Dzień Bezpiecznego Internetu 2014

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

11 lutego w ponad 100 krajach na świecie obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tegoroczne hasło przewodnie - „Razem tworzymy lepszy Internet” - zwracało uwagę internautów na pozytywne aspekty korzystania z sieci i ich udział w tworzeniu wirtualnego świata.fot. Dzień Bezpiecznego Internetu 2014

Podczas tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu organizatorzy chcieli szczególnie podkreślić potencjał sieci, który dzieci mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami, jak również jako formę twórczej rozrywki.

„Razem tworzymy lepszy Internet – to hasło, które ma nas uczulić na ogromną rolę każdego internauty w kształtowaniu przyszłości internetu – internetu, który zrewolucjonizował naszą codzienność i wymaga stałej troski oraz zaangażowania wszystkich użytkowników, aby był zjawiskiem bezpiecznym, pozytywnym i stwarzającym nieograniczone możliwości twórcze. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci i młodych ludzi." - podkreśla Anna Rywczyńska z NASK, Koordynator Polskiego Centrum Programu Safer Internet.

Problem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie oraz wykorzystywania nowych mediów w edukacji jest coraz szerzej dostrzegany w szkołach w całej Polsce. W ramach DBI organizowane są liczne akcje edukacyjne, zarówno lokalne, jak i ogólnopolskie. W tegorocznej edycji DBI zgłoszono już ponad 600 różnorodnych inicjatyw promujących temat bezpieczeństwa w sieci wśród dzieci, młodzieży i rodziców. Wszyscy, którzy chcieliby jeszcze włączyć się w organizację DBI mogą zgłosić swoje działania na rzecz bezpieczeństwa online poprzez stronę www.dbi.pl, a tym samym wziąć udział w konkursie z nagrodami. Głównym partnerem konkursu jest Fundacja Orange.

"Aby zapewnić bezpieczne środowisko w internecie, niezwykle ważna jest współpraca pomiędzy specjalistami z różnych dziedzin. Dlatego głównym punktem obchodów DBI będzie debata o pozytywnym wykorzystaniu internetu i nowych technologii, do udziału w której zaprosiliśmy ekspertów: nauczycieli, psychologów, socjologów, policję, przedstawicieli biznesu, a także młodzież." – zapowiada Szymon Wójcik, Koordynator Projektu Safer Internet w FDN.

Podczas konferencji w dniu 11.02. w Warszawie zaprezentowano nowe inicjatywy edukacyjne poświęcone bezpieczeństwu dzieci i młodzieży w Internecie. W programie obchodów podkreślono się także rolę, jaką powinni pełnić dorośli – rodzice, opiekunowie, dziadkowie – w towarzyszeniu dzieciom w poznawaniu wirtualnej rzeczywistości. Temat jest szczególnie ważny w odniesieniu do ostatnich wyników badań prowadzonych w ramach projektu EU Kids Online, z których wynika, że pomimo deklarowanego przez 90 proc. rodziców stosowania różnego rodzaju ochrony aktywności dzieci w internecie, tylko 72 proc. dzieci w Polsce potwierdza, że jakiekolwiek ograniczenia czy ochrona ich dotyczą.

"Odnotowana w Polsce rozbieżność między odsetkiem rodziców deklarujących stosowanie ograniczeń, a odsetkiem dzieci dostrzegających te ograniczenia jest znacząca. Wynik ten wskazuje, że w Polsce możemy poprawić międzypokoleniową komunikację na temat tego, jakie aktywności w internecie i w jakich warunkach dzieci mogą podejmować, a jakich nie powinny." – mówi dr Lucyna Kirwil, Przedstawiciel Polski w EU Kids Online 3.

W Polsce po raz 10 obchody Dnia Bezpiecznego Internetu zorganizowało Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dzieci Niczyje (FDN). Głównym partnerem wydarzenia była Fundacja Orange. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

(Źródło: Program Safer Internet)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie