Historie schwytane obiektywem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy lubimy słuchać opowieści, gdyż uruchamiają one naszą wyobraźnię i emocje. Kiedy do opowiadania historii zachęcimy uczniów, pozwalając im użyć cyfrowych narzędzi – uzyskamy oryginalne zasoby edukacyjne. Do wykorzystania na wielu przedmiotach i na każdym etapie kształcenia.fot. sxc.hu

Z takim zadaniem zmierzyli się uczniowie z 70 szkół z całej Polski, które zgłosiły chęć uczestniczenia w projekcie (Ro)Zoom na Kulturę. Organizatorem projektu była Fundacja Think! w ramach programu Fundacji Orange. Młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wraz z nauczycielami języka polskiego, historii czy przedmiotów związanych z edukacją artystyczną i kulturalną zastanowiło się, do jakiego tematu zajęć mogliby stworzyć materiał edukacyjny w postaci filmu. Ich zadanie polegało na nakręceniu trzyminutowego filmu z wybranej kategorii:

  • Lokalny artysta/ działacz społeczny/ animator kultury;
  • Świadek historii;
  • Tropami epok;
  • Mury mówią.

Na konkurs filmowy Kamera! Kultura! zostało nadesłanych 40 filmów, spośród których jury wybrało laureata I miejsca oraz trzy wyróżnienia.

Za najlepszy jury uznało film Szymona Wojakowskiego i Krzysztofa Olszoka z Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach pod tytułem Przeszłość to dzisiaj, tylko nieco... dalej - Kapsuła czasu z Karolem Miarką. Kręcili oni swój film pod opieką pani Marty Florkiewicz-Borkowskiej.

Trzy wyróżnienia ex aequo powędrowały do:

1. Elizy Jaryst, Jagody Kurnikowskiej, Jakuba Bartkowiaka, Pawła Martenki, Dawida Pareckiego i Miłosza Gasta z Zespołu Szkół nr 3 w Pile, autorów filmu Przedmoście pilskie. Opiekunem uczniów była pani Beata Lipowicz.

2. Katarzyny Morawiec, Klaudii Michałek i Marcina Muskały z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleszczowie, autorów filmu Moja historia. Opiekunem uczniów była pani Barbara Mickiewicz.

3. Agaty Szczepańskiej z V LO im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu za film Ludzki artyzm. Opiekunem uczennicy była pani Roma Szymańska.

Dlaczego nagrodzono te właśnie nadesłane przez uczniów filmowe opowieści?

"To bardzo urozmaicone i pełne pomysłów filmy." – mówi Małgorzata Kowalczuk z Fundacji Think! – "Uczniowie umiejętnie łączyli nagrane ujęcia, zdjęcia archiwalne i komentarz prezentera w rodzaj cyfrowej narracji. Na uwagę zasługuje spójna kompozycja każdego z nich i płynny montaż, dzięki czemu dobrze się je ogląda."

"Uczymy się dziś poprzez obrazy, to one najbardziej na nas oddziałują i zapadają w pamięć" – komentuje Marcin Polak, juror, przedstawiciel Edunews.pl, partnera medialnego projektu. "Dzięki nagrodzonym filmom możemy dowiedzieć się czegoś o historii Pielgrzymowic i o Karolu Miarce, zdarzeniach wojennych w Pile czy historii kościoła w Łękińsku na przestrzeni wieków. Choć kręcone przez młode osoby, mają swoją dojrzałość i niebanalny przekaz, jak film o wieleńskiej artystce, która zaraża swoją pasją do sztuki i działania."

Warto obejrzeć wszystkie nadesłane filmy, które zostały opublikowane w kanale KameraEdukacja w You Tube oraz na poniższej mapie i przekonać się, że jeśli pozwolimy zamieniać uczniom fakty na obrazy, możemy pomóc im zdobywać wiedzę o świecie i innych ludziach:

"Tworzenie filmów daje głębsze zrozumienie poznawanych treści" – podsumowuje Marta Florkiewicz Borkowska, opiekunka laureatów I miejsca z Pielgrzymowic. "Przełożenie zdobytych informacji na filmową opowieść, czyli wizualizacja, jest kluczem do efektywnego zapamiętywania i poznawania – dla twórców i widzów."

Zachęcamy do odwiedzenia strony projektu (Ro)Zoom na Kulturę - www.kamerakultura.pl, gdzie znajdują się ciekawe zasoby dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie