Potrzeba edukacyjnych innowacji jest dziś spora. Mówiąc o nich, trzeba mieć na myśli osiąganie lepszych efektów uczenia się. Takie były założenia innowacyjnego modelu edukacyjnego realizowanego w ramach projektu „Pl: Przedsiębiorczość drogą do nauki kreatywności i pracy zespołowej”. Jego celem jest m.in. pobudzanie twórczego myślenia i praca zespołowa dzieci i młodzieży.
Przedsiębiorczość inaczej
Przedsiębiorczość, kreatywność i zaradność uczniów oraz wdrażające te wartości w szkolnej praktyce w formie rozmaitych innowacji edukacyjnych, są dziś na ustach wielu edukatorów, nauczycieli i dyrektorowi szkół. Ważne jednak są te, które zmierzają do osiągnięcia wyższej efektywności kształcenia i lepszej jakości edukacji.
Prezentowany tu innowacyjny model edukacyjny, realizowany w regionie pilskim w Wielkopolsce w szkołach podstawowych i gimnazjalnych, wg projektu pt. „Pl: Przedsiębiorczość drogą do nauki kreatywności i pracy zespołowej” – akcentuje potrzebę osiągania 4 ważnych celów:
- budzenie i uczenie przedsiębiorczości,
- pobudzanie twórczego myślenia i kreatywności,
- współdziałanie i pracę zespołową uczniów,
- kształcenie kluczowych kompetencji.
Praca zespołowa jest trendy
Praca zespołowa uczniów ma wiele wartości,. Jest potrzebą czasów wspólnych, grupowych działań. Istota ww. innowacyjnego modelu edukacyjnego, realizowanego wg ww. projektu, traktuje nauczanie i uczenie się przedsiębiorczości uczniów jako dobrą, interesującą drogę do nauczenia kreatywności i pracy zespołowej, tkwi w priorytetowym traktowaniu kreatywności i pracy zespołowej uczniów. Na celu ma wprowadzenie do głównego nurtu polityki edukacji nowego modelu wraz z kompletem narzędzi w zakresie pobudzania twórczego myślenia oraz pracy zespołowej dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Pewnie najbardziej interesujące w tym modelu jest to, że cechuje go niestandardowe podejście do przekazywania wiedzy oparte na Teorii Inteligencji Wielorakich dr. Howarda Gardnera. Opracowany program nauczania zakłada realizację zajęć z przedsiębiorczości na podstawie przygotowanych scenariuszy zajęć pozalekcyjnych. Formą ich realizacji są gry (planszowa i internetowa) i zabawy symulacyjne wprowadzające nowe podejście do rozwijania kompetencji kluczowych.
Projekt interesujący i potrzebny
Pomysł do własnych przemyśleń i projektowania innowacji szkolnych w zakresie nauczania i uczenia zaradności oraz przedsiębiorczości uczniów w szkole, można znaleźć np. w treści artykułu Witolda Szwajkowskiego (2011) – upowszechnionego 3 lata temu w magazynie dla oświatowej kadry kierowniczej „SEDNO – Magazyn Dyrektora Szkoły” pt. Czy szkoła uczy przedsiębiorczości? Okazuje się, że polska szkoła słabo uczy przedsiębiorczości.
Potrzeba rozwijania w szkole uczniowskiej zaradności i przedsiębiorczości jest nadal w szkołach ignorowana. Nie wychodzi na dobre ani szkole, ani uczniom, a tym bardziej gospodarce. Choć dość powszechnie uważa się Polaków za osoby przedsiębiorcze, to pod względem nauczania przedsiębiorczości nie należymy do liderów. Tak wynika z kwietniowego raportu Komisji Europejskiej „Raport Entrepreneurship Education at School in Europe. National Strategies, Curricula and Learning Outcomes” o nauczaniu przedsiębiorczości w szkołach (Koszulanis. GN 17-18/2012).
Pozytywne oceny projektu
Prawdą jest, że to właśnie samo nastawienie i podejście do uczenia się w dużej mierze determinuje jego efekty. Właśnie takie inne podejście do uczenia się przedsiębiorczości jest zaproponowane przez organizatorów ww. projektu. Został już wprowadzony do działań dydaktycznych w szkołach podstawowych i gimnazjach w subregionie pilskim. Docelowo model będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Istnieje możliwość wprowadzenia go w szkołach w całej Wielkopolsce i innych regionach Polski. Model dostępny będzie dla wszystkich zainteresowanych powszechnie i bezpłatnie. Na platformie edukacyjnej: www.iw.org.pl/kreatywnyuczen/ znajdują się wszystkie materiały dydaktyczne pozwalające na wdrożenie modelu. Realizacja programu zajęć dodatkowych opartych na modelu nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami.
Pilski „Innowacyjny model edukacyjny” został oceniony bardzo pozytywnie przez wszystkich interesariuszy projektu (w tym ekspertów w zakresie edukacji). Badania potwierdziły jego skuteczność i wysoką jakość metodyczną i merytoryczną materiałów. Organizatorzy zachęcają do zapoznania się z projektem i wprowadzenia go do różnych placówek. Partnerami projektu są: Kapitał Ludzki. Narodowa Strategia Spójności, Urząd Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz UE – Europejski Fundusz Społeczny.
Innowacyjny model edukacyjny jest interesującą propozycją dla szkół podstawowych i gimnazjalnych. Warto próbować inaczej zorganizować uczenie przedsiębiorczości uczniów!
Więcej o projekcie na stronie: http://www.iw.org.pl/kreatywnyuczen/o-projekcie.aspx
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)