącym, oraz zaplecza pomocy dydaktycznych niezbędnych do wartościowej i kreatywnej realizacji zajęć. Interesującą propozycją było tu wykorzystanie narzędzi TIK do tworzenia ćwiczeń interaktywnych na przykładzie zajęć z języka niemieckiego. Szczególną uwagę Autorki zwróciły także na uczenie się przez doświadczenie (John Dewey), podkreślając, że w projektach najważniejsza jest zasada 3 Z – każdy projekt powinien być dla dzieci Zaplanowany, Zabawny i Zaskakujący, czyli nieść radość, bo – jak stwierdził Janusz Korczak – "Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat, zatem nauczyciel pracując według powyższych zaleceń także będzie radosny, zmotywowany i bardziej chętny do podejmowania nowych działań, a uśmiechnięte, zadowolone, szczęśliwe dziecko kształtuje w sobie wysoką samoocenę, co jest kluczem do sukcesu w dorosłym życiu."

Wszyscy referenci zwracali uwagę na konieczność zintensyfikowania ale i skonsolidowania działań na rzecz lepszej pracy z uczniami oraz stosowania indywidualnego podejścia do dziecka, jego potrzeb i możliwości z uwzględnieniem konieczności elastycznego podejścia do tradycyjnego modelu pracy szkoły. Dobór kadry nauczycielskiej przez dyrektora i nieustanne jej motywowanie, najlepiej własnym przykładem, uznano za ważny warunek dobrej pracy z uczniami zdolnymi. Szczególną uwagę zwracano na prawo dziecka do samorozwoju,

Istotnym elementem spotkania była Gala Talentów, uhonorowująca szkoły, których uczniowie osiągnęli ponadprzeciętne wyniki w projekcie Łowimy Talenty 2012/13. 8 statuetek powędrowało z rąk Rościsława Rabczuka (wicedyrektora Centrum Metod Stochastycznych im Hugona Steinhausa przy Politechnice Wrocławskiej, uhonorowanego w 2012 roku nagrodą im. Samuela Dicksteina za 50-letnią działalność popularyzatorską i organizacyjną, pracę z młodzieżą w ramach konkursów matematycznych) do delegacji 8 wyróżnionych szkół: Liceum Ogólnokształcącego Nr 1 z Żar, Liceum Ogólnokształcącego Nr 3 z Wrocławia, Liceum Ogólnokształcącego Nr 7 z Wrocławia, Szkoły Podstawowej Nr 28 z Opola, Gimnazjum Nr 8 w Opolu, Szkoły Podstawowej Nr 1 z Zabrza, Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkola z Wisznic oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 11 z Gliwic. Dodatkowo przyznano 3 keyboardy: Społecznej Szkole Podstawowej Nr 71 ze Szczecina, Sportowej Szkole Podstawowej Nr 72 z Wrocławia i Szkole Podstawowej Nr 18 z Gdyni.

Wydarzenie organizowany przez Łowców Talentów Jersz było zwieńczeniem projektu edukacyjnego Łowimy Talenty 2012/13 objętego patronatem Politechniki Wrocławskiej, w którym wyłoniono blisko 900 laureatów osiągających najwyższe wyniki z matematyki, języka polskiego, niemieckiego i angielskiego, spośród 117 tys. uczestników z całej Polski. „Potwierdziło ono fakt, że w Polsce jest sporo utalentowanych uczniów wspieranych przez coraz większą grupę nauczycieli, którzy chcą i potrafią więcej zdziałać na lekcji – zarówno w klasie jak i poza nią – traktując swoich uczniów jako wartościowych ludzi, którym trzeba pomóc wybrać najlepszą dla nich, indywidualną drogę rozwoju.” – zakończyła moderator konferencji Małgorzata Prokosz z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Notka o autorach: Ilona Dusza Kowalska jest koordynatorem projektu Łowimy Talenty 2012/13. Małgorzata Prokosz pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

(Źródło: Łowcy Talentów Jersz)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie