Pilski model uczenia przedsiębiorczości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Potrzeba edukacyjnych innowacji jest dziś spora. Mówiąc o nich, trzeba mieć na myśli osiąganie lepszych efektów uczenia się. Takie były założenia innowacyjnego modelu edukacyjnego realizowanego w ramach projektu „Pl: Przedsiębiorczość drogą do nauki kreatywności i pracy zespołowej”. Jego celem jest m.in. pobudzanie twórczego myślenia i praca zespołowa dzieci i młodzieży.fot: strona projektu www.iw.org.pl/kreatywnyuczen/

Przedsiębiorczość inaczej

Przedsiębiorczość, kreatywność i zaradność uczniów oraz wdrażające te wartości w szkolnej praktyce w formie rozmaitych innowacji edukacyjnych, są dziś na ustach wielu edukatorów, nauczycieli i dyrektorowi szkół. Ważne jednak są te, które zmierzają do osiągnięcia wyższej efektywności kształcenia i lepszej jakości edukacji.

Prezentowany tu innowacyjny model edukacyjny, realizowany w regionie pilskim w Wielkopolsce w szkołach podstawowych i gimnazjalnych, wg projektu pt. „Pl: Przedsiębiorczość drogą do nauki kreatywności i pracy zespołowej” – akcentuje potrzebę osiągania 4 ważnych celów:

  1. budzenie i uczenie przedsiębiorczości,
  2. pobudzanie twórczego myślenia i kreatywności,
  3. współdziałanie i pracę zespołową uczniów,
  4. kształcenie kluczowych kompetencji.

Praca zespołowa jest trendy

Praca zespołowa uczniów ma wiele wartości,. Jest potrzebą czasów wspólnych, grupowych działań. Istota ww. innowacyjnego modelu edukacyjnego, realizowanego wg ww. projektu, traktuje nauczanie i uczenie się przedsiębiorczości uczniów jako dobrą, interesującą drogę do nauczenia kreatywności i pracy zespołowej, tkwi w priorytetowym traktowaniu kreatywności i pracy zespołowej uczniów. Na celu ma wprowadzenie do głównego nurtu polityki edukacji nowego modelu wraz z kompletem narzędzi w zakresie pobudzania twórczego myślenia oraz pracy zespołowej dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Pewnie najbardziej interesujące w tym modelu jest to, że cechuje go niestandardowe podejście do przekazywania wiedzy oparte na Teorii Inteligencji Wielorakich dr. Howarda Gardnera. Opracowany program nauczania zakłada realizację zajęć z przedsiębiorczości na podstawie przygotowanych scenariuszy zajęć pozalekcyjnych. Formą ich realizacji są gry (planszowa i internetowa) i zabawy symulacyjne wprowadzające nowe podejście do rozwijania kompetencji kluczowych.

Projekt interesujący i potrzebny

Pomysł do własnych przemyśleń i projektowania innowacji szkolnych w zakresie nauczania i uczenia zaradności oraz przedsiębiorczości uczniów w szkole, można znaleźć np. w treści artykułu Witolda Szwajkowskiego (2011) – upowszechnionego 3 lata temu w magazynie dla oświatowej kadry kierowniczej „SEDNO – Magazyn Dyrektora Szkoły” pt. Czy szkoła uczy przedsiębiorczości? Okazuje się, że polska szkoła słabo uczy przedsiębiorczości.

Potrzeba rozwijania w szkole uczniowskiej zaradności i przedsiębiorczości jest nadal w szkołach ignorowana. Nie wychodzi na dobre ani szkole, ani uczniom, a tym bardziej gospodarce. Choć dość powszechnie uważa się Polaków za osoby przedsiębiorcze, to pod względem nauczania przedsiębiorczości nie należymy do liderów. Tak wynika z kwietniowego raportu Komisji Europejskiej „Raport Entrepreneurship Education at School in Europe. National Strategies, Curricula and Learning Outcomes” o nauczaniu przedsiębiorczości w szkołach (Koszulanis. GN 17-18/2012).

Pozytywne oceny projektu

Prawdą jest, że to właśnie samo nastawienie i podejście do uczenia się w dużej mierze determinuje jego efekty. Właśnie takie inne podejście do uczenia się przedsiębiorczości jest zaproponowane przez organizatorów ww. projektu. Został już wprowadzony do działań dydaktycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach w subregionie pilskim. Docelowo model będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Istnieje możliwość wprowadzenia go w szkołach w całej Wielkopolsce i innych regionach Polski. Model dostępny będzie dla wszystkich zainteresowanych powszechnie i bezpłatnie. Na platformie edukacyjnej: www.iw.org.pl/kreatywnyuczen/ znajdują się wszystkie materiały dydaktyczne pozwalające na wdrożenie modelu. Realizacja programu zajęć dodatkowych opartych na modelu nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami.

Pilski „Innowacyjny model edukacyjny” został oceniony bardzo pozytywnie przez wszystkich interesariuszy projektu (w tym ekspertów w zakresie edukacji). Badania potwierdziły jego skuteczność i wysoką jakość metodyczną i merytoryczną materiałów. Organizatorzy zachęcają do zapoznania się z projektem i wprowadzenia go do różnych placówek. Partnerami projektu są: Kapitał Ludzki. Narodowa Strategia Spójności, Urząd Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz UE – Europejski Fundusz Społeczny.

Innowacyjny model edukacyjny jest interesującą propozycją dla szkół podstawowych i gimnazjalnych. Warto próbować inaczej zorganizować uczenie przedsiębiorczości uczniów!

Więcej o projekcie na stronie: http://www.iw.org.pl/kreatywnyuczen/o-projekcie.aspx

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...
Wojciech napisał/a komentarz do Tabliczka mnożenia z błędem?
Świetna inicjatywa pokazująca, że edukacja nie musi być sztywna i bezduszna. Uczenie się poprzez błę...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie