Zoomuj na kulturę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy da się uczyć w szkole o kulturze, nie dając szansy uczniom, by sami weszli w rolę twórców? Czy w dobie technologii oferujących moc kreacji młodzi wykorzystują je do nauki, opowiadania o świecie na swój własny sposób? Te pytania były punktem wyjścia do projektu (Ro)Zoom na Kulturę. Jego celem jest zachęcenie uczniów do skierowania obiektywu kamery na kulturę, historię i tradycję ich miejscowości.fot. domena publiczna

Eksperci od polskiej edukacji od lat podnoszą, że uczeń w szkole występuje zbyt często w roli biernego odbiorcy przekazu edukacyjnego, zdobywa wiedzę głównie poprzez słuchanie i ma niewielkie możliwości wpływania na proces zdobywania nowych kompetencji i informacji.

Szkoła nie jest zazwyczaj kuźnią kreatywności, a artystyczne zapędy są w niej wciąż mało cenione. Zapewne powiązane z tym faktem jest innym problem - niedostatek ciekawych, bezpłatnych i multimedialnych zasobów edukacyjnych, którymi autorami są młodzi ludzie. Choć dorastają w otoczeniu nowych mediów, najczęściej nie łączą np. pasji do nagrywania filmików z uczeniem się i zdobywaniem wiedzy, także dlatego, że szkoła rzadko pozwala im na takie działania. Badania pokazują, że choć 90% uczniów posiada w domu dostęp do internetu (Diagnoza Społeczna 2013), to według World Internet Project: Poland 2013 ponad 60% z nich korzysta biernie z internetu – ogląda zdjęcia, filmy, słucha muzyki. Liczba młodych osób regularnie publikujących w sieci jest znikoma. Dlatego w projekcie (Ro)Zoom na Kulturę chcielibyśmy, by uczniowie weszli w rolę twórców materiałów edukacyjnych o kulturze ich regionu.

Cel i przebieg projektu

Fundacja Think!, która jest organizatorem projektu, zaprasza nauczycieli polskiego, historii czy przedmiotów związanych z edukacją artystyczną i kulturalną, by razem z młodzieżą zastanowili się, do jakiego tematu zajęć uczniowie mogliby stworzyć materiał edukacyjny w postaci filmu. Zależy nam, by pomogli uczniom wybrać temat, tak, by przydał się jako ciekawa ilustracja zagadnień poruszanych na lekcjach. Materiał przez nich stworzony posłuży ich klasowym kolegom, a potem będzie mógł być wykorzystany przez znacznie szersze grono odbiorców w sieci. Może sfilmują pobliski zamek i poprzez jego historię przybliżą czasy średniowiecza? Albo przeprowadzą wywiad z muzykami ludowymi i zaprezentują swój film na lekcji o kulturze regionu? Do wyboru mają następujące kategorie tematyczne:

a) kategoria Osoba:

  • Lokalny artysta/ działacz społeczny / animator kultury. Sfilmuj wywiad z człowiekiem, który jest ważny dla rozwoju kultury w twojej okolicy. Stwórz filmowy portret.
  • Świadek historii. Przeprowadź wywiad z osobą (-ami), która zechce podzielić się wspomnieniami, swoją wiedzą na temat historii waszej miejscowości lub przedstaw postać historyczną związaną z regionem.

b) kategoria Obiekt:

  • Tropami epok. Sfilmuj obiekt, poprzez który ukażesz architektoniczne lub urbanistyczne cechy epoki [do wyboru]: średniowiecznej, renesansowej, barokowej, klasycystycznej, neogotyckiej.
  • Mury mówią. Jaką historię, legendę, wydarzenie opowiedziałby obiekt w twojej okolicy, gdyby mówił? Poznaj jego dzieje i poprzez swój film użycz mu głosu.

Filmy nadesłane do organizatora wezmą udział w konkursie na najciekawszy, najlepszy merytorycznie i jakościowo film edukacyjny. Następnie ocenione zostaną przez jury złożone z ekspertów zajmujących się edukacją i filmem. Twórcy najlepszych filmów otrzymają nagrody finansowe. Efektem końcowym projektu będzie stworzenie kanału na YouTube z uczniowskimi filmami i naniesienie ich na interaktywną mapę Polski, tak, by stworzyć i rozwijać zasoby dotyczące historii i kultury naszych miejscowości. Filmy opatrzone będą licencją Creative Commons i będą stanowić darmowy materiał edukacyjny dostępny w przyszłości dla szkół z całej Polski.

Zasoby dla uczniów i nauczycieli

W projekcie przygotowaliśmy dla nauczycieli pięć scenariuszy zajęć z języka polskiego, historii i wiedzy o kulturze oraz trzy ciekawe instruktaże dla uczniów na temat etapów kręcenia filmu i jego obróbki – w formie prezitacji, które będą w najbliższych dniach dostępne na stronie projektu www.kamerakultura.pl. Polecamy ją odwiedzać, gdyż będziemy przedstawiać narzędzia i metody edukacji kulturalnej z wykorzystaniem nowych technologii.

Dla 25 nauczycieli, którzy jako pierwsi zarejestrują szkołę w projekcie, wyślemy zestaw e-poradników o Mobilnej Edukacji (dla nauczyciela i ucznia). Rejestracja odbywa się przez formularz online dostępny pod adresem: http://goo.gl/K54mha. Serdecznie zachęcamy do rejestracji do 30 kwietnia 2014. 

Szczegółowe informacje na temat harmonogramu konkursu dla uczniów i całego projektu znajdą Państwo w Regulaminie konkursu oraz na blogu projektowym www.kamerakultura.pl.

Projekt realizowany w ramach programu Fundacji Orange.

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie