Historie schwytane obiektywem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy lubimy słuchać opowieści, gdyż uruchamiają one naszą wyobraźnię i emocje. Kiedy do opowiadania historii zachęcimy uczniów, pozwalając im użyć cyfrowych narzędzi – uzyskamy oryginalne zasoby edukacyjne. Do wykorzystania na wielu przedmiotach i na każdym etapie kształcenia.fot. sxc.hu

Z takim zadaniem zmierzyli się uczniowie z 70 szkół z całej Polski, które zgłosiły chęć uczestniczenia w projekcie (Ro)Zoom na Kulturę. Organizatorem projektu była Fundacja Think! w ramach programu Fundacji Orange. Młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wraz z nauczycielami języka polskiego, historii czy przedmiotów związanych z edukacją artystyczną i kulturalną zastanowiło się, do jakiego tematu zajęć mogliby stworzyć materiał edukacyjny w postaci filmu. Ich zadanie polegało na nakręceniu trzyminutowego filmu z wybranej kategorii:

  • Lokalny artysta/ działacz społeczny/ animator kultury;
  • Świadek historii;
  • Tropami epok;
  • Mury mówią.

Na konkurs filmowy Kamera! Kultura! zostało nadesłanych 40 filmów, spośród których jury wybrało laureata I miejsca oraz trzy wyróżnienia.

Za najlepszy jury uznało film Szymona Wojakowskiego i Krzysztofa Olszoka z Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach pod tytułem Przeszłość to dzisiaj, tylko nieco... dalej - Kapsuła czasu z Karolem Miarką. Kręcili oni swój film pod opieką pani Marty Florkiewicz-Borkowskiej.

Trzy wyróżnienia ex aequo powędrowały do:

1. Elizy Jaryst, Jagody Kurnikowskiej, Jakuba Bartkowiaka, Pawła Martenki, Dawida Pareckiego i Miłosza Gasta z Zespołu Szkół nr 3 w Pile, autorów filmu Przedmoście pilskie. Opiekunem uczniów była pani Beata Lipowicz.

2. Katarzyny Morawiec, Klaudii Michałek i Marcina Muskały z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleszczowie, autorów filmu Moja historia. Opiekunem uczniów była pani Barbara Mickiewicz.

3. Agaty Szczepańskiej z V LO im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu za film Ludzki artyzm. Opiekunem uczennicy była pani Roma Szymańska.

Dlaczego nagrodzono te właśnie nadesłane przez uczniów filmowe opowieści?

"To bardzo urozmaicone i pełne pomysłów filmy." – mówi Małgorzata Kowalczuk z Fundacji Think! – "Uczniowie umiejętnie łączyli nagrane ujęcia, zdjęcia archiwalne i komentarz prezentera w rodzaj cyfrowej narracji. Na uwagę zasługuje spójna kompozycja każdego z nich i płynny montaż, dzięki czemu dobrze się je ogląda."

"Uczymy się dziś poprzez obrazy, to one najbardziej na nas oddziałują i zapadają w pamięć" – komentuje Marcin Polak, juror, przedstawiciel Edunews.pl, partnera medialnego projektu. "Dzięki nagrodzonym filmom możemy dowiedzieć się czegoś o historii Pielgrzymowic i o Karolu Miarce, zdarzeniach wojennych w Pile czy historii kościoła w Łękińsku na przestrzeni wieków. Choć kręcone przez młode osoby, mają swoją dojrzałość i niebanalny przekaz, jak film o wieleńskiej artystce, która zaraża swoją pasją do sztuki i działania."

Warto obejrzeć wszystkie nadesłane filmy, które zostały opublikowane w kanale KameraEdukacja w You Tube oraz na poniższej mapie i przekonać się, że jeśli pozwolimy zamieniać uczniom fakty na obrazy, możemy pomóc im zdobywać wiedzę o świecie i innych ludziach:

"Tworzenie filmów daje głębsze zrozumienie poznawanych treści" – podsumowuje Marta Florkiewicz Borkowska, opiekunka laureatów I miejsca z Pielgrzymowic. "Przełożenie zdobytych informacji na filmową opowieść, czyli wizualizacja, jest kluczem do efektywnego zapamiętywania i poznawania – dla twórców i widzów."

Zachęcamy do odwiedzenia strony projektu (Ro)Zoom na Kulturę - www.kamerakultura.pl, gdzie znajdują się ciekawe zasoby dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie