Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnie dni wakacji wraz z grupą nauczycielek z grupy Superbelfrzy RP wzięłam udział w szkoleniu Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki? w Poznaniu. Szkolenie odbyło się w ramach Projektu Piktografia, którego celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem symbolicznym w edukacji z zakresu nauk matematycznych z zastosowaniem piktogramów Asylco. Szkolenie prowadzili: dr Mirosław Dąbrowski, dr hab. Małgorzata Żytko oraz Anna Pregler.fot. Beata Skrzypiec

Dodatkowym walorem tego szkolenia, było uczestniczenie w nim wspólnie z grupą zaprzyjaźnionych (w wirtualnym lub realnym świecie) nauczycielek. Nasze spotkanie w tym projekcie było bardzo radosnym przeżyciem. Atmosfera, która tam się wytworzyła, która sprzyjała uczeniu się.

Szkolenie w ramach Projektu Piktografia dało uczestnikom wiele inspiracji, wskazówek i konkretnych narzędzi do tego, aby atrakcyjniej i skuteczniej uczyć matematyki. Okazuje się, że edukacja matematyczna może być ekscytująca dla uczniów w każdym wieku, pod warunkiem, że pozwolimy im błądzić, popełniać błędy, pracować samodzielnie. Pod warunkiem, że będzie przebiegać w przyjaznej, motywującej do działania atmosferze.

Każda z nas pozyskała w ramach projektu bogate pakiety pomocy edukacyjnych. Od września możemy wdrażać Projekt Piktografia w swoich klasach poprzez gry, zabawy zaproponowane podczas szkolenia. Praca z pakietem umożliwi nam zwiększenie indywidualizacji w pracy z dziećmi. Skonstruowany jest tak, że zakłada pracę w grupie, co również sprzyja uczeniu się.

Na koniec kilka refleksji…

Każdy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel matematyki powinien wziąć udział w takim szkoleniu, aby zweryfikować swoje kompetencje w zakresie nauczania matematyki. Ciekawostką może być fakt, że w trakcie szkolenia nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej pracowały w jednej grupie z matematyczkami ze szkół podstawowych oraz gimnazjum, co uświadomiło nam, że uczymy tego samego.

Pozwólmy dzieciom myśleć… Nie wyręczajmy, nie dawajmy gotowych rozwiązań. Pozwólmy im popełniać błędy.

Pracujmy tak, aby lekcja matematyka była dla naszych uczniów przygodą i radosnym odkrywaniem.

Było to jedno z najlepszych szkoleń w mojej belferskiej karierze. Profesjonalnie przeprowadzone, rzetelne i rzeczowe. Mobilizujące do aktywnej pracy w trakcie warsztatów. Wypełnione dużym wysiłkiem i wielogodzinną pracą, ale przy tym dobrą zabawą i pozytywnymi emocjami. A przede wszystkim atrakcyjne i niezmiernie użyteczne dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz matematyki.

Więcej o projekcie można przeczytać tutaj: http://projekt-piktografia.pl/

Notka o autorce: Beata Skrzypiec jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (gm. Pszczyna). Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie