Uczelnia dzieci i młodych naukowców

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polska Akademia Dzieci to pierwszy na świecie uniwersytet prowadzony przez dzieci - to one są najważniejszymi wykładowcami, a po nich referaty przedstawiają profesorowie, naukowcy NASA czy UNESCO. Dzieci również prowadzą spotkania jako wolontariusze.fot. Polska Akademia Dzieci - mali naukowcy przeprowadzają operację na misiu

Na początku mieliśmy pewne obawy: czy dzieci sobie poradzą, czy nie będzie to dla nich ogrom wrażeń, z którymi nie są sobie w stanie poradzić no i przecież stres przed wystąpieniami publicznymi. Okazało się, że nie docenialiśmy młodych mówców - dzieci to nie tylko urodzeni naukowcy zaprogramowani do odkrywania rzeczywistości, ale też naturalni, spontaniczni prelegenci.

Pierwsza ogólnopolska konferencja Młodych Naukowców rozrosła się do 40 wykładowców, ponad 350 uczestników, którzy w przerwach zajadali się pizzą, a na zakończenie ucztowali z fontannami belgijskiej czekolady. Wszystko było bezpłatne, gdyż udało się znaleźć sponsorów. I tak jest do dziś: co roku organizujemy międzynarodowe konferencje z udziałem wybitnych naukowców. Gościliśmy już szefa laboratorium kosmologicznego NASA Jonathana Gardnera, eksperta UNESCO Arvinda Guptę oraz Scotta Parazynskiego, bohatera amerykańskiego, który naprawiał panele solarne a przy okazji zdobył Mount Everest.

fot. Polska Akademia Dzieci

Na czym polega nasza działalność?

Polska Akademia Dzieci organizuje comiesięczne wykłady i warsztaty naukowe dla 6000 dzieci w 27 ośrodkach naukowych w Polsce, Czechach i Holandii (w projekcie biorą udział m. in. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Gdańska, Gdański Uniwersytet Medyczny).

Jesteśmy chyba jedynym takim Uniwersytetem na świecie, gdzie dzieci prowadzą własne wykłady. Co miesiąc około 300 młodych naukowców z każdej filii gromadzi się, aby poznawać świat. Tematyka poruszana na wykładach przez dziecięcych i dorosłych wykładowców jest bardzo różna: od rachunku prawdopodobieństwa, poprzez kulturę Irlandii, zwyczaje nietoperzy aż po życie w przedwojennej Warszawie. Młodzi uczestnicy są bardzo wymagający, na zadawane przez nich pytania czasami trudno jest odpowiedzieć.

Na wykładach PAD gościmy także artystów. W zeszłym roku mieliśmy przyjemność wysłuchać flażoletowego koncertu w wykonaniu 90 uczniów jednej z poznańskich szkół podstawowych.

Niektóre oddziały PAD są tematycznie ściśle związane z daną uczelnią (np. Mały Medyk przy Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu), inne działają bardziej interdyscyplinarnie, nie ograniczając się do jednej dziedziny wiedzy.

W ramach Międzynarodowych Konferencji Naukowych dla Dzieci organizowanych corocznie na Dzień Dziecka udało się nam również nawiązać łączność na żywo z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS) – dzieci zadawały pytania astronautom na orbicie.

PAD działa pod patronatem MNISW, MEN, Rzecznika Praw Dziecka, Urzędu Patentowego RP, IRZiBŻ Polskiej Akademii Nauk, UJ, PG, GUMed, SWPS i wielu innych czołowych ośrodków naukowych w Polsce.

29 lutego 2014 roku zostaliśmy laureatem IX edycji konkursu "Popularyzator Nauki" - w konkursie organizowanym przez serwis Nauka w Polsce PAP i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW).

Więcej informacji: http://academyofkidspoland.wix.com/polskaakademiadzieci/.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie